Marketing automation en account-based marketing (ABM): de perfecte combinatie. Met ABM vind en benader je klanten. Marketing automation bouwt relaties.
Account-based marketing en marketing automation zijn veelgehoorde begrippen in marketingland en in de B2B-sector. En dat is natuurlijk niet voor niets. Maar wat houden marketing automation en account-based marketing nou eigenlijk in? En waarom versterken ze elkaar zo? Wij van Bambuu laten je graag kennismaken met het belang van marketing automation bij jouw account-based marketingstrategie.
Account-based marketing (ABM) is een marketingstrategie waarbij je belangrijke prospects identificeert en beschouwt als een individuele markt. Precisietargeting, dus. Je creëert persoonlijke, individuele campagnes. Met account-based marketing focus je op het probleem van de potentiële koper, niet zozeer op de oplossing die jij als organisatie biedt.
Marketing automation is het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om leads aan jouw bedrijf te binden. Met behulp van slimme software loods je de lead door de hele customer journey heen. Dit wordt gedaan door op het juiste moment (dankzij vooraf ingestelde triggers) relevante content te sturen (meestal via e-mail). Het uiteindelijke doel? Van jouw prospects klanten te maken, en van huidige klanten loyale klanten te maken. Marketing automation helpt dus bij het uitvoeren, beheren, automatiseren en meten van je marketingactiviteiten.
Voor het uitrollen van een succesvolle Account-based marketing strategie is de inzet van de juiste technologieën onmisbaar. Zonder gebruik te maken van de juiste technologieën, is het zelfs onmogelijk om account-based marketing op hoog niveau uit te voeren. En de marketing automation tool is één van die technologieën die hierbij centraal staan. Wij zijn groot fan van ActiveCampaign als marketing automation software.
In de ideale situatie voorziet jouw marketing automation software óók in uitgebreide CRM functionaliteiten. In andere situaties is marketing automation software gekoppeld aan jouw CRM-systeem. Dit brengt alle data samen. Aan de hand van deze data, bepaal je welke marketingactiviteiten je gaat uitvoeren om een relatie op te bouwen met je (potentiële) klant. De marketingactiviteiten uit je account-based marketing strategie kun je dankzij de data in de marketing automation tool volledig afstemmen op de persoon binnen het specifieke bedrijf waarmee je zaken wilt doen. En het is ook meteen inzichtelijk of jouw strategie de gewenste resultaten oplevert, of jouw contactpersoon daadwerkelijk iets doet met jouw e-mail, je website bezoekt en meer.
Marketing automation maakt het eenvoudiger om jouw account-based marketing strategie uit te rollen. Maak optimaal gebruik van marketing automation binnen account-based marketing met behulp van onderstaande punten:
Marketing automation en account-based marketing vormen dus de perfecte combinatie voor jouw marketingstrategie. Marketing automation vult account-based marketing aan door individuele gebruikers en hun interesses te identificeren en vervolgens de berichtenstroom te automatiseren. Account-based marketing helpt vervolgens bij het identificeren van anonieme interesse van bedrijven en helpt bij het bereiken van gerichte accounts. Account-based marketing is de manier om klanten te vinden en te benaderen. Marketing automation helpt deze relaties verder op te bouwen.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten of optimaliseren van jouw account-based marketingstrategie? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij voorzien je graag van een persoonlijk advies.