Thought Starter: Échte aandacht van je doelgroep

377 reclameuitingen per dag, krijgt een Nederlander voor de kiezen. Véél teveel natuurlijk om te verwerken. Consumenten zijn expert geworden in het negeren van commercie. Maar als adverteren niet meer zo effectief is... Hoe breng je dan wel jouw boodschap over de buhne?

Bas van Petten
Door:
Bas
Tuesday
19
February
2019
Groeisleutel

377 reclameuitingen per dag, krijgt een Nederlander voor de kiezen. Véél teveel natuurlijk om te verwerken. Consumenten zijn expert geworden in het negeren van commercie. Maar als adverteren niet meer zo effectief is... Hoe breng je dan wel jouw boodschap over de buhne?

Zorg voor relevantie

Relevantie is key. Mensen hebben alleen aandacht voor dingen die ze echt verder helpen. Voor het oplossen van problemen. Voor het verbeteren van hun leven. Dat gaat niet om advertenties of commercials. Dat gaat om tips, kennis, ervaringen, inspiratie, ontspanning. Relevante inhoud dus!

Dat is de basis van 'Content Marketing'.

Breng inhoud waar jouw doelgroep écht iets aan heeft. Alleen zo genereer je échte aandacht en krijg je kans om in contact te komen.

5 tips & tools voor slimme Content Planning

Hoe kun je bepalen wat interessant is voor jouw doelgroep? Maak gebruik van de volgende insights:

  1. Logica. Bieden jullie opleidingen voor professionals? Grote kans dat jouw doelgroep geïnteresseerd is in 'carrièreontwikkeling'. Je kan zelf bedenken wat interessante info voor jouw klanten is, die bovendien aansluit op jouw producten of diensten.

  2. Klanten. Vraag het je klanten. Of anders de mensen binnen jouw bedrijf die direct contact hebben met klanten, zoals Sales of Customer Care. Welke vragen komen jouw bedrijf binnen, nog voordat jullie starten met een oplossing?

  3. Media. Media zijn er goed in om te publiceren over wat hun lezers bezig houdt. Alleen zo krijgen ze lezers, en daarmee adverteerders.

    Bekijk de media die jouw doelgroep graag consumeert. Over welke topics gaat het?

  4. Zoekgedrag. Vind uit waar jouw doelgroep zich actief op oriënteert. Hiervoor kun je tools gebruiken zoals het handige Ubersuggest van Neil Patel.

  5. Concurrenten. Heb je een concurrent waar je jaloers op bent? Bekijk eens waar zij het over hebben online. Gebruik hiervoor een tool als SE Ranking.com.

Voorbeeld Coolblue

Interessant voorbeeld komt van Coolblue. Coolblue verkoopt elektronica, waaronder speakers. Alle producten zijn uiteraard te vinden op de website. Daarnaast biedt Coolblue nuttige informatie voor consumenten die zich oriënteren voor nieuwe speakers. Welke typen zijn er? Wat past het beste bij mij?

Screenshot Coolblue

Met deze content vangt Coolblue zoekverkeer af van concurrenten, die zich alleen focussen op hun producten en diensten. Minstens zo interessant, Coolblue staat strak op NR. 1 in Google wanneer je zoekt op 'advies hifi speakers', boven ruim 1,7 miljoen pagina's die ook geindexeerd zijn voor deze zoekopdracht.

Screenshot Google

Content Kalender

Met bovenstaande tools kun je een lijstje maken met vragen die jouw doelgroep beantwoord wil hebben. Die vragen gaan dus niet over jou, maar over het leven van je potentiële klant.

Op basis hiervan maak je een Content Kalender. Dit is een planning voor blogs, interviews, nieuwsberichten, whitepapers, video's of podcasts die de topvragen van jouw nieuwe klanten beantwoorden.

Bepaal welke content je produceert, en wanneer je het verspreidt via welke kanalen.

Denk aan zoekmachines, waarmee je de content vindbaar maakt. Of social media, waarmee je de content pushed naar de juiste profielen.

Concurrentie buiten spel

Is dit makkelijk? Zeker niet. Het kost veel tijd en geld om tot echt relevante inhoud te komen. Maar één ding is zeker. Beantwoord de vragen van jouw doelgroep en je zet de concurrentie in één keer compleet buiten spel.

Succes! Cheers,

Team Bambuu

Ps. Hulp nodig? Contact ons!

Arrow icon
Bas van Petten
Bas van Petten
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.