Bedrijfsgroei ontketenen

Ontdek wat marketing gedreven groei voor jouw organisatie kan betekenen.

Herken jij deze
uitdaging als ondernemer?

Als ondernemer kom je dagelijks voor uitdagingen te staan. Of je nu een start-up hebt of een gevestigd bedrijf leidt; de druk om te groeien en je concurrentie voor te blijven, is altijd aanwezig. Misschien voel je je vastgelopen, zijn je verkoopresultaten teleurstellend of lijkt het alsof je concurrenten altijd een stap voor zijnHet is tijd voor iets nieuws! Tijd voor een aanpak die bedrijfsgroei ontketent en je klaarstoomt voor een volgende groeifase.

Herken jij één van deze uitdagingen?

Dan zou marketing gedreven groei zo maar eens een passend antwoord kunnen zijn op jouw groei-ambitie!

De groei van je bedrijf stagneert, maar je alle effort die je erin steekt lijkt op niks uit te draaien.
Het rendement van sales wordt steeds minder, doordat sales de grip op de doelgroep lijkt te verliezen.
Je concurrenten is je altijd een stap voor, ondanks alle kostbare tijd die je besteedt aan doelgroep- en concurrentie-onderzoek.
Er is gebrek aan afstemming tussen marketing en sales. Het is een grote uitdaging om marketing en sales naadloos op elkaar aan te sluiten.
Ondanks alle inspanningen van marketing en sales droogt de pijplijn steeds vaker op. Daarbij duren sales trajecten steeds langer en langer.
Je valt steeds vaker terug op korte termijn dingetjes en wilt  werken aan een toekomstgerichte visie die jou grip op groei geeft.
Marketing gedreven groei:
De sleutel tot duurzame groei

Starten met ontwikkeling strategie. Hiervoor werken we met ons eigen Marketing Strategie Canvas. In workshop setting met jullie MT - aangevuld met onze research - komen wij tot een glasheldere stip op de horizon, vertaald naar: wat gaan we morgen doen?

Als ondernemer wil je grip hebben op de groei van je bedrijf. Grip hebben op de groei van je bedrijf betekent dat je in staat bent om de richting en snelheid van je bedrijfsontwikkeling te controleren. Dit is cruciaal omdat:

  • Voorspelbaarheid en stabiliteit: Het geeft je de mogelijkheid om toekomstige inkomsten te voorspellen en te plannen, wat essentieel is voor financiële stabiliteit.
  • Concurrentievoordeel: Je kunt snel inspelen op marktveranderingen en concurrenten voorblijven.
  • Efficiëntie en optimalisatie: Door grip te hebben, kun je je middelen efficiënter inzetten en je marketingstrategieën continu optimaliseren.
  • Risicobeheer: Het helpt je om risico's beter te beheren en te minimaliseren door data-gedreven beslissingen te nemen.

Waarom heb je nu mogelijk geen grip? Oorzaken voor groeistagnatie

Grip op de groei van je onderneming lijkt simpel. Toch zijn er veel factoren, zowel op micro-, macro- en meso niveau, die een efficiënte en effectieve groei in de weg kunnen zitten. 

Veel ondernemers hebben moeite om grip te krijgen op hun groei vanwege verschillende redenen. Je bent ook zeker niet de enige die zijn grip op groei lijkt te verliezen - of al heeft verloren. 

De afgelopen tien jaar heeft Bambuu ruim 250 groeibedrijven geholpen in een toekomstgerichte strategie om bedrijfsgroei verder te stimuleren. Zowel met Business marketing als met Recruitment marketing. Hoewel elke organisatie en groeiwens uniek is, zien we veelal dezelfde oorzaken waardoor bedrijf stagneren in hun groei:

  1. Gebrek aan duidelijke strategie: Zonder een duidelijke groeistrategie is het moeilijk om gerichte en effectieve marketinginspanningen te leveren.
  2. Gebrek aan data en (markt)inzichten: Zonder betrouwbare data is het lastig om te weten wat werkt en wat niet, wat leidt tot inefficiënte marketinguitgaven.
  3. Silo's tussen afdelingen: Een gebrek aan samenwerking tussen marketing en sales kan leiden tot gemiste kansen en inefficiënties.
  4. Veranderende markttrends: De markt verandert voortdurend, en zonder een flexibele en adaptieve aanpak kun je snel achterop raken.
  5. Onduidelijke waardepropositie: Leidt zowel intern als extern tot verwarring. Resulterend in lagere conversies, ineffectieve marketing en een gebrek aan onderscheidend vermogen. Uiteindelijk resulteert dit in gemiste groeikansen, verminderde klantloyaliteit en slechtere bedrijfsprestaties.

Groeistrategieën voor ondernemers

Of je nu een start-up runt of een gevestigd bedrijf leidt, het kiezen van de juiste groeistrategie kan het verschil maken tussen stagnatie en bloei. Er zijn verschillende benaderingen die je kunt overwegen, elk met unieke voordelen en uitdagingen. Hier zijn enkele effectieve groeistrategieën die je kunnen helpen om je bedrijfsdoelen te bereiken en je concurrentie voor te blijven. 

Elke strategie heeft zijn eigen voor- en nadelen. De keuze hangt af van factoren zoals de bedrijfsdoelstellingen, beschikbare middelen, marktomstandigheden en concurrentiepositie. 

  1. Marketing Gedreven Groei:
  2. Growth Hacking / Growth Marketing:
  3. Datagedreven Marketing:
  4. Doelgroepgerichte Marketing:
  5. Marktuitbreiding:
  6. Productdiversificatie:
  7. Partnerschappen en Samenwerkingen:
  8. Acquisitie-gedreven Groei:
  9. Klantgerichte Groei:
  10. Innovatie-gedreven Groei:

Als strategisch marketingbureau voor groeibedrijven hebben wij ons de afgelopen tien jaar gespecialiseerd in het bewerkstelligen van marketing gedreven groei. Samen met ondernemers gaan we op zoek naar manieren om grip op groei te krijgen en de organisatie in een volgende groeifase te brengen. Maar, wat is dat marketing gedreven groei nu eindelijk.

Waarom is marketing gedreven groei een oplossing?

Marketing gedreven groei biedt een oplossing door marketing centraal te stellen in je groeistrategie. Dit betekent dat je marketinginspanningen niet alleen gericht zijn op het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook op het behouden en koesteren van bestaande klanten. 

Het allerbelangrijkste voor marketing gedreven groei is inzicht. Zonder inzicht geen uitzicht. Door inzicht te krijgen in je klanten en hun pijnpunten, krijgt de hele organisatie meer focus en grip waardoor groeien eigenlijk een logisch gevolg wordt.

Plaats de klant centraal in al je marketingactiviteiten. Begrijp hun behoeften en speel hierop in om langdurige relaties op te bouwen.

Uitdagingen bij Marketing Gedreven Groei

Veel ondernemers herkennen zich in de volgende uitdagingen:

  1. Moeite met het meten van marketing ROI: Het is vaak lastig om de Return on Investment (ROI) van marketinginspanningen nauwkeurig te bepalen en te koppelen aan bedrijfsresultaten.
  2. Gebrek aan afstemming tussen marketing en sales: Een succesvolle marketingstrategie vereist nauwe samenwerking tussen marketing en sales. Dit is vaak een struikelblok.
  3. Worstelen met datagedreven marketing: Het verzamelen, analyseren en toepassen van data om marketingcampagnes te optimaliseren kan complex zijn.
  4. Moeite met het implementeren van nieuwe marketingtechnologieën: Het up-to-date blijven met en effectief gebruikmaken van nieuwe marketingtools en -platformen is een uitdaging.
  5. Problemen met het ontwikkelen van een effectieve contentstrategie: Het creëren van relevante, waardevolle content die de doelgroep aanspreekt en leidt tot conversies is vaak moeilijk.
  6. Moeite met het aanpassen aan veranderende klantbehoeften: Flexibel blijven en marketingstrategieën aanpassen aan snel veranderende marktomstandigheden en klantvoorkeuren is essentieel maar uitdagend.
Weten hoe je marketing gedreven groei implementeert?

Marketing gedreven groei biedt een krachtige aanpak voor bedrijven die willen groeien in het digitale tijdperk. Door de klant centraal te stellen, data te benutten en continu te innoveren, kun je duurzame groei realiseren. Maar waar begin je? En wat kan er allemaal misgaan? Laten we samen, geheel vrijblijvend, een eerste stap zetten!

Bedankt voor je interesse!

Je hoort z.s.m van ons.

Sorry. Er ging iets fout. Probeer het nog eens.

Wanneer wel/niet demand generation?

Wanneer wel demand generation
  • Je wilt werken aan de bekendheid van je bedrijf én product/dienst.
  • Je hebt het geduld om eerste te bouwen en dan te oogsten
  • Je bent bereidwillig om (zelf) in de schijnwerpers te stappen
  • Je zoekt een partner die grip geeft op jouw groei en handvatten om hier vorm aan te geven
  • Je bent op zoek naar duurzame klantrelaties
Wanneer niet demand generation?
  • Je wilt morgen 40 leads
  • Je focust op direct resultaat
  • Je bent een organisatie met zeer korte verkoopcycli
  • Je hebt geen tijd om mee te werken aan een demand generation strategie
  • Je wilt sales niet betrekken bij het demand generation proces

Samen ontdekken of demand generation iets voor jou is?

Eén van de methodes om jouw groei te bespoedigen en aan het lange termijn succes met jouw onderneming te werken is demand generation. Met onze demand generation audit gaan we samen op zoek naar jouw kansen met demand generation. In samenwerking met één van onze gecertificeerde professionals ga je de eerste stappen zetten naar demand generatie voor jouw organisatie.

Hulp nodig bij jullie uitdaging?

Of plan een vrijblijvende call in met Bart Degeling

Bart Degeling
Consultant / Partner