Lead quizzen – laagdrempelige leadgeneratie

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Sunday
27
October
2019
Executie

Laagdrempelige leadgeneratie 

Wist je dat een lead quiz een perfecte manier van leadgeneratie is? Het is een speelse manier om je content naar buiten te brengen, je doelgroep te activeren en inzichten te verzamelen over jouw doelgroep. Met als doel om mensen op een laagdrempelige manier, in diverse fasen van de buyer journey, te laten converteren.

Een online lead quiz kan jou als marketeer meer inzicht in je doelgroep opleveren, jouw online aanwezigheid versterken en meer en vooral relevantere leads opleveren. Een lead quiz kan de klikratio minstens 14% omhoog brengen en het conversiepercentage met 10% laten toenemen. Dat zijn nog eens mooie cijfers!

Er zijn meerdere manieren om lead quizzes in te zetten om jouw zakelijke doelen te behalen. Maak bijvoorbeeld een persoonlijke lead quiz, waarmee deelnemers inzicht krijgen in wat voor ondernemer of marketeer ze zijn of wat voor opleiding het beste bij ze past. Of ontwerp een lead quiz om de kennis van mensen te testen. In de quiz resultaten geef je dan bijvoorbeeld advies over hoe ze hun kennis kunnen uitbreiden. Relevante informatie it is.

Waarvoor zou je lead quizzes inzetten?

Een leadgeneratie quiz kun je onder andere inzetten om:

  • Nieuwe, hoog converterende leads aan te trekken;
  • De kosten per lead te verlagen;
  • De betrokkenheid van je doelgroep te vergroten;
  • Relevante producten of diensten (impliciet) te promoten;
  • Je doelgroep via verschillende kanalen te bereiken;
  • Inzicht te krijgen in je doelgroep(en).

Effectief voor het verzamelen van e-mailadressen

Lead quizzen zijn erg effectief voor het verzamelen van e-mailadressen van jouw leads. Waarom? Om de volgende drie redenen:

     a) Een quiz levert een persoonlijke ervaring op. Iedereen die de quiz maakt, heeft het gevoel een gepersonaliseerde quiz te maken. Mét resultaten die aansluiten op hun situatie.

     b) De natuurlijke menselijke nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd - je leads zijn zo benieuwd naar de uitslag van de quiz dat ze eerder geneigd zijn hun e-mailadres achter te laten.

     c) Een lage drempel om aan deel te nemen en iedereen voelt zich op zijn gemak. Er is geen direct contact, geen verplichtingen, degene die het invult zit in zijn/haar ‘comfort zone’. 

Kort stappenplan: zo begin je met lead quizzes

Ben je overtuigd? Ga je aan de slag met lead quizzes? Met behulp van dit stappenplan helpen we je op weg.

     a) Welk onderwerp is interessant voor jouw doelgroep? En welke vragen passen hierbij? Wat zijn de bijbehorende doelstellingen? Heb je hier antwoord op? Dan kun je aan de slag met de vragenlijst. Houd het bij maximaal 10 vragen - dat is lang genoeg. Gebruik altijd afbeeldingen ter verduidelijking en om de aandacht vast te houden.

     b) Voordat je de deelnemers aan de online quiz hun resultaten presenteert, is het van belang om hun e-mailadres te vragen. Zorg voor een kort en goed inschrijfformulier, door bijvoorbeeld alleen te vragen naar hun voornaam en e-mailadres. Het is ook een goed idee om iets extra’s weg te geven naast de resultaten, zoals een gratis gesprek of e-book.

     c) Breng jouw lead quiz onder de aandacht bij je doelgroep. Social media zijn hiervoor het uitstekende kanaal, maar promoot je quiz ook via betaalde kanalen. Trek direct de aandacht met de kop en de bijbehorende afbeelding.

     d) Zet marketing automation in. Met marketing automation verstuur je geautomatiseerde follow-up e-mails, waardoor je onder de aandacht van je doelgroep blijft. Denk bijvoorbeeld aan het bedanken voor hun deelname, het toesturen van gepersonaliseerde content naar aanleiding van hun resultaten en het doen van specifieke aanbiedingen zoals tijdelijke korting, etc.

Onmisbaar voor de perfecte lead quiz

Voordat je je lead quiz live zet, loop eerst onderstaande punten nog even na. Kan je alles afvinken? Score! 

  • Een welkomstscherm dat het onderwerp duidelijk maakt en interesse wekt van de deelnemer;
  • Laat de persoonlijkheid/huisstijl van je merk/bedrijf duidelijk naar voren komen in design en tone of voice;
  • Vraag qua contactgegevens alleen om de absolute basis contactinformatie die je nodig hebt. Doe dit het liefste voordat je de resultaten laat zien, dit vergroot de kans dat je een e-mailadres krijgt;
  • Beperk het aantal quizvragen en maak ze niet al te ingewikkeld;
  • Laat een gepersonaliseerd resultaat op de eindpagina zien. Bijvoorbeeld een zin waarin je de voornaam noemt en een op maat gemaakt aanbod naar aanleiding van de antwoorden van de deelnemer;
  • Maak het leuk! Ja, zo’n lead quiz gaat waarschijnlijk over relatief serieuze onderwerpen. Maar echt, een beetje glimlachen mag best. Verwerk bijvoorbeeld wat leuke gifs en een tongue-in-cheek grapje in je quiz.

Tools voor lead quizzen

Er bestaan héél veel verschillende tools voor het maken van lead quizzen. Van gratis tools zoals Typeform tot betaalde tools zoals Outgrow. Typeform staat bekend om het prachtige design en de gebruiksvriendelijkheid. Met Outgrow kun je niet alleen online quizzen en polls maken, maar ook calculators. Het mooie aan Outgrow is dat er meerdere uitkomsten mogelijk zijn. Maar houd er wel even rekening mee: hierdoor moet je ook wat lastige berekeningen instellen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van bovengenoemde tools, over de mogelijkheden van laagdrempelige leadgeneratie voor B2B of ben je benieuwd wat lead quizzen voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Bambuu. We helpen je graag verder!


Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.