De wereld van marketing is enorm en blijft zich constant ontwikkelen, wat resulteert in de creatie van duizenden termen die een beginner gemakkelijk kunnen overweldigen en zelfs de meest ervaren marketeers soms in verwarring kunnen brengen.
De afgelopen maanden zien we een verschuiving van leadgeneratie naar demand generation. Een nieuwe invalshoek op marketing, wat vervolgens ook weer veel nieuwe concepten en termen betekent. Maar wat betekenen die termen nu eigenlijk?
De afgelopen maanden zien we een verschuiving van leadgeneratie naar demand generation. Een nieuwe invalshoek op marketing, wat vervolgens ook weer veel nieuwe concepten en termen betekent. Maar wat betekenen die termen nu eigenlijk? En wat zijn nu échte demand generation termen? Ik kan begrijpen dat je hier nog weleens wat wenkbrauw-fronsjes van krijgt… Terwijl je natuurlijk wel alles wilt weten over die nieuwe strategie die bedrijven helpt met een toekomstgerichte marketingstrategie, gericht de volledige levenscyclus van de klant; van bewustwording tot loyaliteit.
In deze blog gaan we orde scheppen in de chaos van marketingtermen, met een speciale focus op de termen gerelateerd aan demand gen. We zullen de belangrijkste begrippen uitleggen om jou meer grip te geven op dit stukje van het marketing speelveld. Of je nu net begint of je kennis wilt verdiepen, deze blog is jouw gids door de complexe wereld van demand gen.
Ungated Content- Content zonder webform, waardoor deze dus vrij toegankelijk is
SQO - Sales qualified opportunity, oftewel: mensen die direct interesse hebben in een demo, uitleg of misschien zelfs wel directe aankoop van jouw product. Ook wel hand-raiser
Hand-raiser - Iemand die zelf contact met je opneemt. (Doordat jouw demand generatiion aanpak zo goed werkt, natuurlijk 😉)
Sales velocity - Sales velocity meet hoe snel hand-raisers naar klant worden omgezet en inkomsten genereren voor het bedrijf. Als je demand generation goed toepast, wordt de kwaliteit van leads hoger en (daardoor) het sales proces korter. Een betere Sales velocity is een direct gevolg van demand gen - en daardoor een belangrijke KPI.
Dark social - communicatie op platformen waar geen attributie plaats kan vinden. Deze kanalen (bijv. Slack, Chat, LinkedIn gesprekken, etc.) kunnen niet (goed) gemeten worden en worden daarom ‘dark social’ genoemd.
ICP - Ideal Customer Profile. Identificeert de meest waardevolle klanten voor gerichte marketing. Een duidelijke ICP helpt bij het creëren van effectieve campagnes die hoogwaardige leads (hand-raisers) genereren, de marketing efficiëntie verhogen en de sales velocity verbeteren.
Demand creation - Bewustwording creëren bij mensen die zich niet bewust zijn van een mogelijk probleem dat hen beïnvloedt. Ofwel: Vraag creëren
Demand generation - Het opschalen van jouw 'Message' in de vorm van deelbare content
Demand capturing - Het omzet van de behoefte, de ‘demand’ die gecreëerd is, naar contactmomenten
Branded searches - Zoekopdrachten met jouw merknaam
Top of Mind - Vraagt/zoekt men naar jouw oplossing, dan komt direct jouw (bedrijfs)naam naar boven.
Conversation - De belangrijkste KPI van demand gen. Kan een LinkedIn-gesprek zijn, maar ook een chat op de site of een direct belletje
Low intent - Eigenlijk het resultaat van leadgeneratie: Mensen die iets doen, zonder direct een intentie om iets te kopen. Bijv. een brochure download
High intent - Het doel van demand gen: High Intent Leads. Ofwel, mensen die al weten waarom (en waarvoor) ze bij jou aan moeten kloppen. Ook: hand-raisers
Hopelijk heeft deze blog je een helder overzicht gegeven van de belangrijkste termen in demand generation. Als je geïnteresseerd bent in het verder verkennen van hoe demand generation jouw bedrijf kan helpen groeien, staan we klaar om je te ondersteunen.
Of je nu hulp nodig hebt bij het opzetten van een complete demand gen strategie, specifieke dienstverlening zoekt of gewoon wat advies wilt; We staan voor je klaar. Vraag bijvoorbeeld een Demand Generation Audit aan of bel ons op 085 210 47 47.