Het belang van marketing automation bij je account-based marketingstrategie

Marketing automation en account-based marketing (ABM): de perfecte combinatie. Met ABM vind en benader je klanten. Marketing automation bouwt relaties.

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Monday
9
March
2020
Strategie

Account-based marketing en marketing automation zijn veelgehoorde begrippen in marketingland en in de B2B-sector. En dat is natuurlijk niet voor niets. Maar wat houden marketing automation en account-based marketing nou eigenlijk in? En waarom versterken ze elkaar zo? Wij van Bambuu laten je graag kennismaken met het belang van marketing automation bij jouw account-based marketingstrategie.

Precisie targeting met account-based marketing

Account-based marketing (ABM) is een marketingstrategie waarbij je belangrijke prospects identificeert en beschouwt als een individuele markt. Precisietargeting, dus. Je creëert persoonlijke, individuele campagnes. Met account-based marketing focus je op het probleem van de potentiële koper, niet zozeer op de oplossing die jij als organisatie biedt.

Marketing automation: de perfecte toolkit

Marketing automation is het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om leads aan jouw bedrijf te binden. Met behulp van slimme software loods je de lead door de hele customer journey heen. Dit wordt gedaan door op het juiste moment (dankzij vooraf ingestelde triggers) relevante content te sturen (meestal via e-mail). Het uiteindelijke doel? Van jouw prospects klanten te maken, en van huidige klanten loyale klanten te maken. Marketing automation helpt dus bij het uitvoeren, beheren, automatiseren en meten van je marketingactiviteiten.

Marketing automation bij een account-based marketing strategie

Voor het uitrollen van een succesvolle Account-based marketing strategie is de inzet van de juiste technologieën onmisbaar. Zonder gebruik te maken van de juiste technologieën, is het zelfs onmogelijk om account-based marketing op hoog niveau uit te voeren. En de marketing automation tool is één van die technologieën die hierbij centraal staan. Wij zijn groot fan van ActiveCampaign als marketing automation software.

In de ideale situatie voorziet jouw marketing automation software óók in uitgebreide CRM functionaliteiten. In andere situaties is marketing automation software gekoppeld aan jouw CRM-systeem. Dit brengt alle data samen. Aan de hand van deze data, bepaal je welke marketingactiviteiten je gaat uitvoeren om een relatie op te bouwen met je (potentiële) klant. De marketingactiviteiten uit je account-based marketing strategie kun je dankzij de data in de marketing automation tool volledig afstemmen op de persoon binnen het specifieke bedrijf waarmee je zaken wilt doen. En het is ook meteen inzichtelijk of jouw strategie de gewenste resultaten oplevert, of jouw contactpersoon daadwerkelijk iets doet met jouw e-mail, je website bezoekt en meer.

Maak optimaal gebruik van marketing automation

Marketing automation maakt het eenvoudiger om jouw account-based marketing strategie uit te rollen. Maak optimaal gebruik van marketing automation binnen account-based marketing met behulp van onderstaande punten:

  • Identificeer de contacten van je target accounts
    Marketing automation is traditioneel gericht op leads en individuele contacten, niet op bedrijven. Met het uitrollen van een ABM-strategie is het van belang om (bestaande) contacten te koppelen aan een target account. Het grote voordeel hiervan is dat persoonsgegevens uitgebreid worden met accountgegevens, en andersom. Dit is dé manier om contactmomenten relevanter te maken en de conversie te verhogen.
  • Bepaal hoe je betrokkenheid wilt creëren bij je contacten
    Zonder de juiste marketing automation software is het niet mogelijk om op grote schaal gepersonaliseerde campagnes te voeren. Bepaal hoe je betrokkenheid wilt creëren bij je contacten door bijvoorbeeld advertising en retargeting.
  • Meet je successen door het aanpassen van rapportages
    Breid bijvoorbeeld het aantal contacten binnen je target account uit, maar ook Naw-gegevens en functietitels. Hoeveel relevante contacten kun je per target account identificeren? Om inzicht te hebben in hoe jouw target accounts presteren, is het van belang om van het begin af aan te weten wat de engagement van jouw contacten is. Dit kun je op verschillende manieren meten binnen een marketing automation tool.
  • Maak gebruik van gedrag
    Bekijkt een contact specifieke blogs of pagina’s op jouw website? Of download het enkel documenten uit een specifieke categorie? Neem deze informatie tot je om sturing te geven aan de inhoud van een contactmoment. 

De perfecte combinatie

Marketing automation en account-based marketing vormen dus de perfecte combinatie voor jouw marketingstrategie. Marketing automation vult account-based marketing aan door individuele gebruikers en hun interesses te identificeren en vervolgens de berichtenstroom te automatiseren. Account-based marketing helpt vervolgens bij het identificeren van anonieme interesse van bedrijven en helpt bij het bereiken van gerichte accounts. Account-based marketing is de manier om klanten te vinden en te benaderen. Marketing automation helpt deze relaties verder op te bouwen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten of optimaliseren van jouw account-based marketingstrategie? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij voorzien je graag van een persoonlijk advies.

Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.