Vooruitkijken in marketing: Inspiratie van NIMA Marketing Day 2024

De markt verandert continu. Hoe kijken topbedrijven als Philips, Hornbach en Amstel naar de toekomst van marketing? Hoe blijven ze zichtbaar, onderscheiden ze zich en sluiten ze aan bij de wensen van hun klanten?

De markt verandert continu. Hoe kijken topbedrijven als Philips, Hornbach en Amstel naar de toekomst van marketing? Hoe blijven ze zichtbaar, onderscheiden ze zich en sluiten ze aan bij de wensen van hun klanten?

Anoek Haisma
Door:
Anoek
Thursday
25
July
2024
Executie

Tijdens het NIMA Marketing Event kwamen belangrijke onderwerpen aan bod zoals inclusiviteit, community building en eventmarketing. Lotte en Anoek van Bambuu waren erbij en delen hun waardevolle inzichten.

Diversiteit en inclusie bij Philips

Nathalie van Philips liet zien hoe DEI (Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie) en ESG (Environmental, Social, and Governance) een fundamentele rol spelen in de merkstrategie en de juiste aansluiting met de doelgroep kunnen creëren. Volgens Nathalie draait alles om verbinding – met mensen, klanten, stakeholders, de maatschappij en zelfs de planeet.

Door een nulmeting uit te voeren, krijgen bedrijven inzicht in hun huidige communicatie en tone of voice. Dit helpt bij het identificeren van blinde vlekken en tekortkomingen, waardoor ze doelgericht kunnen werken aan verbetering. Het betrekken van focusgroepen is daarbij onmisbaar om verschillende doelgroepen effectief te bereiken. Focusgroepen bieden een platform voor waardevolle feedback, wat essentieel is voor het afstemmen van marketingstrategieën op diverse doelgroepen. 

Nathalie benadrukte ook dat initiatieven zoals International Women’s Day niet alleen door vrouwen moeten worden besproken, maar dat mannen actief moeten deelnemen aan echt inclusieve gesprekken. Inclusiviteit moet een gedeelde verantwoordelijkheid zijn en doorlopend aanwezig zijn in alle marketingactiviteiten, waardoor campagnes en communicatie het hele jaar door divers en inclusief blijven. Zie onderstaande boodschap van Philips zelf. 

Emotionele connectie bij Hornbach

Maarten Post en Annelies Melis van Hornbach onderstreepten het belang van emotie in aankoopbeslissingen. In plaats van te concurreren op prijs, biedt Hornbach klanten zelfvertrouwen door hen te helpen succesvol te zijn in hun projecten. Ze verkopen geen schroeven en boormachines, maar de motivatie om aan de slag te gaan. 

Denk bijvoorbeeld aan de recente voorjaarscampagne van Hornbach. De boodschap? Het is voorjaar, een tijd van vernieuwing en hergeboorte. De perfecte gelegenheid om aan nieuwe projecten te beginnen. Met deze opvallende reclame en ondersteunende, groeiende abri's werd de campagne niet gemist door het publiek. Hornbach richtte zich niet op hun assortiment (er werd geen product vertoond in de reclame), maar activeerde hun doelgroep om te gaan klussen. 

Hornbach heeft een duidelijk gestructureerde merkstrategie, gebaseerd op de vier P’s: prijs, personeel, product en plaats.

  • Prijs: Geen kortingen, maar een laagsteprijsgarantie waarbij klanten het prijsverschil terugkrijgen plus 10% extra korting. Dit wekt vertrouwen dat ze niet meer betalen dan nodig is.
  • Personeel: Specialisten in hun vak die klanten deskundig kunnen adviseren, wat bijdraagt aan een positieve klantbeleving en langdurige relaties.
  • Product: Met een assortiment van 120.000 verschillende producten hoeven klanten niet langs verschillende winkels. Alles is beschikbaar onder één dak.

  • Plaats: Mega vestigingen van minimaal 30.000 vierkante meter, wat een grootschalige en uitgebreide winkelervaring biedt.

Hornbach is bekend om zijn opvallende reclamecampagnes. Deze reclames zijn vaak provocatief en humoristisch, waardoor ze blijven hangen bij het publiek. Denk aan de eerder genoemde voorjaarscampagne en slogans zoals "Kama-jaja-jippie-jippie-jeey" en "Er is altijd iets te doen". Door deze aanpak creëert Hornbach een sterke merkidentiteit die zich onderscheidt van de concurrentie en een diepere emotionele connectie met hun doelgroep opbouwt.

Hornbach heeft in 2023 zowel op merksympathie als merkvoorkeur het beste resultaat ooit behaald. Dit blijkt uit het feit dat klanten bereid zijn om gemiddeld 5-10 concurrenten voorbij te rijden en tot 20 minuten extra reistijd te maken om een Hornbach-filiaal te bezoeken.

Eventstrategie en community building bij Amstel

Amstel past een eventstrategie toe om hun merk top of mind te houden. Thijs Gussenhoven benadrukte Vrienden van Amstel Live en de Amstel Gold Race, een ultieme merkervaring bieden. Jaarlijks trekken deze evenementen miljoenen kijkers en honderdduizenden bezoekers.

Deze evenementen creëren niet alleen merkactivatie, maar stimuleren ook community building. Dit is essentieel in een tijd waarin jongeren minder bier drinken, de marges lager zijn en de marketingkosten stijgen.

Dankzij jarenlange investeringen is De Vrienden van Amstel Live nu zo populair dat het moeilijk is om een kaartje te bemachtigen voor een van de 14 shows in Ahoy, die samen 210.000 bezoekers trekken. Pas vanaf 2015 begon het evenement echt uit te verkopen, waardoor meer investeringen mogelijk werden.

De unieke strategie van Amstel richt zich op het lange termijn behoud van kwaliteit, waarbij de ervaring centraal staat en niet winstmaximalisatie. Het biermerk is onlosmakelijk verbonden aan vriendschap en tijd doorbrengen met vrienden, een thema dat sterk naar voren komt in hun evenementen.

Door de juiste partners en een hybride multimedia-ervaring te gebruiken, blijft Amstel relevant. Amstel werkt samen met mediakanalen zoals RTL en 538 om de relevantie van deze evenementen langer vast te houden en de merkbeleving te versterken. 

Amstel heeft niet het budget om hetzelfde brede bereik en activatie te realiseren via andere kanalen. Dit benadrukt hoe cruciaal hun eventstrategie is voor het merk.

Conclusie

Het NIMA Marketing Event 2024 gaf waardevolle inzichten in hoe topbedrijven als Philips, Hornbach en Amstel inspelen op de veranderende markt. Ieder merk liet een andere strategie zien hoe zij verbonden blijven met hun doelgroep anno 2024. Benieuwd welke strategie voor jouw bedrijf kansen biedt? Neem contact met ons op en we denken graag met je mee!

Arrow icon
Anoek Haisma
Anoek Haisma
Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.