Eigenlijk kun je er niet meer omheen: artificial intelligence. De afgelopen weken heeft social media er vol mee gestaan en hebben ook de media het onderwerp veelvuldig uitgelicht. Ondanks dat het al jaren bestaat, heeft het met de verdere doorontwikkeling van ChatGPT wel echt een toevlucht genomen.
Om artificial intelligence wat tastbaarder te maken heb ik een vijftal toepassingen van AI voor marketing voor je op een rijtje gezet. Je vindt ze in deze blog.
Denk jij nu dat AI nog een ver van je bed show is? Waarschijnlijk heb je er al eens gebruik van gemaakt. Tools als Google Ads, Facebook Business Manager, Canva en Unbounce gebruiken namelijk al enige tijd AI in hun product. Twee voorbeelden:
AI (artificial intelligence) verwijst naar de creatie van intelligente machines die in staat zijn om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Hierbij kun je denken aan:
Het uiteindelijke doel van AI is om machines te creëren die in staat zijn om op dezelfde manier te denken en te handelen als mensen. Eén ding is zeker. Dat gaat banen kosten. In de ideale wereld zijn dit enkel banen die op dit moment gevaarlijk, onmogelijk of ongewenst zijn. Toch zien we nu al enkele jaren dat computers banen overnemen. Dat zal blijven gebeuren. Een nog groter deel van de banen zal aangepast (moeten) worden om de opkomst van AI verder/beter te kunnen omarmen.
Kunstmatige intelligentie kan worden gecreëerd met behulp van drie verschillende methoden.
Regelgebaseerde systemen: deze systemen gebruiken een reeks regels en logica om beslissingen te nemen. Ze zijn meestal geprogrammeerd door een menselijke expert op het gebied waarin het systeem wordt gebruikt. Een goed voorbeeld hiervan is een chatbot voor klantenservice. Het systeem gebruikt een reeks regels en logica om de vragen van klanten te begrijpen en te beantwoorden.
Machine learning: deze benadering stelt computers in staat om te leren en zichzelf te verbeteren door gegevens te analyseren en patronen te ontdekken. Een voorbeeld van machine learning is het gebruik van een aanbevelingssysteem in webshops. Het systeem analyseert de voorkeuren en het gedrag van webshopbezoekers en klanten om producten aan te bevelen die zij waarschijnlijk interessant vinden.
Deep learning: dit is een subtype van machine learning dat gebruikmaakt van kunstmatige neurale netwerken, die in staat zijn om grote hoeveelheden gegevens te verwerken en te analyseren. Deep learning wordt in marketing dan ook gebruikt voor personalisatie. Het gedrag en voorkeuren van klanten worden geanalyseerd om gepersonaliseerde marketingboodschappen te creëren. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen op basis van eerdere aankopen of het gedrag van de klant op de website.
Hoewel artificial intelligence, of kunstmatige intelligentie, hele complexe materie is, kun je er wel op hele eenvoudige wijze gebruik van maken. Dagelijks worden er honderden tools (bron: Olaf Lemmens) gelanceerd die gebruik maken van AI. De één beter/waardevoller dan de ander, laten we dat voorop stellen. Maar het versnelt wel een bredere adoptie van AI.
Om artificial intelligence wat tastbaarder te maken heb ik een vijftal toepassingen van AI voor marketing voor je op een rijtje gezet:
AI inzetten voor marketing? We zijn er volop mee bezig en testen, testen en testen. Heb je tools die je ons aanraadt, tools die we zeker weten moeten testen of die we eventueel voor/met jou kunnen testen? Laat het ons weten en we gaan samen op zoek naar een passende AI tool voor jouw vraagstuk. Als je zelf benieuwd bent naar tooling dan raad ik je aan eens te kijken op Theresanaiforthat. Een platform waar dagelijks tientallen nieuwe AI tools te vinden zijn.