Groeiverhaal: Damian Bakker

Lees het groeiverhaal van Damian Bakker. Hoe is zijn tijd bij Bambuu en waarom is hij overgestapt naar een bureau?

Damian Bakker
Door:
Damian
Monday
23
January
2023
Bloeien bij Bambuu

Damian, wat deed je voordat je bij Bambuu aan de slag ging?

Voor ik bij Bambuu aan de slag ging, heb ik 3,5 jaar marketing ervaring opgedaan bij een gerenommeerd staalbouwbedrijf met 6 divisies (B2B & B2C). Hier was ik doorgegroeid tot het hoofd van de marketingafdeling. Ambitieuze doelstellingen werden behaald en er ontstond een sterke basis voor toekomstige groei. Een mooie tijd om op terug te kijken. 

Daarnaast had ik de marketing opgezet voor de onderneming van mijn ouders: een speciaalzaak in outdoor en wintersport (al 40 jaar!). En hield ik me bezig als marketing adviseur voor ondernemers. “Stilzitten is geen optie” zeiden mijn ouders altijd.

Tot slot heb ik vlak voor mijn start bij Bambuu een eigen onderneming opgezet. Een webshop (B2C) en groothandel (B2B) in functionele sokken, genaamd Comodo Sokken. Ontstaan uit de onderneming van mijn ouders en met trots ben ik ook een ondernemer! 

Bambuu - Medewerker Damian Bakker is eigenaar van Comodo Sokken

Waarom ben je uiteindelijk overgestapt naar een bureau?

De visie en werkwijze van Bambuu: groeibedrijven helpen ambitieuze doelen waar te maken met een deskundig team van strategen en marketeers. Dat gaf de ondernemer in mij ontzettend veel energie.

Zelf had ik nooit gedacht om naar een marketing bureau over te stappen. Het gros van de marketing bureaus focust zich slechts op een paar kanalen, waar in mijn ogen niet de uitdaging zit. Ik ben gefascineerd door het totale plaatje. Inspelen op alle fases in de klantreis en een unieke klantervaring realiseren. Zo help je ondernemers écht verder. 

Deze fascinatie werd door Bambuu doeltreffend aangesproken. Via Bart Degeling (consultant) ben ik bij Bambuu terecht gekomen, waarna ik op de koffie kwam bij Erik Dijkman (operationeel manager). Het verhaal was duidelijk. Werken met diverse types groeibedrijven. Een ambitieuze langetermijnvisie bepalen. Terugbrengen naar jaar- en kwartaal doelstellingen. En deze als team van strateeg en marketeer(s) naleven met een strakke marketingaanpak. Dat is vet! 

Daarbij het persoonlijke groeipad. Een jaar- en kwartaal ritme van ontwikkelingsdoelen en meetings. Met het doel om als een komeet door te ontwikkelen binnen Bambuu. Zo ontwikkel ik mijn kennis en vaardigheden steeds verder en kan ik nog meer impact maken bij complexe cases. Een groeipad waar ik energie uit haal. 

Bambuu - Emerce winnaars 2022

Wat zie je zelf als je grootste persoonlijke ontwikkeling het afgelopen jaar bij Bambuu?

Voor mijn start bij Bambuu had ik me gespecialiseerd in customer journey marketing. Het volledig begrijpen van en weten hoe je kan inspelen op de verschillende fases in de klantreis. Met als doel om een unieke klantervaring te realiseren. 

Bij Bambuu heb ik ‘growth marketing’ hieraan toegevoegd. Gericht op het toepassen van strategieën om groei op de juiste manier te stimuleren. Bambuu gaf mij de ruimte om me in dit vakgebied te specialiseren en te ontplooien als growth marketeer. Ik voelde volledig de vrijheid om nog sneller te groeien. 

Hiermee heb ik mijn growth marketing certificaat behaald en nieuwe marketingmodellen geïntroduceerd binnen Bambuu:

  1. Pirate funnel om knelpunten en groeikansen te ontdekken in de klantreis. 
  2. GROWS-proces om groeikansen te benutten. 

Ook kreeg ik de ruimte om mijn kennis op meerdere momenten te delen in het team. Door het geven van workshops, kennisdeling in het marketeersoverleg en het hosten van een stand-up voor het hele team. Als een komeet doorontwikkelen!

Bambuu - Pirate funnel presentatie van Damian Bakker

Waar ben je trots op?

Ik ben trots op mijn bijdrage in de groei van bijzondere klanten en persoonlijke groei. Zo heb ik gewerkt aan mega vette cases en ontwikkeling doorgemaakt als strateeg/projectmanager.

  • Om te beginnen: Joinuz, detacheerder in de zorg en overheid. Een complexe markt waarbij het belangrijker dan ooit is om je als werkgever te onderscheiden. Hierbij heb ik samen met collega’s en partners een next level branding campagne door heel Nederland verzorgd. Een case om trots op te zijn.
  • Een andere mooie case, is die van Westpoort. Hét opleidingscentrum voor trainingen en cursussen over veiligheid en mobiliteit en een grote speler in de markt. Van het uitwerken van een nieuwe Google Ads structuur tot het verbreden van de marketingstrategie over meerdere kanalen. Een nauwe samenwerking met ambitieuze ondernemers. 
  • Het ontplooien van een bestaand merk is geweldig, maar wat dacht je van een rebranding traject? Voor HearingCoach International zijn we vorig jaar gestart met een grootschalig rebranding traject waar drie losse organisaties samenkomen in een nieuw jasje. Van grond af aan een nieuw merk opbouwen met nieuwe uitstraling en website/-shop. Een uitdagend project waar ik energie van krijg.
  • Ook heb ik klanten zelfstandig gedragen en gewerkt met volwassen organisaties als Tendenza Design en Mooijekind Vleut. Waarbij we als samenwerkingspartners mooie mijlpalen hebben bereikt. Ik kijk tevreden terug op de samenwerking.
  • Tot slot heb ik zelfstandig het strategisch plan van een klant gemaakt voor 2023. Met inspanningen om door te groeien tot het grootste on-demand platform van hun sector in Nederland. Over ambitie gesproken!

Ik heb het vertrouwen gekregen om een belangrijke rol te vervullen bij deze klanten en complexe cases. Hier ben ik Bambuu en in het bijzonder Erik Dijkman, heel dankbaar voor. Dat ik dit vertrouwen het afgelopen jaar waar heb mogen maken, geeft mij een trots gevoel. 

Bambuu - Campagnefoto Joinuz in Utrecht

Waarin zou je jezelf nog willen zien groeien? En hoe ziet jouw toekomst er bij Bambuu volgens jou uit?

Ik zie mijn groei in de strategische kant. Leren van ervaren strategen binnen Bambuu door te sparren over strategische plannen die ik maak. En andere leermiddelen, zoals cursussen, benutten om groei op strategisch vlak te realiseren. Met als doel om een strategisch sparringpartner te worden die MT's en directies van ambitieuze groeibedrijven meeneemt in het vinden en aanvallen van groeikansen op de lange termijn.

Op dit moment is mijn ontwikkelplan om een leidende rol te nemen in de strategie of projecten bij klanten. Zo ben ik bij een deel van mijn klantportfolio verantwoordelijk voor de strategie en naleving hiervan. En trek ik meer verantwoordelijkheid naar me toe bij grote complexe projecten. Met dit groeiplan ontwikkel ik me door tot strateeg of projectmanager binnen Bambuu. 

Al met al een bijzonder eerste jaar gehad bij Bambuu. Nu is het tijd om volle bak door te beuken in 2023 en alle ambities waar te maken. Op naar groei!

Arrow icon
Damian Bakker
Damian Bakker
Marketing Consultant

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.