Het begint met een hamburgermenu

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Monday
5
March
2018
Strategie

Ik bedoel het digitale hamburgermenu. Het menu waar webdevelopers veel naar refereren als zij het menu bedoelen dat op mobiel veel getoond wordt. Die met die drie streepjes, je kent het wel. Niet? Zie onderstaand, rechts bovenin ons hamburgermenu, bij Bambuu.

De afgelopen jaren zien we mobiel verkeer de belangrijkste bron van verkeer worden. Zo is het mobiel verkeer op onze werken bij website Bloeien Bij Bambuu bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 63% van het verkeer. En juist daarom is het hamburgermenu, en dus een focus op mobiel verkeer, ontzettend belangrijk!

De dominantie van mobiel verkeer zien we vooral terug bij B2C-klanten en ‘werken-bij’ websites. B2B blijft momenteel hier nog wel op achter, maar dat is logisch te verklaren aangezien deze doelgroep websites veelal bezoekt vanaf kantoorlocaties en werkplekken.

Ben jij al klaar voor een hamburgermenu?

Mobiel verkeer groeit dus. Maar is jouw website hier ook klaar voor, of is jouw website nog volledig gericht op desktop? Indien dat laatste het geval is, wordt het écht zaak om de website eens grondig aan te pakken. Mobielvriendelijkheid is namelijk zelfs een ranking factor geworden binnen Google.

Om te kijken hoe jij scoort op het gebied van mobielvriendelijkheid, kun je deze test van Google gebruiken. Let op: dit wil dit niet zeggen dat jouw website ook echt goed te bekijken is en dat je het maximale uit je website haalt.

Er zijn natuurlijk honderden tools die jou met alle liefde vertellen waar jouw website nog beter kan op het gebied van mobielvriendelijkheid. Test My Site is bijvoorbeeld nog zo’n handige tool van Google.

Mijn advies: Test het ook zelf én vraag klanten en/of collega’s om overal eens kritisch doorheen te klikken! Ga zelf uitgebreid door je website heen, test de formulieren, bekijk waar zaken mobiel niet goed uitkomen, etc. etc.

Belangrijke zaken voor mobiel verkeer

Ik ben inmiddels om. Mobile First! Helemaal als je je met jouw website op particulieren richt is een mobielvriendelijke website van levensbelang. Leuk dat je een perfecte site hebt op desktop, maar laten we mobiel verkeer zeker niet vergeten. Voor mij komt desktop in die gevallen al op het tweede plan; mobiel verkeer voorop bij de ontwikkeling van een nieuwe website.

Je huidige website checken / optimaliseren kan natuurlijk ook! Wat dan belangrijk is? Houd in ieder geval - ook als je al een goede website hebt - onderstaande zaken in de gaten:

1) Zorg voor een zo snel mogelijk laadtijd van je pagina’s. Geen grote/zware afbeeldingen, geen onnodige code, etc. etc. Benieuwd naar jouw snelheid? Check het hier
2) Laadtijd verbeteren? Fingerspitz biedt een handige tool om je laadtijd te verbeteren!
3) Gebruik simpele, korte formulieren die ook mobiel binnen het frame van je website passen
4) Let op YouTube video’s binnen je website. Deze worden nogal eens breder weergegeven dan dat een mobiel scherm aan kan
5) Zorg dat knoppen en hyperlinks niet te dicht op elkaar staan
6) Maak je gebruik van pop ups als OptinMonster? Zet deze uit op mobiel, hier werkt het vaak storend en is het minder effectief.
7) Zijn jouw telefoonnummers aanklikbaar, zodat men direct kan bellen? En is dit ook goed zichtbaar?
8) Werkt jouw hamburgermenu naar behoren? Zijn alle items makkelijk aanklikbaar?

Wat zijn jouw tips voor het optimaliseren van mobiele websites? Ik verneem ze graag als reactie op mijn LinkedIn post!

Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.