Hoe kan ik mijn marketing zo efficiënt mogelijk inzetten om meer kansrijke offerte aanvragen te realiseren, zonder dat het mij extra tijd kost? De centrale vraag van de specialist in microcement van wanden en vloeren uit Purmerend, genaamd Tendenza Design.
De specialist in microcement met een passie voor vloeren en wanden zit in het hoge segment en levert hoge kwaliteit 'beton look' vloeren en wanden. Zowel in materiaal als in kleur en afwerkingen wordt er samen met de klant gekeken wat er mogelijk is binnen het budget en wensen. Neem gerust een kijkje op de website van Tendenza om je te laten inspireren… Je zal zeker een nieuwe vloer of badkamer willen! ;)
De man achter Tendenza en tevens het gezicht van het bedrijf is Laurens, altijd op zoek naar nieuwe toepassingen en mogelijkheden met beton. Hij wilt vooral mooie dingen maken, maar houdt zich liever niet bezig met marketing en andere zaken, zoals social media en de website. Laurens werd ondersteund door zijn broer Wouter van Supertoll, die onlangs een spiksplinternieuwe website had ontworpen, uitgevoerd door de webdevelopers van Qstylez. De website had de juiste look and feel, maar de verwachte groei bleef uit in het aantal offerte aanvragen.
Zoals bij iedere samenwerking hebben we een strategische sessie gehouden met de klant om de wensen en verwachtingen van de klant in kaart te brengen. Dit hebben we doorvertaald naar verschillende hoofd en subdoelstellingen met als belangrijkste speerpunt: groei in direct sales met de beste klantreis op het gebied van microcement in de randstad.
Middels een interne- en externe analyse van bestaande kanalen en concurrentie is er een nulmeting gedaan, doelgroepen zijn geformuleerd met splitsing van primaire en secundaire target audiences en de bestaande flow binnen en buiten de website geanalyseerd.
Wat bleek… een aantal kanalen werden al redelijk tot goed ingezet zoals Google Ads Search campagne waar geregeld offerte aanvragen uit voort kwamen. Toch kwam er een duidelijk probleem naar voren: bezoek op de website werd te snel gestuurd op een harde conversie, oftewel offerte aanvraag. In de klantreis ontbrak het aan inspirerende content om de oriënterende gebruiker te binden en te boeien.
Fabian Slosse: "Ik krijg ontzettend veel energie van werken aan opdrachten waar ik de vrijheid krijg om een prachtig product op een vernieuwende aanpak in de markt te zetten. Tendenza verdient een marketingstrategie die het verhaal over de bühne brengt en beoogde groei realiseert."
Op basis van het See - Think - Do - Care model hebben we per fase een doel vastgesteld, bijbehorende kanalen bepaald op basis van de gekozen doelgroep en relevante content voor ontwikkeld inclusief de juiste triggers per fase. Iedere fase wordt slim opgevolgd om de bezoeker naar een afspraak in een showroom of offerteaanvraag te realiseren.
Klinkt het nog te veel abracadabra? Hier wat meer context:
↓We hebben een stijlgids ontwikkelt met content, fotografie en het verhaal met werkwijze van Tendenza. Deze is met één van onze partners ontworpen en gestyled, volledig aansluitend op de huisstijl van de opdrachtgever.
↓De stijlgids bieden we aan op verschillende social media kanalen, zoals Facebook en Instagram op nauwkeurig gekozen doelgroepen, waar we contactgegevens uitvragen. De soft conversie / download van de stijlgids is ook toegevoegd aan de website.
↓De contacten uit verschillende kanalen worden met ActiveCampaign opgevolgd met een aantal geautomatiseerde mails over een looptijd van een aantal maanden om deze verder op te warmen met diverse blogs, projecten en informatie over de producten en toepassingen.
↓Op de website hebben contacten twee opties om concreet een aanvraag te doen: afspraak showroom of offerte aanvraag. Bij beide mogelijke conversies stopt de marketing automation flow, zodat een relatie geen overbodige communicatie krijgt.
Naast deze strakke flow die de gehele klantreis optimaal bedient houden we ons bezig met SEO, website, Google Ads, content productie van nieuwe blogs en projecten, e-mailmarketing om database te behouden en van bestaande klanten fans te maken met onderhoudstips. Doel is niet alleen te sturen op sales, maar de beste klantreis te bieden op het gebied van microcement en vanuit daar het merk Tendenza verder op te bouwen.
Wat het heeft opgeleverd? Een aantal resultaten waar we trots op zijn:
Quote Raymond Kingma: "De samenwerking tussen Bambuu en Tendenza verloopt top. Door slimme marketingcampagnes te combineren met prachtige producten en foto’s hebben we een uiterst efficiënte marketingmachine weten te bouwen waar we nog bijna iedere maand groei in zien. Dat geeft veel voldoening en energie!"
Stilstaan is achteruitgang, ook met deze gedroomde resultaten zijn er voldoende kansen om door te groeien en zaken slimmer aan te vliegen. Doorlopend zijn we de strategie aan het uitbouwen, nieuwe ideeën aan het vormgeven en optimalisaties in alle performance kanalen aan het testen en verbeteren. Daarbij kijken we naar nieuwe ontwikkelingen per kanaal en slimmere toepassingen in de gehele klantreis.
Op dit moment zijn we bijvoorbeeld de informatie vanuit Teamleader aan het terugschieten naar ActiveCampaign, zodat bij een betaling en oplevering van de opdracht er een nieuwe automatisering start voor het uitvragen van een review, maar ook onderhoudstips delen om bestaande klanten fan te maken van Tendenza. Ik ben het al, jij vast ook als je kijkt naar hun website en prachtige projecten op Instagram.