Dit is een leuke, spannende en complexe exercitie. Nooit af bovendien. Je wil een bepaald beeld van de onderneming tussen de oren krijgen bij de juiste doelgroepen. Dit kunnen bijvoorbeeld (potentiële) klanten of medewerkers zijn.
In de meeste gevallen zit er ruimte tussen deze twee aspecten. De buitenwacht heeft niet precies scherp wie en wat jij bent, maar ze vormen hier wel een beeld over.
(Dat is niet vreemd. Het is erg lastig om naar je eigen onderneming te kijken als je er middenin zit. Daarom is het slimmer om dit te baseren op onderzoek.)
Als je een identiteit & gewenst imago duidelijk hebt, kun je aan de slag. Hiervoor kunnen we kijken naar het Corporate identity/image model van Birkigt en Stadler. Bovenop je identiteit gaat het uit van drie uitingsvormen:
Imago is dus nooit direct afgeleid van identiteit. Het word bepaald door een mix van jullie symboliek, gedrag en communicatie.
Dit is waar het in de praktijk vaak mis gaat.
De onderneming heeft een gewenst imago gedefinieerd dat niet strookt met haar identiteit, en daarom niet waargemaakt kan worden in bijvoorbeeld gedrag of communicatie. Denk aan:
Bepaal eerst je identiteit. Definieer hieruit je gewenste imago. Maak dan pas de vertaling naar alle relevante uitingsvormen. Niet andersom, want dan blijft je doelgroep achter met een wazig, inconsistent beeld over de onderneming.