AI in stroomversnelling

Wat betekenen AI tools zoals ChatGPT voor jullie?

Wat betekenen AI tools zoals ChatGPT voor jullie?

Fabian Slosse
Door:
Fabian
Friday
16
December
2022
Groeisleutel

Artificial Intelligence in marketing is niet nieuw. Al jaren kunnen we in verschillende toepassingen gebruik maken van machine learning. Denk aan automatische biedstrategieen in CPC tools zoals Google Ads, of volautomatische ad ontwikkeling afgestemd op interesses van de betreffende kijker.

Vorig jaar hebben we bij Bambuu een contest gedaan om het meest ‘menselijke’ content item te laten ontwikkelen door een machine. Who beats the Turing test? De winnaar was ontwikkeld in Snazzy, en vervolgens vertaald door Google Translate. Zie hier de onderzoeksresultaten en de uiteindelijke copy.

Goed, AI content is niet nieuw. Wat wel nieuw is, is het tempo in de ontwikkeling.

Sinds vorige week giert ChatGPT over internet. Wat ChatGPT is, vroegen we maar even aan ChatGPT zelf: “vertel me in één alinea wat ChatGPT is”.

Een Chatbot als ChatGPT is een computerprogramma dat ontworpen is om op een menselijke manier te communiceren via tekst- of stemchat. Het kan gebruikt worden om gesprekken te voeren met mensen op internetplatforms zoals websites, messaging apps en sociale netwerksites. Chatbots kunnen worden ingezet om een verscheidenheid aan doelen te bereiken, zoals het bieden van klantenservice, het helpen bij het maken van aankopen en het geven van informatie over producten en diensten.

Bovenstaande is een unieke, volledig automatisch tot stand gekomen tekst, waarbij de bot zich baseert op informatie zoals dat online voorhanden is. Het feit dat deze mate van slimmigheid nu beschikbaar is voor het grote publiek, zorgt ervoor dat de tool er om de haverklap uit ligt. 

ChatGPT werkt niet alleen voor teksten, maar ook voor scripts die je nodig zou kunnen hebben, zoals: “geef mij een script waarmee ik dagelijks de CPC kosten van gisteren kan bekijken.” Of voor het bemannen van chatbots op je website. Toepassingen zijn eindeloos.

Omdat de copy uniek is, is het bijvoorbeeld te gebruiken als input voor SEO-copy. Binnen een uur ontwikkel je een volledige kennisbank. Waarbij je bovendien niet te maken krijgt met duplicate content (gekopieerde content van andere websites, waar Google tegen ageert). (Google heeft overigens al aangegeven te werken aan software om AI content te herkennen en te weren, aangezien het volgens Google tegen haar Guidelines ingaat.)

(Dat gaan we natuurlijk even bekijken. Een van mijn collega’s heeft dit weekend een volledig AI ontwikkelde website voor letselschade gemaakt. Met verschillende verdiepende pagina’s en kennisartikelen. Doel is om te kijken of we dit kunnen laten ranken.)

Want Google ontwikkelt snel, maar ook deze Machine Learning tools worden natuurlijk al beter. Het duurt niet lang voordat AI-content echt niet meer te onderscheiden is van door mensen ontwikkelde tekst. Je zal in een chat het verschil niet meer merken tussen een mens en een robot. In combinatie met technieken zoals deepfake, is het in de toekomst misschien wel alleen nog mogelijk om een mens van een robot te onderscheiden als hij of zij voor je staat.

Al weten we dat dit ook steeds lastiger gaat worden. Zo heb je wellicht Sophia al eens ontmoet? Bijzondere tijden!

Arrow icon
Fabian Slosse
Fabian Slosse
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.