Groeiverhaal: Max binnen een jaar van Marketeer naar Teamlead

Nadat Max in maart 2019 is gestart bij Bambuu is hij binnen een jaar doorgegroeid naar Teamlead van de marketeers. In dit groeiverhaal vertelt Max meer over..

Raymond Kingma
Door:
Raymond
Monday
15
February
2021
Bloeien bij Bambuu

Nadat Max in maart 2019 is gestart bij Bambuu is hij binnen een jaar doorgegroeid naar Teamlead van de marketeers. In dit groeiverhaal vertelt Max meer over zijn groeispurt, zijn plannen en ambities.

Max, wat deed je voordat je bij Bambuu aan de slag ging?

Nadat ik in 2011 de HBO opleiding Sportmarketing aan de HES in Amsterdam heb afgerond ben ik eerst een half jaar gaan reizen. Na deze reis wist ik nog precies welke kant ik op wilde met mijn carrière en ben ik gestart als accountmanager bij Elma Media in Broek op Langedijk. De mediapartner in Nederland en België voor Branche en Beroepsorganisaties. Hier was ik in de basis verantwoordelijk voor het werven en behouden van adverteerders. Ook het coördineren en het laten opmaken van de verschillende materialen was een belangrijk onderdeel van het werk.

Door het veranderende medialandschap kreeg het bedrijf het zwaar en was een doorstart noodzakelijk. Na deze doorstart werd ik ook steeds meer verantwoordelijk voor andere (online) marketing activiteiten en groeide mijn interesse voor dit vakgebied.

Om mij volledig te kunnen richten op het vak van online marketeer heb ik in 2016 de stap gemaakt naar Hidden Profits Marketing. Een bedrijf dat met haar dienstverlening zorgt voor een doorlopende stroom van online leads binnen de Fitness & Health industrie. Binnen Hidden Profits Marketing ben ik dus echt gestart als fulltime online marketeer en kon ik snel stappen zetten in mijn ontwikkeling.

Met het bedrijf zelf ging het onwijs goed. De formule voor deze sector werkte dermate goed dat het bedrijf in de tijd dat ik er zat groeide van 11 medewerkers naar meer dan 50 collega’s. Ook waren ze niet meer alleen actief in Nederland en België maar groeide dit activiteiten uit naar meer dan 10 landen wereldwijd.

Door deze groei werd ik al snel teammanager binnen het bedrijf. Dit hield in de praktijk in dat ik nog steeds werkte als online marketeer voor klanten maar dat ik daarnaast ook verantwoordelijk werd voor de onboarding en de resultaten van mijn gehele team. Ook had ik in deze rol een doorlopende bijdrage in de strategische en de beleidsmatige koers van het bedrijf.

Uiteindelijk heb ik in maart 2019 de stap gezet naar Bambuu. Dit omdat ik graag mijn horizon verder wilde verbreden.

Toen je bij Bambuu solliciteerde, wat sprak je toen zo in de functie aan?

Uiteindelijk heb ik niet zelf gesolliciteerd bij Bambuu maar kwam ik via collega Lennie in contact met een van de eigenaren (Bas). Ik had het nog naar mijn zin bij mijn huidige werkgever maar het verhaal van Bambuu sprak mij direct aan.

In de laatste maanden bij Hidden Profits had ik het ook nog steeds naar mijn zin en lagen er genoeg uitdagingen. Echter, bekroop mij steeds meer het gevoel dat ik breder aan de slag wilde dan de sector waarin ik toen actief was. Na meerdere gesprekken te hebben gevoerd met zowel Bas maar ook met Erik en Dennis besloot ik de stap te maken.

Uiteindelijk ben ik in maart 2019 gestart als senior online marketeer bij Bambuu. Dit omdat Bambuu een groeiende organisatie is, met een duidelijke visie op marketing waar ik de kans zou krijgen om mijzelf breder te ontwikkelen binnen verschillende sectoren een tools.

Wat zie je zelf als je grootste persoonlijke ontwikkeling de afgelopen 2 jaar bij Bambuu? Hoe kijk je terug op deze periode?

Na mij start bij Bambuu ben ik zoals verwacht in aanraking gekomen met een breed aantal sectoren en verschillende tools. Per definitie ben ik blij met de ontwikkeling die ik hier in de breedte heb kunnen maken. Bambuu groeit hard door en mede door deze groei was er een andere organisatiestructuur wenselijk en ben ik sinds december 2019 gevraagd om de rol van Teamlead voor de marketeers op mij te nemen.

Deze rol vervul ik naast mijn werk als marketeer voor +-12 klanten. Ook ben ik vanuit van mijn rol actief betrokken bij Rocks die de organisatie Bambuu verder helpen.

In het afgelopen jaar hebben we er samen als team van marketeers echt zorg voor gedragen dat we een echte eenheid zijn gebleven (dit ondanks corona). Naast de saamhorigheid hebben we een meer uniforme werkwijze ontwikkeld voor de verschillende tools welke we inzetten.

Dit heeft zich vertaald in goed georganiseerde Bambuu 'Wikipedia' omgeving waarin collega’s op hun eigen expertise verantwoordelijk zijn voor het maken, volgen en bijhouden van de laatste ontwikkelingen.

Ook innovatie is een vast onderdeel geworden van de agenda. Dit zorgt er in de praktijk voor dat we maandelijks met het team nieuwe tools testen en dat er binnen de bestaande tools welke we vaker inzetten optimalisaties worden doorgevoerd. De uitkomsten hiervan worden gedeeld met het team en vervolgens ingezet bij klanten.

Vooral op het aanbrengen van deze structuur en de groei die je hierdoor ziet bij collega’s ben ik het meest trots.

Wat doet Bambuu om je bij je ontwikkeling te helpen?

Elke maand zit ik samen met onze operationeel manager Erik om door de ons samen opgestelde lijst met doelen te lopen en te kijken hoever ik in dat proces ben. Deze doelen hebben we samen opgesteld en dragen bij aan de stappen die ik wil zetten in mijn huidige en toekomstige functie.

Waar nodig krijg ik dan ondersteuning of richting. Dat kan intern gefaciliteerd worden maar ook extern. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een cursus te volgen, een boek te lezen of een seminar bij te wonen.

Op het gebied van online marketing leer ik nog veel van verschillende collega’s die elk hun eigen deeldiscipline hebben. Het niveau binnen het team is hoog en breed en hierdoor kunnen we elke dag van elkaar leren.

Waarin zou je jezelf nog willen zien groeien? Hoe kan Bambuu je hierbij begeleiden?

De afgelopen jaren heb ik dus vooral veel geïnvesteerd in het ontwikkelen van mijn hard skills. Mijn soft skills waren door het karakter wat ik heb maar ook door mijn werkervaring bij Elma Media al goed op niveau. Waar ik steeds beter in word maar waar nog wel stappen in te zetten zijn is het maken van strategische plannen.

Bambuu helpt mij hier al in door mij aan te haken bij verschillende (nieuwe) trajecten en me te koppelen aan verschillende collega’s die hier meer ervaring mee hebben. Ik zie de toekomst daarom ook met vertrouwen tegemoet.

Arrow icon
Raymond Kingma
Raymond Kingma
Lead Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.