Demand generation

Automatisch op de shortlist van je droomklant?

Demand generation
in het kort

Demand generation is een strategische benadering waarbij marketeers zich richten op het creëren van vraag naar hun producten of diensten, in plaats van simpelweg leads te verzamelen. In tegenstelling tot traditionele leadgeneratie, die vaak ongevraagde e-mails en advertenties omvat, draait demand generation om het opbouwen van relaties en het opwekken van interesse bij potentiële klanten door waardevolle content en interacties.

Herken jij één van deze marketing uitdagingen?

Dan zou demand generation zo maar eens een passend antwoord kunnen zijn op jouw groei-ambitie!

Ondanks de hoge kwaliteit van je producten/diensten, merk je dat prospects je niet kennen of overwegen, omdat je niet opvalt naast concurrenten.
Je hebt het gevoel veel geld uit te geven aan marketing zonder duidelijke resultaten of meetbare winst.
Je sales team besteedt veel tijd en energie aan leads die uiteindelijk niet converteren, wat leidt tot inefficiënt gebruik van middelen.
Leads lijken geïnteresseerd, maar haken af voordat ze een aankoop doen, en je weet niet hoe je ze betrokken kunt houden.
Ondanks alle inspanningen van marketing en sales droogt de pijplijn steeds vaker op. Daarbij duren sales trajecten steeds langer en langer.
Het duurt maanden om een deal te closen, met veel overleg en besluitvorming, waardoor het lastig is om stabiel door te groeien.
Wat is demand generation ?

Starten met ontwikkeling strategie. Hiervoor werken we met ons eigen Marketing Strategie Canvas. In workshop setting met jullie MT - aangevuld met onze research - komen wij tot een glasheldere stip op de horizon, vertaald naar: wat gaan we morgen doen?

Demand generation is een strategische marketing aanpak, waarin je organische en betaalde marketingmiddelen combineert om bewustzijn in de markt te vergroten, de aandacht van (latente) kopers te trekken, hen van nuttige informatie te voorzien en vraag naar je product te stimuleren. Het draait erom dat mensen geïnteresseerd raken in wat je aanbiedt.

Het voornaamste doel is om vertrouwen op te bouwen, je merkbekendheid te vergroten en je bedrijf als dé autoriteit in de branche te positioneren. Met als uiteindelijke resultaat zogenaamde hand-raisers. Warme leads uit de markt die weten waarvoor, waarom en waarmee ze bij jou aan kunnen kloppen. Verkoopklare contacten.

Demand generation is een langetermijnstrategie die alle fasen van de klantreis bestrijkt. Als je demand generation op de juiste wijze inzet, kom je in contact met personen en bedrijven die misschien nog niet eens weten dat je bestaat. Maar waar je wel je informatie/kennis weet achter te laten.

Demand generation strategie

Zonder strategie, geen marketing. Dat geldt ook voor demand generation. Starten met demand generation vraagt een goed doordachte aanpak en inzicht in verschillende zaken van jouw business: Je onderscheidend vermogen, een profiel van je gewenste klant (ICP) en nog een aantal stappen. In totaal kun je een demand generation strategie, ook wel demand gen playbook genoemd, uit zeven stappen. Welke stappen lees je in de blog 'De onderdelen van een demand gen strategie'.

Demand generation termen

Met name op het gebied van demand generation (demand gen) stapelen de concepten en termen zich op, wat het lezen van blogs over demand gen soms aardig in de weg kan zitten. Kom je er nou niet uit op deze pagina, check dan onze blog over demand generation termen. Een blog met veel van de termen die je moet weten als je over demand generation gaat lezen.

Waarom demand generation inzetten?

  • Mensen zitten echt niet meer te wachten op ongevraagde e-mails en advertenties
  • Het aankoopgedrag binnen B2B is drastisch veranderd
  • Een steeds groter deel van het koopproces gaat via ‘dark social’
  • In B2B zit maar 3-5% van de markt op een bepaald moment ‘in de markt’. De voorkeur voor een product of leverancier wordt veelal daarvoor gemaakt, maar veel marketeers blijven zich richten op die kleine groep kopers.

Maar, moet leadgeneratie dan helemaal in de ban?

De overstap van leadgeneratie naar demand generation is niet eenvoudig en vereist een sterke samenwerking tussen marketing en sales. Voordat je volledig overstapt, moet je ervoor zorgen dat:

  • De relatie tussen marketing en sales gezond is.
  • De huidige kwartaalcijfers op schema liggen.
  • Sales geen dringende behoefte heeft aan snelle nieuwe contacten.

Daarbij blijft leadgeneratie een onderdeel van de aanpak. De verhouding leadgeneratie vs demand generation verschuift wel steeds meer, maar er blijft te allen tijde 3-% in-market voor jouw product.


Social, dark social en thought leadership

LinkedIn, podcasts, Slack-kanalen en vergelijkingswebsites zijn nu de dominante plekken waar kopers informatie halen. Deze 'dark social' kanalen zijn moeilijk meetbaar, maar cruciaal voor demand generation. Laat de obsessie met meetbaarheid los en focus op het bouwen van relaties en het opwekken van interesse.

Thought leadership en bewustwording

Door thought leadership te tonen en je expertise te delen, bouw je vertrouwen en positioneer je jezelf als een autoriteit in jouw vakgebied. Dit kan worden bereikt door middel van:

  • Webinars
  • Whitepapers
  • Gastblogs

Drie pilaren om demand generation succesvol inzetten

Zoals hierboven ook al aangekaart: Het succes van jouw demand generation strategie zit hem écht in een gedegen voorbereiding, klantonderzoek en strategische focus. Zonder strategie, geen marketing. Heb je dat, dan kun je de uitvoer van jouw demand generation strategie onderverdelen in:

Bewustwording creëren (Demand Creation)

In deze fase richt je je op het vergroten van de merkbekendheid en het aantrekken van de aandacht van je doelgroep. Het doel is om je doelgroep te laten weten dat je bestaat en hen te interesseren in wat je te bieden hebt.

Engagement en educatie (Demand Generation)

Nu je de aandacht hebt, is het tijd om je publiek te betrekken en te informeren. Deze fase draait om het opbouwen van vertrouwen en het positioneren van je merk als een autoriteit in de branche.

Demand Capturing

In deze laatste fase focus je op het omzetten van betrokken publiek in leads en uiteindelijk in klanten. Dit doe je door de behoefte aan je product of dienst verder aan te wakkeren en hen te begeleiden richting een aankoopbeslissing of een persoonlijk contactmoment (demo, adviesgesprek, proefversie, sample-aanvraag, etc.)

Door de drie onderdelen van demand generation succesvol in te zetten, vergroot je de merkbekendheid, bouw je vertrouwen op en positioneer je je merk als autoriteit. Dit leidt tot een grotere behoefte aan je product of dienst, meer gekwalificeerde leads en hogere conversies. Het resultaat is een groeiende klantenbasis en een toename in omzet, wat bijdraagt aan de duurzame groei van je bedrijf.

Benieuwd welke stappen je moet doorlopen voor een volledige demand gen strategie? Lees dan onze blog "De onderdelen van een succesvolle demand generation strategie".

Klanten en de aankoopreis die zij doorlopen doorgronden is de basis van elke succesvolle demand generation strategie
De brandstof voor Demand Generation

Content en conversaties zijn de brandstof voor Demand Generation. Waarvan conversaties nog veel onderschat wordt. Voor zichtbaarheid met jouw unieke verhaal en visie, is ook reageren op LinkedIn een goed kanaal. Laat met doordachte reacties op artikelen/posts rondom jouw product of merkverhaal, zien waar je voor staat en weest zichtbaar.

LinkedIn is sowieso een belangrijk podium in vrijwel alle demand generation strategieën. Het is hét platform dat een goed podium biedt, met veel verschillende content-types:

  • Live Q&A's
  • Events
  • Polls
  • LinkedIn Pulse (blogs)
  • Document posts
  • Reguliere posts met/zonder plaatjes, GIF'jes of video's

Is demand generation dan voor iedereen geschikt?

Nee, zeker niet, demand generation is niet voor iedereen geschikt. En dat is helemaal oké. Deze strategische marketing aanpak werkt vooral goed voor bedrijven die een duidelijke doelgroep hebben en die doelgroep echt willen begrijpen en bereiken.

Denk bijvoorbeeld aan B2B-bedrijven of bedrijven met een complex product dat wat uitleg nodig heeft. Als je een winkel hebt waar je vooral spullen verkoopt die mensen spontaan kopen, zoals een kleine boetiek of een restaurant, dan is demand generation misschien minder nuttig voor je. In dat geval kun je beter focussen op lokale marketing en de focus leggen op een hele goede klantervaring.

Maar als je een product of dienst hebt waar mensen over na moeten denken, moeten onderzoeken of waarvoor ze verschillende mensen binnen hun bedrijf moeten overtuigen, dan kan demand generation super waardevol zijn. Het helpt je om die mensen te bereiken, hun vertrouwen te winnen en ze stap voor stap naar een aankoopbeslissing te leiden.

Dus, nee, demand generation is niet voor iedereen geschikt, maar als je een bedrijf hebt waarbij klanten wat overtuiging nodig hebben, kan het een game changer zijn.

Is demand generation voor jou interessant? Check dan ook dit wel/niet overzicht.

Ook op de shortlist van jouw droomklant?

Een nieuwe strategische focus breng je niet zomaar aan. Daarvoor wil je advies. En wellicht zelfs wel een beetje ondersteuning. Vraag nu jouw Bambuu Demand Gen Audit aan en zet de eerste stap in jouw onderzoek of demand generation een passend antwoord is op jouw uitdagingen.

Bedankt voor je interesse!

Je hoort z.s.m van ons.

Sorry. Er ging iets fout. Probeer het nog eens.

Wanneer wel/niet demand generation?

Wanneer wel demand generation
  • Je wilt werken aan de bekendheid van je bedrijf én product/dienst.
  • Je hebt het geduld om eerste te bouwen en dan te oogsten
  • Je bent bereidwillig om (zelf) in de schijnwerpers te stappen
  • Je zoekt een partner die grip geeft op jouw groei en handvatten om hier vorm aan te geven
  • Je bent op zoek naar duurzame klantrelaties
Wanneer niet demand generation?
  • Je wilt morgen 40 leads
  • Je focust op direct resultaat
  • Je bent een organisatie met zeer korte verkoopcycli
  • Je hebt geen tijd om mee te werken aan een demand generation strategie
  • Je wilt sales niet betrekken bij het demand generation proces

Samen ontdekken of demand generation iets voor jou is?

Met onze demand generation audit gaan we samen op zoek naar jouw kansen met demand generation. In samenwerking met één van onze gecertificeerde professionals ga je de eerste stappen zetten naar demand generatie voor jouw organisatie.

Hulp nodig bij jullie uitdaging?

Of plan een vrijblijvende call in met Bart Degeling

Bart Degeling
Consultant / Partner