Af en toe is het goed om iets nieuws te proberen. Bij Bambuu hebben we onze klant Bouwmensen als case gebruikt tijdens de welbekende “Pizzabeuksessie”. Hier later meer over. Eén ding is zeker, een hoop creativiteit zorgt voor vernieuwende en frisse ideeën voor onze klanten. In deze case study vertel ik meer over de totstandkoming van een creatieve campagne voor Bouwmensen Nederland.
Bij Bouwmensen werken stoere jongens en meiden die elke dag keihard aan het werk zijn om, door weer en wind, Nederland een stukje mooier te maken. Bouwmensen biedt praktische vakkennis aan studenten. Dat geldt voor de mbo’ers die een opleiding volgen. Maar zeker ook voor de vakmensen die al in de praktijk werken. Bouwmensen is er voor het versterken van de hele sector. Van leerling tot leermeester. Van theorie tot in de praktijk.
We zien dat met name studenten, met affiniteit in de bouw, tussen de 15 en 25 jaar tot de belangrijkste doelgroep behoren. Een andere doelgroep die wij zeker niet uitsluiten, zijn de ouders van deze studenten. Binnen deze leeftijdscategorie is het aannemelijk dat de ouders een grote factor spelen in het beslissingsproces.
Martien van Reen, Directeur van Bouwmensen Apeldoorn, stelde dan ook terecht de vraag:
Eens in de zoveel tijd organiseren we bij Bambuu een Pizzabeuksessie. Tijdens deze sessie behandelen we op de woensdagavond een trending topic uit de markt, een nieuwe marketing tool of een nieuwe methode onder het genot van een pizza.
Deze keer heb ik samen met mijn collega Lotte van Boxtel de sessie mogen organiseren. We hebben gekozen om dieper in te gaan op de Walt Disney Methode. Oftewel, een manier om effectief te kunnen brainstormen. In deze blog lees je wat de methode precies inhoudt.
Lotte en ik trapte af met een korte presentatie over de methode. Daarna hebben we de groep opgedeeld in 3 teams en zijn we aan de slag gegaan met de centrale vraag van Martien.
Het doel was om per ronde (in totaal 3 rondes) steeds een stap verder te gaan in de brainstorm.
Korte samenvatting:
Ieder team was per ronde (20-25 min) verantwoordelijk voor één van de brainstormfases, waarna het A3 vel doorschoof naar de volgende groep. Dit resulteerde uiteindelijk in een bak aan ideeën. Elke groep presenteerde de top 5 met beste ideeën.
Nu kwam het moeilijkste. Welk idee ga ik pitchen bij de de klant na zo’n toffe sessie? Omdat er zoveel goede ideeën uit de sessie zijn gekomen, heb ik ervoor gekozen om de klant uit te nodigen bij ons op kantoor en in vogelvlucht door alle presentatie vellen heen te gaan. De klant was enorm verrast en laaiend enthousiast!
Eén idee sprong er bovenuit en was op korte termijn goed realiseerbaar. De Moederdag Campagne.
Moederdag stond voor de deur (8 mei 2022). Dit was voor ons een mooie gelegenheid om in te spelen op de doelgroep moeders. Het belangrijkste doel: moeders bekend te maken met Bouwmensen. Hoe kunnen we dit beter doen dan met een opvallende Moederdag Campagne? Bouw jongens en meiden staan bekend om hun stoere imago. Hoe leuk zou het zijn, als precies deze stoere jongens en meiden uit de bouw, een lieve boodschap voor hun moeder inspreken op video? Wij stelden onze bouw mensen de vraag op de bouwplaats “Waarom ben jij eigenlijk zo gek op je moeder”? Bekijk het resultaat van de video hieronder (Credits video: 15Twelve).
We hadden twee weken de tijd om flink herrie te maken. We gingen een week voor Moederdag van start en eindigden een week na Moederdag.
We hebben de video opgeknipt in 8 losse video’s van 6 tot 10 seconden. Deze video’s hebben we ingezet als Bumper ads en InStream ads op Youtube.
Ook hebben we via ThisPlayMedia display marketing ingezet. Gericht op de websites waar vooral moeders zich bevinden.
Verder hebben we de campagne met video’s breed uitgerold op Facebook & Instagram.
Tot slot hebben we een mailing met de video gestuurd naar het bestaande “moeder” bestand op Moederdag.
Deze campagne voornamelijk bijgedragen aan de naamsbekendheid van Bouwmensen onder de doelgroep (ouders met tieners).
(Periode: 29 april ‘22 - 15 mei ‘22)
Het aantal website gebruikers is ten opzichte van het jaar daarvoor met 69% gestegen.
Al met al hebben we in een korte tijd flink bereik kunnen genereren onder de beoogde doelgroep. Bouwmensen heeft veel mooie reacties ontvangen van moeders en opdrachtgevers uit de markt. Uit deze cijfers en acties kunnen we de Moederdag Campagne als een succes bestempelen.
Verder zijn er nog veel meer toffe ideeën bedacht. Aankomende periode gaan we weer met de klant om tafel om eventuele nieuwe marketingacties op de planning te zetten. Dit alles is een mooi gevolg op de Bambuu Pizzabeuksessie. Voor herhaling vatbaar! Welk bedrijf, welke case is next?!