SoftwareONE levert software- en cloudtechnologie-oplossingen aan klanten over de gehele wereld. Vanuit Nederland in Amsterdam, onderdeel van een Global organisatie met hoofdkantoor in Zwitserland, helpen ze organisaties toegevoegde waarde te halen uit hun IT-omgeving.
SoftwareONE partner helpt organisaties met de totale ICT oplossing; vanaf de analyse en het ontwerp tot aan het implementeren, beheren én optimaliseren van essentiële software. Door samenwerking met alle softwareleveranciers is er voor iedere organisatie en branche een passende oplossing. Ondersteund vanuit PyraCloud, het eigen digitale platform, waarbij klanten 24/7 inzicht en overzicht hebben in zowel hun eigen omgeving als de cloud, veilig en transparant.
Voorbeeld Onderwijssector
De onderwijssector is een branche op zichzelf en kent daarmee ook andere uitdagingen dan commerciële bedrijven. Regels rondom de aanschaf van ICT inkoop zijn vastgelegd in aanbestedingsprocedures, verdeeld in de openbare en niet-openbare aanbestedingen.
Daarbij heeft de digitale transformatie binnen de educatiesector specifieke uitdagingen zoals vendor lock-in, beveiligingseisen en wet- regelgeving. SoftwareONE heeft een platform ingericht voor het automatiseren van de ICT inkoop, gekoppeld aan PyraCloud zodat er toegang is tot >7500 softwareleveranciers. Lees meer https://www.softwareone.com/nl-nl/sectoren/education
Voordat de samenwerking tussen SoftwareONE en Bambuu vorm kreeg is er een nulmeting gemaakt. Inzicht op basis van een interne (data, kanalen, campagnes, middelen en communicatie) en externe analyse (concurrenten, ontwikkelingen) was nodig als uitgangspunt voor de maatwerk marketingstrategie.
Het plan met de belangrijkste bevindingen is met alle betrokkenen doorgenomen, samen met het aanvalsplan 2021/2022 op basis van de groei KPI’s van SoftwareONE.
De aanpak is over de verschillende marketingdisciplines in kaart gebracht op basis van 8 bouwblokken. Van zichtbaarheid, content tot leadgencampagnes en vakmedia. Alle offline en online werden ingedeeld in het bijbehorende bouwblok. Ieder kwartaal bepaalden we de focus, prio’s en taakverdeling met elkaar. Met als snelle uitkomst; overzicht en structuur voor de marketingafdeling.
Eén van de speerpunten in 2021 was gericht op de branding van SoftwareONE in Nederland. Het unieke PyraCloud platform is via online campagnes via oa. Google Ads en Linkedin ondersteunt door een duidelijke positionering van PyraCloud op de website onder de aandacht gebracht bij belangrijke doelgroepen.
‘De grootste veranderingen zijn doorgevoerd in de online en offline contentstrategie. Waren in 2020 de uitingen nog geconcentreerd op de oplossingen van SoftwareONE, de werkelijke transformatie is gemaakt door op thematieken uit de verschillende branches te gaan richten. Nina Rawie
Daarnaast zijn we gestart met het uitwerken van zgn ‘verticals’. Specifieke landingspagina's binnen de website gericht op de IT-uitdagingen van een specifieke branche. Door in te spelen op de onderwerpen waar de markt zich mee bezighoudt, is SoftwareOne in staat om op het juiste moment onder de aandacht te komen bij de doelgroep. Een flinke transformatie voor verschillende SoftwareONE teams doordat de communicatie en campagnes in het verleden vaak gekoppeld waren aan de oplossing (product, dienst en/of leverancier).
Eind 2021 werd bekend dat SoftwarONE Nederland verantwoordelijk werd voor de marketing van SoftwareOne Benelux. Opnieuw een uitbreiding voor de marketingafdeling met gevolgen voor lopende campagnes. Ook hierbij kan de marketing in kaart worden gebracht op basis van de bouwblokken en de learnings die we in Nederland hebben opgedaan.
Zo ook voor de campagne die in Q3 is gestart in samenwerking met één van de vendoren van SoftwareONE: IBM. De campagne in Nederland is vertaald en beschikbaar gemaakt via de offline en online kanalen in België. Het strategisch en creatief campagneconcept kon op deze manier efficiënt worden ingezet waardoor er ook meer synergie ontstaat tussen de verschillende landen.
Ook komend jaar richt SoftwareONE zich op groei. Als Great Place to Work wordt hard gewerkt aan het werkgeversmerk en zijn ze op zoek naar flinke uitbreiding binnen de teams. Branding blijft ook in 2022 een belangrijk speerpunt, één van de onderdelen in 2022 is de vernieuwing van de website. Daarnaast blijven ze de klanten en potentieel nieuwe klanten verrassen met actualiteiten, inhoudelijk advies en impact.
Benieuwd naar de hele marketingaanpak? In deze video hoor je van SoftwareONE wat hun ervaring is met de samenwerking met Bambuu.