Het grote succes van Walt Disney is ontstaan door innovatieve creativiteit te combineren met zakelijk inzicht. Walt Disney bekijkt zijn wereld vanuit 3 perspectieven: de dromer, de realist en de criticus. Een methode die structuur geeft aan jouw brainstormsessie.
Een methode die structuur geeft aan jouw brainstormsessie.
De Disney methode (ook wel de Disney strategie of Disney techniek genoemd) is een brainstormtechniek om je denken te ordenen middels 3 aparte fases. Een techniek waarmee je doelen effectiever en efficiënter bereikt.
In praktijk zien we vaak veel van onze persoonlijke en/of privé plannen, maar ook die van grote ondernemingen op niets uitkomen. De drie denkwijze vanuit de theorie Walt Disney (dromen, realisme en kritiek) lopen op dat moment volledig door elkaar. Het gevolg is dat onze doelen vaak blijven bij dagdromen en uiteindelijk op bijna niets uitdraaien vanwege onze manier van denken.
Het Disney Model bestaat uit 3 fases. De verschillende unieke denkwijzen per fase zijn hierin de succesfactor. Elke fase bestaat uit een eigen team met daarin gelijkgestemden op basis van hun denkwijzen.
De fase waarin de dromer zich bevindt is één en al creativiteit. Het is belangrijk dat wanneer je gedachten de vrije loop laat dit doet in een inspirerende omgeving. Dit kan uiteraard per persoon verschillend zijn. Voor de een is dat een strategische war room (creatieve ruimte) en voor de ander is dat bijvoorbeeld midden op een druk bezocht plein in de stad. Zorg in de basis dat jij weet waar jij optimaal inspiratie uithaalt.
In de droomfase is alles mogelijk: the sky is the limit. Een valkuil binnen deze fase is dat je jezelf of door andere wordt beperkt. Dit uit zich vaak in het voorbeeld ‘dat is onmogelijk’. Zoek in plaats daarvan mensen om je heen met dezelfde creatieve gedachtegang. Je moet elkaar inspireren en aanvullen. In deze fase stel je zoveel mogelijk ‘wat’ vragen. Maak een zo volledig mogelijke braindump met allemaal creatievelingen.
Nadat alle dromen en fantasieën (ideeën) verzameld zijn, is het aan de realist om alles verder uit te denken. In deze tweede fase is ‘hoe’ dan ook de voornaamste vraag. Hoe worden de plannen en ideeën uitgewerkt? Wie neemt welke taken voor zijn of haar rekening en welke hulptroepen moeten daarvoor worden ingeschakeld? In deze fase is pragmatisch denken belangrijk. Je gaat uiteindelijk keuzes maken en plannen schaven. Je rondt deze fase af door na evaluatie een plan samen te stellen waarin je beschrijft hoe je de ideeën gaat realiseren: wat en wie heb je nodig om deze in de praktijk te brengen?
In de laatste fase neemt de criticus het plan van de realist over. Met de kritische pet op worden de plannen bekeken en getoetst om te inventariseren of er zwaktes zijn en waar deze zitten. Is het plan succesvol genoeg en heeft het een winnende formule? In deze fase stel je jezelf onder andere de volgende vragen:
Met het team geef je samen kritiek op het totaal idee om de zwakke punten in kaart te brengen en op te lossen: een praktisch haalbaar plan die niet beperkt wordt door creativiteit.
Het voordeel van de Walt Disney Methode is dat je deze op diverse manieren kan toepassen in de praktijk, bijvoorbeeld: alleen, bij het coachen van anderen of in een team. Met onderstaande basistips kan je direct aan de slag.
Na het lezen besef je waarschijnlijk meer hoe waardevol deze De Walt Disney methode in praktijk kan zijn en inzetbaar is om marketingconcepten te brainstormen. Een techniek welke wij binnen Bambuu gebruiken voor toffe marketingcampagnes. Interesse in onze aanpak op het vlak van brainstormen? Laat Bambuu met je meedenken en creëren wij samen een succesvolle campagne!