De functie van marketeer is nu nog een van de moeilijkste vervulbare vacatures van Nederland. Maar zal dat door de komst van AI-tools over 2 jaar ook nog zo zijn?
Nederland snakt naar nieuwe vakmensen. Agenten, zorgverleners, installateurs, dáár ligt de toekomst volgens PwC. Naast deze 'Engelenbanen', gaan er naar schatting 1,5 miljoen 'Zombiebanen' verdwijnen. Digitalisering is de grootste aanjager.
Nederland snakt naar nieuwe vakmensen. Agenten, zorgverleners, installateurs, dáár ligt de toekomst volgens PwC. Naast deze 'Engelenbanen', gaan er naar schatting 1,5 miljoen 'Zombiebanen' verdwijnen. Digitalisering is de grootste aanjager.
Hoe zit het met de Marketeers? Engelen of Zombies?
De vraag naar marketeers is al jaren erg groot. Banenzoekmachine Indeed rapporteert voor de functie 'marketeer' een concurrentiescore van 97/100. Een van de moeilijkst vervulbare vacatures van Nederland. Engelen, zo bezien, op de golf van de digitalisering.
Maar hoe ontwikkelt dit zich? Diezelfde digitalisering is op hol gebracht door Artificial Intelligence. Afgelopen week zijn er meer dan 200(!) nieuwe AI-tools gelanceerd, meldt Generative AI. De impact op marketing is gigantisch.
Op korte termijn maakt AI het werk van de marketeer sneller en eenvoudiger. Verschillende time consuming taken, worden met AI binnen 10 seconden afgerond. Denk aan topic & keyword research, coding & scripting, copywriting, image development, ad management.
Ook iets ogenschijnlijk ongrijpbaars als ‘creativiteit’ kan vaak beter gedaan worden door AI. Immers gaat het om het ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor bestaande problemen. Hierbij kan de robot een veel grotere bak met informatie putten dan een mens.
Natuurlijk, het is allemaal nog niet perfect. Maar als je ziet hoe snel de kwaliteit van output zich ontwikkelt, gaat ook dat niet lang meer duren.
Stelling: over 2 jaar kan de huidige fulltime marketingbaan in 5 minuten.
Zal het zo’n vaart lopen? Het bestaande 'handwerk' in marketing wordt geautomatiseerd, oké. Maar de echte ontwikkeling is fundamenteler. AI verandert de manier waarop wij ons informeren drastisch. Als in 2025 iemand nog een good old zoekmachine gebruikt, eet ik m'n hoed op.
De kans is groter dat we constant in contact staan met een AI-bot, via alle devices om ons heen. Een eigen alwetende assistent, met toegang tot alle mogelijke informatie. Die steeds vaker voor ons handelt - nog voordat we er zelf aan hebben gedacht.
De klantreizen waar we nu op proberen in te prikken, zullen sterk veranderen. In sommige gevallen zullen ze zelfs verdwijnen. Het internet afzoeken naar informatie over bepaalde producten, diensten of leveranciers… Klinkt nu eigenlijk al achterhaald.
Hoe kom je in deze nieuwe omgeving op de radar van (potentiële) afnemers? Of die radar nu scant via een zoekmachine, een vriendengroep of een Chat Robot. Dit is en blijft de kernvraag & een van de belangrijkste doelen van de marketeer.
Aan alle marketeers in Nederland: Engelen, kom in beweging! Investeer nu substantieel tijd in deze nieuwe ontwikkelingen. Pak de handschoen op, als leidend licht in dit nieuwe speelveld. Wat een feest om in de marketing te mogen werken.