Hoe kom je tot een unieke positionering? In dit blog vertellen we je hoe je op een pragmatische manier tot een unieke positionering kunt komen.
Ik realiseer mij heel goed dat ik je een hele directe en confronterende vraag stel. Je staat er waarschijnlijk ook niet dagelijks bij stil. Maar het raakt wel de kern van waar wij over discussiëren met onze klanten. Waarom kiest een klant voor de concurrent en niet voor jou? Terwijl jij het liefst andersom ziet? Of misschien nu in de praktijk ook wel al gebeurt. Lastig toch om zomaar te beantwoorden?
Er zijn tal van marketing boeken hierover geschreven: van de McKinsey’s, Simon Sinek tot aan Kotler. Ik ga je niet lastig vallen met allerlei theoretische modellen, maar juist op een doordachte en pragmatische manier een eerste aanzet geven tot een unieke(re) positionering.
In de praktijk heb jij als bedrijf een bepaald bestaansrecht: jij hebt ooit een gat gevonden in jouw speelveld waar je concurrent nog niet in actief is/was. Je hebt nagedacht welk dienst/product je aan moet bieden, wat je uniek maakt en wat je bestaansrecht geeft.
Je ‘Why’ heb je bepaald. Ja duh. Maar is anno 2021 je Why nog steeds wat je Why zou moeten zijn om verder te kunnen groeien?
Goed. In deze blog wil ik jou voorzichtig laten nadenken. Wat als we 5 jaar verder zijn en je doet wat je deed. Krijg je dan over 5 jaar nog wat je kreeg? Concreet: is jouw unieke bestaansrecht nog steeds over 5 jaar jouw unieke bestaansrecht?
Of moet je onderdelen van je dienst of product gaan finetunen? Of nog drastischer: nieuwe diensten of producten toevoegen en bestaande producten weghalen? Moet jij opnieuw je Why gaan bepalen?
Tel daarbij op dat er een pandemie ‘buiten’ is en je concurrentiepositie kunstmatig wordt verzwakt of juist groeit. Hup hup, misschien moet nu je wel eerder in actie komen dan je zelf dacht. We bieden je wat hulp aan.
“Identiteit, Propositie en Positionering hangen met elkaar samen. Ratio.
Branding is de emotionele vertaling.”
Dat je Why belangrijk is weet jij zelf dondersgoed. Hieronder wat inspirerende voorbeelden van wat internationale bedrijven en bedrijven dichter bij huis.
‘Het doel van Tesla is om de overgang van de wereld naar duurzame energie te versnellen’
‘Inspire and develop the builders of tomorrow’
‘Je kiest je auto online uit. Geen verkopers, geen druk. Je kunt elk exemplaar uitgebreid op de site bekijken en de prijs staat vast. We garanderen dat elke auto op alle punten in orde is. Daar hebben we onze vakman Johan voor. Durft hij een auto niet aan zijn moeder af te leveren? Dan komt-ie ook niet in de webshop.’
Even proef op de som nemen. Vul deze vragen in. Mocht je meer ‘nee’ dan ‘ja’ scoren, zou ik verder lezen als ik jou was.
Ja, een unieke positionering bepaal je niet even aan de hand van een artikel op de site van Bambuu te lezen. Wel kun je een start maken met wat simpele invuloefeningen.
1. Pak je top-5 concurrenten erbij en analyseer hun voordelen en unieke positionering. Je zult merken dat er veel overlap zit: zij zullen ook communiceren dat zij de beste zijn, wellicht de goedkoopste, heel erg servicegericht zijn, veel kennis in huis hebben en dat ze verder gaan waar andere stoppen etc. Veelal containerbegrippen. Maar wie zijn er echt uniek?
2. Dan gaan we naar jouw wereld. Waar ben je vooral heel erg goed in? En waar vooral niet in? Zet dit op een rij.
3. We werken bij Bambuu vaak met een positioneringsmatrix, toch nog een stuk theorie van Kotler dit keer. Die bepaal je op basis van assen. Deze assen vertegenwoordigen de twee belangrijkste elementen van onderscheidend vermogen in de markt. De variabelen in de assen bepalen jouw speelveld: pricing, dienstverlening, kwaliteit, service, kennis etc. Waarschijnlijk zijn dit de variabelen die je bij punt 2 op papier heb gezet.
Vul deze eens voor jezelf in op de belangrijkste assen van jouw bedrijf en neem je top 5 concurrenten daarin mee.
Hieronder zie je een voorbeeld van automerken wat iedereen snapt. Geranked op de assen Prijs en Kwaliteit.
Zo, nu ben je al in staat om jouw speelveld te bekijken en heb je gekeken naar jouw belangrijkste concurrenten. De volgende stap is hou je jouw unieke positionering laat valideren, implementeren in de interne organisatie (pay-offs, communicatie etc) en uiteindelijk op de markt gaat brengen om hiermee nieuwe klanten te werven en/of waarde van bestaande klanten verder te vergroten.
Interessant toch? Nu weet je misschien al meer wat je 10 minuten geleden niet wist.
Nieuwsgierig naar de verdere reis in jouw zoektocht? Laat onze strategen eens met je nadenken. Dat is hun vak en kunnen ze eerlijk gezegd, verdomd goed. Uiteindelijk wil jij met jouw bedrijf de komende jaren verder groeien.