377 reclameuitingen per dag, krijgt een Nederlander voor de kiezen. Véél teveel natuurlijk om te verwerken. Consumenten zijn expert geworden in het negeren van commercie. Maar als adverteren niet meer zo effectief is... Hoe breng je dan wel jouw boodschap over de buhne?
377 reclameuitingen per dag, krijgt een Nederlander voor de kiezen. Véél teveel natuurlijk om te verwerken. Consumenten zijn expert geworden in het negeren van commercie. Maar als adverteren niet meer zo effectief is... Hoe breng je dan wel jouw boodschap over de buhne?
Relevantie is key. Mensen hebben alleen aandacht voor dingen die ze echt verder helpen. Voor het oplossen van problemen. Voor het verbeteren van hun leven. Dat gaat niet om advertenties of commercials. Dat gaat om tips, kennis, ervaringen, inspiratie, ontspanning. Relevante inhoud dus!
Dat is de basis van 'Content Marketing'.
Breng inhoud waar jouw doelgroep écht iets aan heeft. Alleen zo genereer je échte aandacht en krijg je kans om in contact te komen.
Hoe kun je bepalen wat interessant is voor jouw doelgroep? Maak gebruik van de volgende insights:
Interessant voorbeeld komt van Coolblue. Coolblue verkoopt elektronica, waaronder speakers. Alle producten zijn uiteraard te vinden op de website. Daarnaast biedt Coolblue nuttige informatie voor consumenten die zich oriënteren voor nieuwe speakers. Welke typen zijn er? Wat past het beste bij mij?
Met deze content vangt Coolblue zoekverkeer af van concurrenten, die zich alleen focussen op hun producten en diensten. Minstens zo interessant, Coolblue staat strak op NR. 1 in Google wanneer je zoekt op 'advies hifi speakers', boven ruim 1,7 miljoen pagina's die ook geindexeerd zijn voor deze zoekopdracht.
Met bovenstaande tools kun je een lijstje maken met vragen die jouw doelgroep beantwoord wil hebben. Die vragen gaan dus niet over jou, maar over het leven van je potentiële klant.
Op basis hiervan maak je een Content Kalender. Dit is een planning voor blogs, interviews, nieuwsberichten, whitepapers, video's of podcasts die de topvragen van jouw nieuwe klanten beantwoorden.
Bepaal welke content je produceert, en wanneer je het verspreidt via welke kanalen.
Denk aan zoekmachines, waarmee je de content vindbaar maakt. Of social media, waarmee je de content pushed naar de juiste profielen.
Is dit makkelijk? Zeker niet. Het kost veel tijd en geld om tot echt relevante inhoud te komen. Maar één ding is zeker. Beantwoord de vragen van jouw doelgroep en je zet de concurrentie in één keer compleet buiten spel.
Succes! Cheers,
Team Bambuu
Ps. Hulp nodig? Contact ons!