Wekelijks 50 nieuwe leads die binnenstromen. Een uitstekend resultaat na 1 jaar samenwerking tussen Bambuu en Wielen de Leeuw. Hoe is dit gerealiseerd?
De Financieringsfabriek:
‘Een jaar geleden was het nog maar een zaadje en nu is het een draaiende winkel.’
Elke week zo’n 50 nieuwe leads die binnenstromen. Dat is het uitstekende resultaat na 1 jaar succesvolle samenwerking tussen Bambuu en Wielen de Leeuw. Hoe is dit gerealiseerd? Om het geheim hiervan te achterhalen, spreken we met de strateeg voor dit project, Sietse Kingma, en de eigenaar van Wielen de Leeuw, Bart van der Wielen.
Wielen de Leeuw organiseert krediet voor ondernemingen. Bart voorziet hiermee in een behoefte in de markt: ‘We zien de financieringswereld volledig veranderen. Elke geldverstrekker kiest zijn eigen niche en klanten raken de weg kwijt. Daarom is er ruimte voor iemand die verstand heeft van die wereld om klanten daarin te begeleiden.’
De twee bedrijven vonden elkaar via een aanbeveling aan Bart van een gezamenlijke klant: ‘We wisten dat we als bedrijf hulp nodig hadden om de online kant naar een hoger niveau te tillen. We spraken ook met twee andere partijen, maar we hadden een goed gevoel bij de mensen van Bambuu. Ik ben van de no-nonsense houding. Vertel mij als klant gewoon hoe het is en dat doen ze.’
Sietse: ‘Vrij snel kwamen we tijdens het gesprek op de Financieringsfabriek. Hier liep Bart al een tijdje mee rond, maar het was alleen nog maar een naam en een idee. De vraag aan ons was: we hebben dit idee, hoe zetten we dit het beste in de markt?’
‘Voorheen kwamen alle klanten op dezelfde manier bij Wielen de Leeuw binnen. Het kostte veel tijd, en dus geld, om relatief simpele aanvragen van de complexe aanvragen te scheiden. De gedachte was: dit gaan we anders doen. We richten hier een slim proces voor in om op een meer gestandaardiseerde maar persoonlijke manier klanten met hun financieringsaanvraag te helpen.’
Sietse: ‘We bekijken eerst altijd: wat bestaat er al en hoe doen anderen dit? Dan kom je vanzelf tot een aantal inzichten.’
‘Vervolgens ontwerpen we een buyer journey. Je verplaatst je dan in de gebruiker. Wat is het zoekgedrag van de doelgroep, waar komen die mensen vandaan en hoe zorgen we ervoor dat ze bij ons terechtkomen? Op basis hiervan mappen we de marketing.’
‘We voerden in dit geval gerichte socialmediacampagnes en gebruikten zoekmachinemarketing. Je legt dan in no-time uit wat je levert. Dat is het belangrijkste. Zo beloofden we in onze communicatie dat iemand een directe financieringscheck zou krijgen.’
Met de financieringscheck krijg je na het verstrekken van enkele gegevens snel inzicht in je mogelijkheden voor het financieren van je onderneming of van commercieel vastgoed.
‘De bezoeker geeft iets meer achtergrond over zijn situatie. Wielen de Leeuw bekijkt dit en zegt of dit wel of niet haalbaar is of dat ze meer informatie nodig hebben. Daarna doe je als klant de aanvraag bij de Financieringsfabriek. Zo wordt de lead uiteindelijk een deal.’
‘Het was onze aanname dat bezoekers de gevraagde gegevens in zouden vullen, want ze zijn eager om te achterhalen hoe groot de kans is dat hun financiering lukt. Dat bleek correct, gezien het flinke aantal leads.’
Met al die nieuwe leads ontstond er direct een nieuwe vraag: hoe selecteer je ze?
Bart: ‘Bambuu zette niet alleen de initiële marketing op, maar dacht ook mee hoe je dat lead selectieproces tackelt en automatiseert. Ze brachten meer dan alleen het product waarvoor we aan tafel kwamen. En dat heeft ons enorm geholpen om de flow van alle leads goed te kunnen handelen.‘
Sietse vult aan: ‘Ieder facet van die funnel stellen we steeds strakker af, zodat je optimaal rendement krijgt uit je marketinginvesteringen.’
‘We kijken continu waar we nog meer rendement kunnen behalen voor de klant. We testen verschillende landingspagina’s en advertentieteksten. De optimalisatie voor marketing automation loopt door. De ene onderwerpregel werkt beter dan de andere, we testen continu en stellen constant bij.’
Voor Sietse is contact met de klant essentieel ‘We hebben regelmatig een call en ontmoeten elkaar elk kwartaal. Dan maken we nieuwe plannen. Het is een hele goede relatie.’ Bart deelt de positieve visie: ‘Bambuu blijft betrokken bij het meedenken en meekijken wat er nog meer kan.’
Dan rest ons nog één vraag. Bart, zou je Bambuu bij anderen aanbevelen?
‘Ja meteen.’