Ik ben geen fan van doelstellingen maar ik werk liever met een andere methode om progressie te borgen.
Het is er keihard ingeramd bij ons allemaal: het belang van doelstellingen. Niet zomaar doelstellingen, nee, SMART-goals hebben we nodig! Hoe concreter je doelen stelt, hoe groter de kans dat je ze realiseert.
Persoonlijk vind ik dat er vaak teveel aandacht gaat naar doelstellingen. Niet dat ik geen ambitie heb, integendeel. Of dat ik bang ben om mezelf ergens aan op te hangen. Nee, een paar andere dingen staan me tegen:
Nu ben ik eindverantwoordelijk voor een marketingbureau. Veel klanten willen het natuurlijk met ons hebben over doelstellingen. Sterker nog: sommige klanten willen hun doelstellingen bij ons neerleggen - en pas betalen als we ze realiseren (wat we overigens nooit doen, maar dat is een ander verhaal).
Toch benader ik het ‘borgen van progressie’ meestal van een andere kant. Ik bedenk welke kant het op moet, om dit zo snel mogelijk te vertalen naar meetbare acties. Globaal houd ik hier het volgende format voor aan:
Definieer waar je naartoe wil. Wat wil je eigenlijk bereiken? Schiet niet te snel in de aantallen, maar zoek het in je visie; een inspirerend toekomstbeeld Kies een scope van drie jaar; lang genoeg om grote ideeën op te schrijven - kort genoeg om urgentie te voelen.
Bepaal wat je vandaag moet doen om de goede richting in de wandelen.
Voorbeeld: als je in een bepaald land de markt op wil, moet je daar meer verkopen. Daarvoor moet je meer offertes uitbrengen. Hiervoor heb je leads nodig. Hiervoor moet je beter vindbaar zijn. Je kan vandaag starten met het maken van een nieuwe blog, zodat je beter gevonden wordt in Google. Hoe meer blogs je maakt, hoe beter je vindbaar zal worden, etc. etc.
Als bloggen één van de acties is die je moet doen om naar je Stip te bewegen, wil je hierop sturen. Je wil bijvoorbeeld wekelijks 2 tot 4 blogs laten opleveren door je team.
Omdat je weet: meer blogs = betere vindbaarheid. ‘Aantal opgeleverde blogs per week’ is daarom een voorspellend KPI. Iemand moet dit KPI helemaal ownen en wekelijks rapporteren. Zo hebben alle acties KPI’s, die bijv. wekelijks centraal worden gerapporteerd.
Regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, evalueer je het proces. Doe ik wat er moet gebeuren? Leidt dit tot betere vindbaarheid? Merk ik dat dit zich terug vertaalt in meer (sales)leads? Etcetera. Feitelijk ga je evalueren of je goed bezig bent, of dat je je aanpak moet aanpassen.
Uiteraard is het logisch om je progressie te meten aan de hand van logische cijfers (bijvoorbeeld gemiddelde positie in Google op mijn top 10 keywords).
Maak je progressie? Vier dit met je team. Het hele idee van ‘iedere dag een stapje dichter bij de Stip’ moet echt omarmd worden door je team. Juist de grote, inspirerende Stippen op de horizon vragen vaak net dat stapje extra van je team. Hoe lekker is het dan dat we samen echt even stil staan bij de goede ontwikkelingen!
Natuurlijk begrijp ik dat je te maken krijgt met doelstellingen. Zo werkt de wereld nu eenmaal. Toch hoop ik dat ik je heb kunnen inspireren om eens anders naar ontwikkeling te kijken. Any thoughts? Ik ben benieuwd naar je mening!