Forsa Advies

Nederland beter maken in projectmanagement; de missie van Forsa Advies. Aan ons de taak om Forsa Advies te helpen om meer autoriteit te krijgen en relevanter te worden voor professionals en/of organisaties met een projectmanagement vraagstuk. Ontdek hoe we dit samen gedaan hebben.

Forsa Advies

Nederland beter maken in projectmanagement; de missie van Forsa Advies. Aan ons de taak om Forsa Advies te helpen om meer autoriteit te krijgen en relevanter te worden voor professionals en/of organisaties met een projectmanagement vraagstuk. Ontdek hoe we dit samen gedaan hebben.
Forsa Advies
Case Study

Nederland beter maken in projectmanagement

Nederland beter maken in projectmanagement; de missie van Forsa Advies. Dit was onderwerp van gesprek in oktober 2019 toen Ardin, Laurenze en Nina de intake afspraak met Tanja van den Akker en Albert Toet - eigenaren van Forsa Advies met elkaar hadden op het kantoor in Rijswijk. Al snel ontstond de inhoudelijke discussie rondom wie/wat is Forsa Advies, hoe gaan we het opnemen tegen de NCOI, LOI’s, Lean opleiders van deze wereld met onuitputtelijke marketingbudgetten en hoe onderscheiden we ons van de rest?

Aanleiding: Weg van het gevecht in the red sea

Na het intakegesprek heeft Bambuu een nulmeting gemaakt om vervolgens tot de juiste aanpak te komen. In de analyse én toenmalige campagnes zagen we een zeer competitief speelveld terug, veel (dure!) zoekwoorden, geen heldere bezoekerspaden/funnels, binnen het portfolio geen duidelijke hiërarchie en vanuit data en meetbaarheid te weinig inzicht op belangrijke sturingsinformatie. Kortom, voor de markt op inhoud en aanbod de kwalitatief beste partij die niet zichtbaar was binnen de overvolle markt opleidingsmarkt - en te weinig focus in de marktbenadering voerde. Een uitdagende en complexe transitie die we samen stap voor stap zijn aangegaan om onze weg uit de rode zee aan te gaan.  

Bedrijfsprofiel

Forsa Advies is in 2002 als een eenvrouwszaak gestart en inmiddels de specialist op kennis en ontwikkeling binnen projectmanagement. Tot het portfolio behoren uiteraard erkende namen uit de markt zoals PRINCE2®, IPMA, ITIL®4. Vragen en ontwikkelingen uit de markt hebben ertoe geleid dat het opleidingsaanbod is uitgebreid met training en e-learning op het gebied van agile werken, verandermanagement, IT-informatiemanagement, risicomanagement en programma-portfoliomanagement. Forsa Advies helpt organisaties met trainingen én adviesdiensten om zo écht sterker te worden in projectmanagement. Op zowel zachte als harde vaardigheden kunnen professionals een erkende (incompany) training of coaching volgen of advies krijgen op projectmanagement gerelateerde vraagstukken.

Groot voordeel; het volledig aanbod van erkende trainingen wordt verzorgd door zeer kundige docenten, trainers en coaches >10 jaar ervaring en bestsellerauteurs op het gebied van projectmanagement. Forsa Advies levert een hoge mate van persoonlijke betrokkenheid en maatwerk. 

Ondanks dat ieder individu of organisatie kan deelnemen, is Forsa Advies jarenlange huisleverancier voor opdrachtgevers in de energiesector, ICT, consultancy, overheid inclusief veiligheidsorganisaties, bouw, industrie en transport. 

Aanpak: Op volle kracht vooruit

Al snel bleek dat er ook een duidelijke toekomstvisie was bij eigenaren Tanja en Albert. Visie op de markt, het werkterrein en wat ze met hun organisatie wilden bereiken. En daarbij: in het bezit van enorme ladingen kennis, ervaring en verdiepende content. Belangrijk onderdeel in de positionering als niche opleider en experts op gebied van succesvol projectmanagement.

De start van de samenwerking was erop gericht om Forsa Advies te helpen om meer autoriteit te worden en online relevanter te worden voor professionals en/of organisaties met een projectmanagement vraagstuk. Voor bezoekers op de website was niet snel genoeg duidelijk wat Forsa Advies te bieden had en/of Forsa Advies de juiste partij was voor hun vraag of probleem. We zijn gestart om het fundament op orde te brengen; inrichting van de meetbaarheid, optimalisaties in de campagnes en kanalen en belangrijke pagina’s op de website te verbeteren (CRO/UX/UI). 

“Met het vertrek van onze marketingmedewerker zaten we met de handen in het haar. We hebben allerlei kandidaten gesproken, maar geen van hen was wat we zochten. Uiteindelijk hebben we meer inzet van Bambuu gevraagd en dat blijkt een goede oplossing. Één medewerker kan onmogelijk alle expertise inbrengen die een bureau als Bambuu kan leveren.” - Albert Toet

Daarnaast is de content optimaal vindbaar gemaakt en pro-actief naar de juiste mensen binnen de doelgroep gebracht. Verschillende campagnes, organische posts en nieuwsbrieven en A/B testen brachten ons inzichten over via welke content, touchpoints en kanalen we de focus doelgroepen konden bereiken en op de radar konden komen. De eerste funnels Projectmatig werken (als een pro) en Verandermanagement waren een feit.  

Leren en optimaliseren

Vervolgens kwam er een fase van leren en optimaliseren; waar zetten we op in - en waar niet?  Zo bleek Facebook niet het kanaal voor Forsa Advies, er werden weliswaar ruime aantallen downloads behaald, echter de mate van interactie en conversie met de leads was laag. Google Ads en Linkedin presteerden snel veel beter in zowel brandingsdoeleinden als in resultaat. Ook zijn we andere touchpoints gaan valideren; inhoudelijke webinars, video-interviews en uitgewerkte klantencases zijn prominent onder de aandacht gebracht. Bezoekersaantallen, social volgers en de mate van betrokkenheid zijn de afgelopen 2 jaar aanzienlijk vergroot. 

Vanaf de start van de samenwerking in 2019 zien we een stijgende lijn als gevolg van de ingezette koers. De websitebezoekers zijn vanaf de start van de samenwerking gegroeid met 515%, de inschrijvingen met 47% en het organische zoekverkeer zelfs met 1.132%. Enorme stappen op basis van de gekozen aanpak, testen van campagnes, kanalen en touchpoints, het inzetten van de juiste content en het optimaliseren van de website richting de doelgroep.

Resultaat optimaliseren website

Inmiddels staat er een goed geoliede marketingmachine. In de samenwerking raakten we steeds beter op elkaar ingespeeld, waardoor we snel konden inspelen op behoeftes, aanvragen van de klant of juist bepaalde programma’s en onderwerpen die spelen voor de doelgroep. Daarbij zijn er talloze professionaliseringsslagen doorgevoerd o.a. in belangrijke websitepagina’s, het inzetten van marketingautomations, testen van nieuwe (sales)toolings en het aangaan van slimme partnerships. Met de recente vernieuwing van de incompany aanbod zien we een flink aantal oud opdrachtgevers terugkeren, een prachtig compliment. 

Zijn we al klaar nu er een goed lopende wervingsmachine loopt? Nee! De ambitie van Forsa Advies om haar klanten nog beter te helpen gaat hand in hand met de marketingstrategie. De volgende stap is om consultancydiensten aan te bieden die zich onderscheiden van wat er al is. 

Concurrenten vaak gaan voor grootse en meeslepende, kostbare plannen die uiteindelijk stranden zonder resultaat. Forsa Advies staat voor een uitstekende kwaliteit, een pragmatische aanpak en een betaalbare dienstverlening. Onze aanpak is er een van stap voor stap samen duurzaam verbeteren. En daarbij staan de belangen en doelen van de klanten en deelnemers altijd voorop.

“Bambuu en Forsa Advies hebben een manier gevonden om de kennis en kunde te bundelen. Bambuu zorgt voor de up-to-date marketingkennis en -vaardigheden en wij leveren en bewaken de inhoud. Dat kan soms tot pittige discussies leiden, maar levert uitstekende resultaten op.”

Tanja van den Akker
Tanja van den Akker
Management Forsa Advies

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.