Wat is Server Side Tagging? Alles wat je moet weten (en of de boot mist zonder)

In een wereld waarin data goud waard is, zoeken marketeers steeds vaker naar manieren om zo veel mogelijk betrouwbare inzichten te verzamelen. En dat is precies waar server side tagging in beeld komt. Het is een hot topic in 2024 en 2025 — en niet zonder reden. Maar wat is Server side tagging precies? Wat levert het op, voor wie is het geschikt en... moet jij er nu ook iets mee?

Wat is server Side Tagging Precies, wat levert het op en voor wie is het belangrijk?

Dave van Zanten
Door:
Dave
Friday
16
May
2025
Bambuu Nieuws

Wat is server side tagging?

Stel, je hebt 100 mensen die op jouw website komen, waarvan 20% een adblocker geïnstalleerd heeft of een andere tool om niet gevolgd te worden. Dan blijven er 80 bezoekers over. Dit is jouw ‘beschikbare data’.

Met de standaard (client-side) oplossing van Google Tag Manager wordt soms niet alle data van die 80 bezoekers gemeten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je er maar 70 registreert. Server side tagging kan ervoor zorgen dat je dit gat kan opvullen waardoor je 100% van je bezoekers meet.


Let op: Server-side tagging is geen ‘magische’ oplossing die ineens al je websiteverkeer meet. Wat het wél kan doen, is ervoor zorgen dat je 100% van je beschikbare data verzamelt.

Wat is het voordeel van server side tagging?

Server side tagging is niet voor iedereen. Het is met name geschikt voor websites die hun prestaties willen verbeteren en waarde hechten aan gegevenskwaliteit en privacy. Dit zijn over het algemeen websites met veel verkeer, e-commerce websites of websites die veel impact voelen van adblockers. De voordelen van Server side tagging:

  • Met de strengere wetgeving zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de General Data Protection Regulation (GDPR) voor bedrijven die internationaal actief zijn, is het voor onder andere marketeers en ondernemers belangrijk om te weten waar zij zich aan moeten houden. Server side tagging biedt hier een mogelijke oplossing in om meer grip te krijgen op je data en exact inzicht te krijgen in wat er wel en niet verstuurd wordt. `

  • Server side tagging biedt naast de mogelijkheid om meer controle over je data te krijgen en mogelijke verbetering in paginasnelheid, ook de optie om aan de slag te gaan met first-party cookies. Google kondigde in 2024 aan third-party cookies volledig te gaan uitfaseren. Dit heeft een gigantische impact op alles wat te maken heeft met third-party cookies, denk hierbij aan tracking op platformen zoals LinkedIn en Meta.
  • De uitfasering van third-party cookies bleef echter uit in 2024. Uiteindelijk heeft Google besloten om third-party cookies voorlopig niet volledig uit te faseren, maar browsers zoals Safari en Firefox beperken third-party cookies al langere tijd. Server-side tagging blijft relevant, juist omdat gebruikers steeds meer controle krijgen over hun eigen online profiel en omdat het helpt om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen op het gebied van privacy.


Een bijkomend voordeel op het gebied van cookies is dat je mogelijk meer verkeer en gebruikersdata kunt verzamelen. First-party cookies van je eigen domein staan namelijk meestal niet standaard op de blacklist van adblockers. Bovendien worden ze vaak gezien als functionele cookies, waardoor ze minder snel worden geblokkeerd om de gebruikerservaring niet te verstoren.

Wat is het nadeel van server side tagging?

Klinkt mooi hé, dat server side tagging? Maar natuurlijk heeft het ook een aantal nadelen:

  • Het opzetten van server side tagging kan namelijk best een uitdagende opgave zijn. Het is helaas niet een ‘aan/uit’ knop in Google Tag Manager en gaan. Er is relatief veel technische kennis nodig, ondanks dat er steeds meer kennisdocumenten en templates te vinden zijn over de set-up.
  • Er komen extra maandelijkse kosten bij kijken: de serveromgeving moet namelijk ook gehost worden.

Praktische voorbeelden van server side tagging voor Marketeers

Twee belangrijke en noemenswaardige toepassingen van server side tagging zijn de Meta Conversions API (CAPI) en Google Ads Enhanced Conversions. Beide maken gebruik van server-side technieken om zo nauwkeurig mogelijk conversie data te verzamelen en advertentieprestaties te verbeteren.  

Meta Conversion API

Het voordeel van deze API is dat de pixel van Meta vaak of nagenoeg altijd geblokkeerd wordt door adblockers. Hierdoor mis je dus standaard al enorm veel verkeer in Meta. Onderzoek van de rijksoverheid toont aan dat meer dan 50% van de Nederlanders een adblocker gebruiken. Als marketeer weet je hoe belangrijk het is om zoveel mogelijk conversies te verzamelen via jouw advertenties met de juiste attributie. De Conversion API kan hierin een stap in de goede richting zijn. 

Google Ads Enhanced Conversions

Ook Google Ads werkt via een server-side integratie, maar richt zich vooral op het verbeteren van de kwaliteit en volledigheid van conversiegegevens binnen Google Ads. Dit werkt als volgt:

  • Conversie-verrijking: Met Enhanced Conversions stuur je extra versleutelde (hashed) gebruikersinformatie, zoals een e-mailadres, naar Google Ads via een server-side integratie.
  • Betere attributie: Google Ads kan hierdoor conversies nauwkeuriger koppelen aan advertentie-klikken, zelfs wanneer cookies beperkt worden of ontbreken.

Heb ik server side tagging nodig?

Of je server side tagging nodig hebt, is geheel afhankelijk van de behoefte van de ondernemer of een bedrijf. Server side tagging is nog niet noodzakelijk in 2025, en bedrijven die minder waarde hechten aan data kunnen nog prima wegkomen met de client side versie van Google Tag Manager. Voor websites met minder verkeer (<1000 maandelijkse bezoekers) en geen enorme tracking-behoeften, is client side tagging bijvoorbeeld vaak al genoeg. 

Om de vraag te beantwoorden of jij server side tagging nodig hebt, is het goed om deze afweging te maken.

  • Client side tagging gebruik je voor eenvoud en snelle inzetbaarheid. Het is kosteloos, er is minder technische kennis voor nodig en het is relatief betrouwbaar.
  • Server side tagging gebruik jevoor betere privacy-compliance, hogere betrouwbaarheid, meer controle, meer data en over het algemeen verbeterde website performance.

Hecht je veel waarde aan data, heb je veel websiteverkeer en wil je bijvoorbeeld A/B-testen uitvoeren of sturen op zo accuraat mogelijke data? Dan is server-side tagging een waardevolle oplossing. Ook als je hier nu nog niet actief mee bezig bent, maar je wel alvast ‘future-proof’ wilt zijn, kan het verstandig zijn om nu al de overstap te maken.

Toch nog je twijfels? Bij Bambuu helpen we je graag met het maken van een keuze op basis van jouw situatie.

Arrow icon
Dave van Zanten
Dave van Zanten
Marketing Consultant

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.