Bedrijven vinden het spannend om over kosten te communiceren. Ze zijn bang dat ze potentiële klanten afschrikken. Dat ze geen context kunnen leveren, waardoor prijzen niet goed te duiden zijn. Of dat ze de concurrentie ongewenst wijzer maken.
Bedrijven vinden het spannend om over kosten te communiceren. Ze zijn bang dat ze potentiële klanten afschrikken. Dat ze geen context kunnen leveren, waardoor prijzen niet goed te duiden zijn. Of dat ze de concurrentie ongewenst wijzer maken.
Het boek 'They Ask, You Answer' geeft hier een interessante kijk op.
Uit onderzoek - over alle markten heen - blijkt dat mensen 70% van de koopreis tegenwoordig zelfstandig afleggen. Ze gebruiken Google, pluizen websites en social media uit. Ze bekijken Youtube-filmpjes, checken reviews of vragen peers om hun advies. Pas hierna volgt contact met potentiële leveranciers.
Vroeger belde je meteen een potentiële leverancier. Nu gebeurt dat niet meer. Zodra een prospect jou benadert, is deze vaak verbazingwekkend goed geïnformeerd.
In de zelfstandige oriëntatiefase - die goed is voor 70% van de koopreis - wordt informatie gezocht over een aantal vaste onderwerpen. In grote lijn zijn dit:
“Kosten” is het meest gezochte onderwerp. Wat kost het om mijn probleem op te lossen, hoe zitten prijzen in elkaar, kan ik al berekenen wat dit voor mij gaat betekenen?
Vragen over kosten ontstaan, maar worden niet direct aan jou gesteld. Het biedt je wel de mogelijkheid om het initiatief te nemen. Als jullie zeer heldere informatie vindbaar maken over kosten en prijzen in jullie sector, positioneren jullie jezelf als trusted resource.
Zo ben je top of mind bij het selecteren van mogelijke leveranciers.