Machine learning: gebruik jouw data op de juiste manier

Elke e-mail, elk telefoontje en elke sale is data. Maar als je deze data niet op de juiste manier kunt gebruiken om verbeteringen aan te brengen, is het zonde.

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Thursday
2
January
2020
Executie

Vind je het lastig om antwoord te geven op vragen als ‘Hoe groot is de kans dat deze lead een klant wordt?’ en ‘Wat is de beste tijd om een e-mail te versturen?’? Machine learning, een mogelijkheid binnen ActiveCampaign, kan je de antwoorden op deze vragen eenvoudig geven.

Het wordt de hoogste tijd om de machines hun ding te laten doen, zodat jij als mens jezelf bezig kunt houden met echte mensendingen; het persoonlijke contact.

Wat is machine learning?

Machine learning staat aan de basis van kunstmatige intelligentie, het is de techniek die er aan ten grondslag ligt. Het uiteindelijke doel van kunstmatige intelligentie is het nabootsen van menselijk gedrag. Machine learning biedt de tools om dit te bereiken.

Elke e-mail, elk telefoontje en elke sale is data. Maar als je deze data niet op de juiste manier kunt gebruiken om verbeteringen aan te brengen, is het zonde. Machine learning helpt je om je data op de juiste manier te gebruiken, zodat jij betere beslissingen kunt nemen voor jouw bedrijf.

Drie onderdelen van machine learning

Machine learning bestaat uit drie belangrijke onderdelen:

1. Focus op de ‘winnende’ deals

Focus je aandacht op de deals die de meeste kans hebben om te closen. Verspil dus geen tijd aan leads die waarschijnlijk nooit klant worden. En nog veel belangrijker: machine learning zorgt ervoor dat je geen leads laat wegglippen die bijna converteren. Wanneer je weet welke leads het meest interessant zijn, kan je salesteam zich beter focussen om de juiste klanten binnen te halen.

2. Predictive sending, ofwel voorspellend verzenden

Niet iedereen controleert op dezelfde tijd zijn of haar e-mail. Wanneer jouw (potentiële) klanten jouw e-mails ontvangen op de tijdstippen die voor hen het beste uitkomen, is de kans groter dat zij je e-mail openen, daadwerkelijk lezen en erop doorklikken. Predictive sending verstuurt jouw geautomatiseerde e-mails op het juiste moment naar de juiste persoon.

3. Voorspellende content

Nu je weet wie de meest interessante leads zijn om je e-mailmarketing op te richten én wat het juiste tijdstip van verzenden is, is het ook belangrijk om de juiste content te versturen. Jij zorgt voor verschillende tekstversies van jouw e-mail, machine learning zorgt ervoor dat elke persoon die boodschap krijgt die het meest interessant is voor hen. De juiste content naar de juiste persoon, op de juiste tijd.

Wat is belangrijk voor jouw bedrijf?

Je kunt heel veel verschillende soorten data verzamelen. Data over de geografische gegevens van je doelgroep, data over de interesses van je doelgroep, data over het gedrag van je doelgroep, en veel meer. Maar niet elk stukje data is belangrijk voor jouw bedrijf. Het handige aan machine learning is dat je kunt aangeven wat het belangrijkste is voor jouw bedrijf. Dit doe je door het aan- en/of uitzetten van bepaalde knoppen. Dé manier om de inzichten aan te passen op basis van jouw doelstellingen.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van machine learning voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij laten je graag kennismaken met de eindeloze mogelijkheden die ActiveCampaign met machine learning te bieden heeft.

Verder lezen over ActiveCampaign?

Deze blog is onderdeel van een serie blogs over de mogelijkheden die ActiveCampaign biedt. Benieuwd naar de andere blogs? Lees gerust even verder:


Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.