In de tang van Google en Meta? Pak de regie terug

De Amerikaanse techgiganten spelen een grote rol in ons dagelijks leven. Niet alleen als het gaat om spullen, maar vooral ook in hoe we onze tijd besteden. Platforms als Google en Meta hebben razendsnel een dominante positie opgebouwd. Als marketeer hebben we maar mee te verhuizen: je moet immers zijn waar je doelgroep zich bevindt.

Pak de regie over je marketing terug

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Wednesday
26
March
2025
Bambuu Nieuws

Lange tijd was dit de enige route:

Bedrijven investeerden massaal in social media en betaalde zoekresultaten, gesteund door meetbare data die exact aangaf welke campagnes extra budget verdienden. Alles draaide om performance, met de focus op directe resultaten en een hogere ROAS of POAS. Aanvankelijk was dit een gouden kans: eenvoudig, snel en (toen nog) goedkoop bereik. Maar wat we vervolgens zien is vrij gebruikelijk in dit soort situaties: zodra de afhankelijkheid een feit is, stopt de gratis levering (van organisch of goedkoop bereik) en worden de prijzen opgedreven.

Voor veel bedrijven is dit inmiddels een serieus probleem:

  • Organische zichtbaarheid en vindbaarheid nemen drastisch af.
  • Je hebt steeds meer (budget) nodig voor dezelfde resultaten.
  • Daarbij: striktere privacyregels maken targeting steeds lastiger.

Resultaat: je zit in de tang en je krijgt het gevoel dat je niet echt verder komt. Je hebt even wat aandacht gehuurd, er is niets van jou bij.

De uitweg: eigenaarschap terugpakken

Wat hadden we anders kunnen doen? En belangrijker nog: wat kunnen we nu doen? De enige duurzame oplossing is minder afhankelijk worden van betaalde advertenties en werken aan een lange termijn strategie op basis van eigen regie. Dat vraagt om kennis, kunde en lef. Deze vijf stappen helpen je op weg:

1. Stop met 100% performance-denken

Onderzoek wijst uit: op ieder moment is 5% van je doelgroep ‘in market’, 95% nog niet. Veel ondernemers richten zich volledig op die 5%, terwijl het verstandig is om een substantieel deel van je budget te richten op ‘top of mind worden’ bij de 95%. Dit vraagt om een specifieke kijk op content en kanalen - hier spelen immers andere vragen.

2. Bouw je merk als trusted resource

Blind pushen van commerciële boodschappen bouwt niets op. Iemand converteert, of niet en dan is diegene weer weg. Slimmer: positioneer je merk rond relevante thema’s. Word dé autoriteit binnen jouw werkgebied en zorg dat klanten vanzelf naar jou toe komen zodra ze een behoefte hebben. Dit vraagt om een aantrekkelijke visie en content die raakt.

3. Denk in relaties en communities

Ga verder dan alleen pushen van commerciële boodschappen. Bouw een community en creëer waarde door beslissers en influencers in jouw markt met elkaar te verbinden. Word de spil in het netwerk, zowel online als offline. Ontwikkel een beweging!

4. Investeer in eigen kanalen en data

Bouw je eigen marketing ecosysteem. Host zelf je content en video’s, bouw een mailinglijst op, organiseer events. Zorg dat jij eigenaar bent van de belangrijkste kanalen en verzamel data waarmee je je marketing slim kunt aansturen. Gebruik bijvoorbeeld een Customer Data Platform (CDP) om je inzichten te verrijken.

5. Zet social en search strategisch in

Gebruik Google en LinkedIn niet als eindstation, maar als middel om verkeer naar jouw eigen platformen te leiden. Bouw een eigen publiek op en zorg dat je direct met hen kunt communiceren, zonder afhankelijk te zijn van betaalde advertenties.

Neem de regie terug

Door strategisch te bouwen aan je eigen kanalen en relaties, pak je het eigenaarschap over je marketing terug. Dit is het moment om de verslaving af te bouwen en te investeren in een duurzaam model. Zet die stap en claim de regie over je eigen succes.

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Business Marketing Consultant / Partner

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.