Is recruitment een HR-feestje?

Is recruitment bij jullie een HR-feestje? Best kans dat dit snel verandert.

Ontdek hoe recruitment en HR in 2023 samenkomen in een nieuw tijdperk van personeelswerving. Lees over de verschuiving naar recruitmentmarketing en het cruciale samenspel tussen HR en marketing in deze blog.

Nina Rawie
Door:
Nina
Tuesday
26
September
2023
Groeisleutel

Voor het beeld, eerst een aantal cijfers:

In 2013 waren er 12 vacatures voor iedere 100 werklozen. Kortom: 8 mensen knokken voor 1 baan. Recruitment was overzichtelijk: organisaties plaatsten vacatures online of in de krant. Lastige vacatures werden gestut met advertenties (offline of op sociale media).

Sollicitaties stroomden al snel binnen.

Maar tijden veranderen. Wat heet: in 2023 (10 jaar later) zijn er 122 banen voor iedere 100 werklozen. Een vertienvoudiging van het aanbod. Werkgevers knokken voor gekwalificeerde mensen. Groei stagneert.

Bron: CBS

De oude ‘lay-back’ aanpak voldoet niet meer. Hiermee ontstaan nieuwe vragen, zoals:

Wat is ons merk als werkgever? Wat zijn onze beloften? Hoe onderscheiden wij ons van andere werkgevers? Waarom zou je voor ons kiezen en niet voor een andere organisatie? Hoe worden wij en onze banen vindbaar? Hoe kunnen we toekomstige medewerkers bereiken en verleiden? Kunnen we een database opbouwen met mogelijk toekomstige medewerkers?

Vragen die nieuw zijn voor HR en hun oorsprong vinden op de … marketingafdeling.

Hoe krapper de arbeidsmarkt wordt, hoe hoger het niveau van (recruitment)marketing. Ambities, noodzaak, budgetten, creativiteit, expertise, bemensing: het groeit naar Champions League-niveau.

> Vorig decennium startten we voorzichtig met werken-bij-websites en een vacatureadvertentie op Facebook.

> Nu zien we de meest complexe marketing- en brandingtactieken toegepast worden op recruitment, kijk bijvoorbeeld eens bij de Werf& Awards https://www.werf-en.nl/awards-2023/

De marketeer heeft definitief haar rol gepakt in het recruitment vraagstuk. En de rol van HR is hiermee definitief veranderd. De winnaars van morgen leren vandaag hoe ze dit feestje samen moeten vieren.

Arrow icon
Nina Rawie
Nina Rawie
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.