Het veranderende klantgedrag en versterkte online concurrentie zorgen ervoor dat je organisatie nog sneller digitaal volwassen moet worden. Maar hoe dan?
Een groot gedeelte van het oriëntatieproces in aanloop naar een aankoop speelt zich online af. Als je niet zichtbaar of vindbaar bent op het juiste moment in de online klantreis, kom je niet of nauwelijks in contact met prospects en leads. Kijk verder dan marketing… Ook je organisatie en processen moeten transformeren om grip te krijgen op je bedrijfsdoelstellingen.
De digitale adoptie is versneld door de pandemie, met als gevolg dat jouw organisatie moet doorontwikkelen door de veranderende wens van de consument of klant. Of je nu actief bent in B2B of e-commerce, het is zeker dat de gebruiker voor diverse aspecten in de klantreis is geswitcht naar digitale kanalen. Meer informatie over de veranderde klantreis? Bekijk de infographic van Google hier.
Een juiste implementatie van digitale volwassenheid kan een bedrijf al snel 20% extra omzet opleveren met een besparing van 30% op de kosten. Bedrijven die ontwikkelen op het gebied van technologie, data en onder toezicht van de juiste mensen, kunnen het resultaat van hun campagnes met 35% verhogen. Bron: Link.
Nu economisch herstel in zicht is, is het zaak om de boel op orde te krijgen om de nieuwe digitale verwachtingen van de consument of klant te blijven matchen. Des te meer reden om je klanten een excellente online ervaring te bieden om je te kunnen onderscheiden en een voorsprong te nemen op de concurrentie.
Hoewel we momenteel nog middenin de crisis zitten, is het volgens experts aan te raden om naar de toekomst te kijken met de aanpak Survive > Pivot > Thrive. Die draai maken, ofwel Pivot, middels een digitale transformatie is waar veel organisaties nú mee aan de slag moeten, om in de toekomst relevant te zijn of blijven voor hun klant of consument.
Dus, aan het werk! Maar hoe begin je? Waar begin je? Hoe digitaal volwassen is mijn bedrijf, vraag je je af?
Er zijn verschillende modellen die je meer inzicht kunnen geven in waar je bedrijf staat. Bambuu heeft het Growth Readiness Tool ontwikkeld om de huidige situatie te toetsen op organisatie, marktbewerking en fundament. Check ook Google Digital Maturity Assessment met een online vragenlijst: Link.
Of wil je toegang tot de Bambuu Growth Readiness Tool zoals in onderstaande afbeelding? Neem even contact op.
We onderscheiden 4 fases binnen de online volwassenheid van een bedrijf. Eigenlijk 5, maar in de fase ‘Abscent’ is er geen digitale volwassenheid aanwezig, dus die laat ik voor het gemak ook hier achterwege.
Ook bekend als de fase die wordt gekenmerkt als; in ontwikkeling. Het bedrijf maakt voornamelijk gebruik van externe data voor input in de marketing campagnes. Structuur en sturing ontbreekt en er is geen overkoepelende strategie of duidelijke link met sales activiteiten.
Oftewel, vooruitstrevend of in opkomst. Er is een overkoepelende strategie met een duidelijke stip op de horizon, doorvertaald naar KPI's. Organisaties gebruiken hun eigen (first-party) data om beslissingen te nemen. Meestal wordt er gewerkt in silo's waar één marketingkanaal wordt geoptimaliseerd en getest, los van het andere. De data is gestructureerd en geeft inzicht in haalbaarheid van de doelstellingen die kunnen worden gerealiseerd middels een tijdslijn.
In deze fase is er een vorm van digitale volwassenheid aanwezig. De strategie wordt consistent binnen de organisatie uitgerold en toegepast. De data is geïntegreerd over verschillende platformen en kanalen. Dit zijn bijvoorbeeld koppelingen en inzicht in de funnel van je website en statistieken in relatie met je marketing automation tool, CRM en overige data bronnen. In deze fase is er voldoende tijd en budget beschikbaar in de organisatie om te analyseren en inzichten om te zetten naar concrete acties. De organisatie staat, de rollen, werkprocessen en verantwoordelijkheden zijn gedefinieerd.
Geoptimaliseerd of uitgespeeld ;). Hoe je het ook wilt noemen... Er is een dynamische executie van gepersonaliseerde digitale aanpak over verschillende kanalen. Strategische focus is leidend binnen de organisatie en er is ruimte om marketing- sales en communicatie tactieken op basis van data te automatiseren en te implementeren. In de laatste fase is er grip op de volledige purchase journey / koopproces van de potentiële klant. Bij het bereiken van World Class is waar bedrijven overwegend de hoogste ROI weten te behalen en er exponentiële groei mogelijk is.
Om te bepalen waar je naartoe wilt in de toekomst, is het zaak op te bepalen waar je staat vandaag. Ga niet een kant op roeien, voordat je weet waar je je op zee bevindt.
Begin bij het huidige fundament als ijkmoment of 0-meting:
Belangrijk om te weten dat maar een 2% van de bedrijven wereldwijd digitale volwassenheid op het hoogste niveau heeft bereikt. Veel transformaties falen, omdat het doel van de verandering niet helder is. Het adopteren van nieuwe technologieën of innovatief zijn, is in ieder geval nooit het doel. Het moet bijdragen aan je bedrijf of business model.
Meer lezen aan de hand van een case? Check: de digitale volwassenheid van Joinuz.
Digitale volwassenheid, de term geeft al aan dat het een groeiproces is dat tijd vergt. Dus geef het de tijd, maar start vandaag!
Ben jij klaar om je klantreis te digitaliseren? Je bedrijf klaar te stomen voor de toekomst en je marketingactiviteiten in lijn te brengen met de verwachtingen van de consument of klant? Neem contact op om te sparren.