Demand generation is een strategische benadering waarbij marketeers zich richten op het creëren van vraag naar hun producten of diensten, in plaats van simpelweg leads te verzamelen. In tegenstelling tot traditionele leadgeneratie, die vaak ongevraagde e-mails en advertenties omvat, draait demand generation om het opbouwen van relaties en het opwekken van interesse bij potentiële klanten door waardevolle content en interacties.
Dan zou demand generation zo maar eens een passend antwoord kunnen zijn op jouw groei-ambitie!
Starten met ontwikkeling strategie. Hiervoor werken we met ons eigen Marketing Strategie Canvas. In workshop setting met jullie MT - aangevuld met onze research - komen wij tot een glasheldere stip op de horizon, vertaald naar: wat gaan we morgen doen?
Demand generation is een strategische marketing aanpak, waarin je organische en betaalde marketingmiddelen combineert om bewustzijn in de markt te vergroten, de aandacht van (latente) kopers te trekken, hen van nuttige informatie te voorzien en vraag naar je product te stimuleren. Het draait erom dat mensen geïnteresseerd raken in wat je aanbiedt.
Het voornaamste doel is om vertrouwen op te bouwen, je merkbekendheid te vergroten en je bedrijf als dé autoriteit in de branche te positioneren. Met als uiteindelijke resultaat zogenaamde hand-raisers. Warme leads uit de markt die weten waarvoor, waarom en waarmee ze bij jou aan kunnen kloppen. Verkoopklare contacten.
Demand generation is een langetermijnstrategie die alle fasen van de klantreis bestrijkt. Als je demand generation op de juiste wijze inzet, kom je in contact met personen en bedrijven die misschien nog niet eens weten dat je bestaat. Maar waar je wel je informatie/kennis weet achter te laten.
Zonder strategie, geen marketing. Dat geldt ook voor demand generation. Starten met demand generation vraagt een goed doordachte aanpak en inzicht in verschillende zaken van jouw business: Je onderscheidend vermogen, een profiel van je gewenste klant (ICP) en nog een aantal stappen. In totaal kun je een demand generation strategie, ook wel demand gen playbook genoemd, uit zeven stappen. Welke stappen lees je in de blog 'De onderdelen van een demand gen strategie'.
Met name op het gebied van demand generation (demand gen) stapelen de concepten en termen zich op, wat het lezen van blogs over demand gen soms aardig in de weg kan zitten. Kom je er nou niet uit op deze pagina, check dan onze blog over demand generation termen. Een blog met veel van de termen die je moet weten als je over demand generation gaat lezen.
Maar, moet leadgeneratie dan helemaal in de ban?
De overstap van leadgeneratie naar demand generation is niet eenvoudig en vereist een sterke samenwerking tussen marketing en sales. Voordat je volledig overstapt, moet je ervoor zorgen dat:
Daarbij blijft leadgeneratie een onderdeel van de aanpak. De verhouding leadgeneratie vs demand generation verschuift wel steeds meer, maar er blijft te allen tijde 3-% in-market voor jouw product.
LinkedIn, podcasts, Slack-kanalen en vergelijkingswebsites zijn nu de dominante plekken waar kopers informatie halen. Deze 'dark social' kanalen zijn moeilijk meetbaar, maar cruciaal voor demand generation. Laat de obsessie met meetbaarheid los en focus op het bouwen van relaties en het opwekken van interesse.
Door thought leadership te tonen en je expertise te delen, bouw je vertrouwen en positioneer je jezelf als een autoriteit in jouw vakgebied. Dit kan worden bereikt door middel van:
Zoals hierboven ook al aangekaart: Het succes van jouw demand generation strategie zit hem écht in een gedegen voorbereiding, klantonderzoek en strategische focus. Zonder strategie, geen marketing. Heb je dat, dan kun je de uitvoer van jouw demand generation strategie onderverdelen in:
In deze fase richt je je op het vergroten van de merkbekendheid en het aantrekken van de aandacht van je doelgroep. Het doel is om je doelgroep te laten weten dat je bestaat en hen te interesseren in wat je te bieden hebt.
Nu je de aandacht hebt, is het tijd om je publiek te betrekken en te informeren. Deze fase draait om het opbouwen van vertrouwen en het positioneren van je merk als een autoriteit in de branche.
In deze laatste fase focus je op het omzetten van betrokken publiek in leads en uiteindelijk in klanten. Dit doe je door de behoefte aan je product of dienst verder aan te wakkeren en hen te begeleiden richting een aankoopbeslissing of een persoonlijk contactmoment (demo, adviesgesprek, proefversie, sample-aanvraag, etc.)
Door de drie onderdelen van demand generation succesvol in te zetten, vergroot je de merkbekendheid, bouw je vertrouwen op en positioneer je je merk als autoriteit. Dit leidt tot een grotere behoefte aan je product of dienst, meer gekwalificeerde leads en hogere conversies. Het resultaat is een groeiende klantenbasis en een toename in omzet, wat bijdraagt aan de duurzame groei van je bedrijf.
Benieuwd welke stappen je moet doorlopen voor een volledige demand gen strategie? Lees dan onze blog "De onderdelen van een succesvolle demand generation strategie".
Content en conversaties zijn de brandstof voor Demand Generation. Waarvan conversaties nog veel onderschat wordt. Voor zichtbaarheid met jouw unieke verhaal en visie, is ook reageren op LinkedIn een goed kanaal. Laat met doordachte reacties op artikelen/posts rondom jouw product of merkverhaal, zien waar je voor staat en weest zichtbaar.
LinkedIn is sowieso een belangrijk podium in vrijwel alle demand generation strategieën. Het is hét platform dat een goed podium biedt, met veel verschillende content-types:
Nee, zeker niet, demand generation is niet voor iedereen geschikt. En dat is helemaal oké. Deze strategische marketing aanpak werkt vooral goed voor bedrijven die een duidelijke doelgroep hebben en die doelgroep echt willen begrijpen en bereiken.
Denk bijvoorbeeld aan B2B-bedrijven of bedrijven met een complex product dat wat uitleg nodig heeft. Als je een winkel hebt waar je vooral spullen verkoopt die mensen spontaan kopen, zoals een kleine boetiek of een restaurant, dan is demand generation misschien minder nuttig voor je. In dat geval kun je beter focussen op lokale marketing en de focus leggen op een hele goede klantervaring.
Maar als je een product of dienst hebt waar mensen over na moeten denken, moeten onderzoeken of waarvoor ze verschillende mensen binnen hun bedrijf moeten overtuigen, dan kan demand generation super waardevol zijn. Het helpt je om die mensen te bereiken, hun vertrouwen te winnen en ze stap voor stap naar een aankoopbeslissing te leiden.
Dus, nee, demand generation is niet voor iedereen geschikt, maar als je een bedrijf hebt waarbij klanten wat overtuiging nodig hebben, kan het een game changer zijn.
Is demand generation voor jou interessant? Check dan ook dit wel/niet overzicht.
Je hoort z.s.m van ons.
Met onze demand generation audit gaan we samen op zoek naar jouw kansen met demand generation. In samenwerking met één van onze gecertificeerde professionals ga je de eerste stappen zetten naar demand generatie voor jouw organisatie.