Ik zal het niet onder stoelen of banken steken. Als ondernemer ervaar ik een pittige tijd. Een aantal opdrachtgevers heeft het lastig en moet alle zeilen bijzetten om overeind te blijven. Dat heeft natuurlijk impact op onze onderneming.
Aan de andere kant:
- realiseer ik me dat het nog veel gortiger kan. Je zal een eetcafé hebben en tot nader orde op slot moeten blijven. Je zal events organiseren, of reizen. Ik heb met ze te doen.
- zie ik ondernemers die in de actie komen. Hoe tof is dat. Om - als je de mogelijkheid hebt - te zoeken naar nieuwe kansen om te werken aan je onderneming.
Iedere dag werkt ons team, met onze opdrachtgevers, aan de dingen die nog wel kunnen. Aan kansen om omzet te maken. Om de organisatie klaar te stomen voor betere tijden. Hiermee ervaar ik tegelijkertijd de meest leerzame periode in mijn ondernemers bestaan.
Want hoe naar de situatie ook is. Er zijn altijd kansen. Onderzoek wijst uit dat het gebruik van internet met 34% is gestegen in Nederland. Apple rapporteert een verdubbeling aan schermtijd. Mensen zijn thuis en oriënteren zich actief, zowel B2B als B2C. Hier ontstaan opportunities.
Zomaar wat voorbeelden vanuit onze opdrachtgevers:
- Een detacheerder van young professional Trainees (Breinstein) die binnen een paar weken een nieuw informatieplatform uit de grond stampt. Om haar opdrachtgevers te helpen met de digitale uitdagingen in deze situatie (zie: www.digitalewereld.nl).
- Een specialist in woninginrichting (Abbring Colors@Home) die juist nu mensen inspireert om aan de slag te gaan met hun woning. Hiermee springen ze in op het grote aantal mensen dat nu thuis is en zeer actief online. Waarmee ze een vloedgolf aan nieuwe contacten opdoen.
- Een schoonmaakorganisatie, Augias, die met een aantal andere partijen platforms opent voor Corona-vrije scholen en werkplekken. Met een groot aantal nieuwe aanvragen als resultaat (zie CoronaveiligKantoor.nl en CoronaveiligeSchool.nl).
- Een specialist in slaap-oplossingen (De Bedstee) dat het mogelijk maakt om digitale afspraken te maken en private shopping sessies in te plannen. Waarmee ze tegemoet komt aan een grote vraag in de markt van mensen die willen investeren - maar elders voor een dichte deur staan.
- Een detacheerder in de zorg (Joinuz), die met creatieve campagnes een lans breekt voor de sector, en zo werkt aan méér instroom van nieuwe professionals in de zorg (met honderden aanmeldingen via social media als gevolg).
- Een makelaarskantoor (Brantjes Makelaars), dat vanuit feiten en cijfers onderbouwd waarom het nu wél slim is om in actie te komen op de huizenmarkt. Met als resultaat een sterke instroom van nieuwe leads voor aankoop en verkoop. Voorbeeld: https://www.facebook.com/ads/library/?id=1197175590614597
- Een dierenpension (Tussenwijck) dat een speciaal programma lanceert waarmee zorgmedewerkers gebruik kunnen maken van dagopvang en noodopvang voor hun huisdieren, om zelf volle bak aan de slag te kunnen blijven. Zie: https://www.dierenpensiontussenwijck.nl/nieuws/dagopvang-honden-ten-tijde-van-de-corona-crisis/
- Een signing specialist (DVC, Dokkumer Vlaggen Centrale) dat met een speciaal ontwikkelde vlag de harde werkers in Nederland een hart onder de riem steekt, plus een donatie voor het Rode Kruis. In no time zijn er meer dan 10.000 vlaggen verkocht en is de eerste donatie van € 25.000,- gedaan (bestellen kan nog steeds: https://www.dvc.nl/met-elkaar-voor-elkaar).
En zo zou ik nog even door kunnen gaan.
Ook wij blijven pushen om het wiel opnieuw uit te vinden. Samen met onze opdrachtgevers. Natuurlijk. Soms zijn je mogelijkheden heel beperkt. Maar waar een wil is, is een weg.
Doorbeuken om opportunities te vinden. En onze klanten zo klaar te stomen voor de tijd die komen gaat.
Ik hoop dat we je hebben kunnen inspireren met een paar voorbeelden uit de praktijk. Weet je het even niet, of heb je hulp nodig? Ik nodig je persoonlijk uit. Bel me of mail me en ik maak tijd voor je vrij om mee te denken over jouw uitdagingen.
Succes komende maanden,
Sietse Kingma
Directeur Bambuu