In welke klanten wil jij groeien?

Wellicht ben jij één van die ondernemers die ik ken die willen groeien 😅 Goed om te horen! Maar heb je jezelf weleens afgevraagd waarin je eigenlijk wil groeien?

Niet alle groei is goede groei. Ontdek hoe je bewuste keuzes maakt in klantsegmenten en omzetstromen voor duurzame en effectieve groei.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Friday
25
April
2025
Bambuu Nieuws

Niet alle groei is namelijk even wenselijk en waardevol voor je organisatie.

Sommige groei levert weinig op — behalve hoofdpijn.

Terwijl andere groei je bedrijf juist in een stroomversnelling brengt.

Dus stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Vind je alle klanten even interessant? Of zijn er klanten die gewoon beter passen bij wie jullie zijn (jouw Ideal Customer Profile)?
  • Wil je alle omzetstromen even graag? Of zijn er diensten of producten waarmee jullie echt meer waarde leveren?
  • Richt je je op alle product-marktcombinaties? Of zijn er PMC’s waar de komende tijd grote kansen of bedreigingen liggen?

Het zou zomaar kunnen dat je bepaalde klantsegmenten hebt:

  • Waarmee je ze makkelijker kan verdienen
  • Die een steviger fundament leggen voor duurzame groei
  • Die jou en je team plezier geven in plaats van koppijn

Door vooraf scherp te kiezen in welke klanten je wil groeien, besteed je niet alleen je marketingbudget veel effectiever - je hele bedrijf gaat er beter van draaien. Kiezen uit zich bijvoorbeeld in targeting van advertenties. Of focus op zoekwoorden die het juiste type aanvragen voortbrengen. Excellente meetbaarheid is hiervoor essentieel.

Klinkt logisch?

Toch blijkt in de praktijk dat weinig ondernemers hier bewust over nadenken. Waar ga jij je pijlen op richten?


Go go go!

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Business Marketing Consultant / Partner

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.