Overtuigen is een essentiële activiteit van marketing- en communicatiespecialisten. Je wil iemand overtuigen om voor jouw product, visie of idee te kiezen.
Overtuigen is een essentiële activiteit van marketing- en communicatiespecialisten. Je wil iemand overtuigen om voor jouw product, visie of idee te kiezen.
Het is een wetenschap op zich. In de basis proberen wij onze communicatie af te stemmen op een aantal basismotivatoren:
Angst is de meest krachtige motivator. Een groot gedeelte van de economie draait op angst. Het is een slechte raadgever, maar zet mensen gigantisch in beweging.
Denk bijvoorbeeld aan:
Een veel voorkomende angst is ‘miskoop’.
Geld is schaars. Een euro kun je maar één keer uitgeven, hier komt een grote onzekerheid bij kijken. Wat als de oplossing niet voldoet, maar je wel je geld kwijt bent?
Dit geldt voor eenvoudige transacties, zoals een diner, maar nog meer voor complexe transactie zoals de investering in een opleiding.
Voor marketeers is dit een grote uitdaging. Hoe voorkom ik het gevoel van onzekerheid bij een potentiële klant? Bij Bambuu bijvoorbeeld, maken we hierbij aanspraak op een aantal ‘verzekeringen’, zoals:
Zorg ervoor dat de potentiële koopintentie bevestigd wordt als iemand jouw (virtuele) showroom binnenloopt. Bevestig de reden waarvoor ze bij jou zijn gekomen en geef ze geen reden om af te haken uit onzekerheid.