Een nieuwsbriefinschrijving of whitepaper download? Mooi, maar nog geen Saleslead! Het nabellen van ‘leads uit de website’ levert regelmatig frustratie op. Verkopers krijgen vaak de deksel op de neus. Dit komt doordat de 'lead' nog niet klaar is voor contact. Laat staan voor een salespitch.
Om van een ‘Online Contact' een Saleslead te maken, moet nog heel wat gebeuren. Dit proces noemen we ‘Lead Nurturing'. Vrij vertaald: het opvoeden of grootbrengen van een lead.
Dit kun je zelf doen, door het sturen van mails, kijken naar reacties en onderhouden van het contact. Maar je kunt het ook slimmer doen, met Marketing Automation. Marketing Automation stelt je in staat om Contacten geautomatiseerd op te warmen tot Salesleads.
Ieder bedrijf dat contacten genereert (of wil genereren) met een salesdoel, is gebaat bij een Marketing Automation systeem. Zelfs bij zeer kleine aantallen biedt het toegevoegde waarde. Het geeft je namelijk inzichten die je ‘zelf’ nooit op zou doen.
In de regel starten bedrijven met Marketing Automation vanuit de volgende doelstellingen:
Voor ons marketeers is Marketing Automation bijna onmisbaar. Het stelt ons in staat om eenvoudiger veel meer resultaat te halen uit hetzelfde budget. Marketing Automation (en tools hiervoor) bestaan al jaren. Met het volwassener worden van het vakgebied, wordt het steeds beter bereikbaar voor MKB.
Voor Marketing Automation heb je een systeem nodig. Bambuu werkt vaak met ActiveCampaign.
“ActiveCampaign provides a marketing platform that allows clients to reach their customers, to understand how their customers interact with those communications and other content, and to customize marketing based on their customers’ interests.”
Ook andere systemen zoals Mailchimp en Copernica bieden Marketing Automation functionaliteit en worden door Bambuu geimplementeerd. In deze blog gaan we dieper in op ActiveCampaign.
In grote lijn werk je met de volgende functies:
De basis wordt gevormd door een database met Contacten. Een contact bestaat uit een e-mailadres, maar ook uit alle andere informatie die je wilt verzamelen, zoals NAW, klantsoort, aankoophistorie, interesses, accountmanager, etc.
De opbouw van de database kun je helemaal zelf bepalen.
Contacten komen in ActiveCampaign via een import, of via een online actie. Een online actie kan bijvoorbeeld zijn: een aanvraag via de website, een download of een inschrijving voor de nieuwsbrief. ActiveCampaign wordt gekoppeld aan jouw website, zodat dit automatisch gebeurt.
Via een API koppeling of Zap is AC te koppelen aan nagenoeg alle Database en Website systemen.
Contacten kun je segmenteren. Dit kan bijvoorbeeld op basis van interesses (iedereen die een bepaald document heeft gedownload). Maar ook op basis van eerder gedrag, zoals ‘deze persoon is al eens in contact geweest met sales’, of ‘is klant’.
Later kun je specifieke segmenten op verschillende manieren bewerken.
Contacten kunnen worden gemaild. De meest gangbare manier is door het versturen van een e-mail nieuwsbrief. Hiervoor maak je verschillende templates aan, waarmee je binnen een paar klikken een maatwerk, compleet gepersonaliseerde nieuwsbrief verstuurt.
Hier hoort ook bij: personaliseren, schedulen, AB testing, inbox testing, etcetera.
Gedrag n.a.v. jouw communicatie (opens, kliks, websitebezoek, etc.) kun je gebruiken om nieuwe kenmerken toe te voegen aan jouw contacten. Bijvoorbeeld: deze persoon heeft een mailing geopend. Of heeft doorgeklikt. Of heeft naar aanleiding daarvan bepaalde pagina’s op de website bezocht.
Op basis hiervan kun je weer nieuwe segmenten of lijsten maken.
Op basis van het gedrag van jouw contacten kun je punten toekennen. Zo kun je het openen van een mail waarderen met 2 punten. Een doorklik met 5 punten. En een websitebezoek met 10 punten. Bijvoorbeeld. Dit proces noemen we Lead Scoring.
Hoe meer punten, hoe warmer de lead!
Op basis van kenmerken en gedrag kun je automatische opvolgflows inrichten. Voorbeeld van een simpele Marketing Automation flow in ActiveCampaign (in het Engels):
Herkent het systeem een bepaalde mate van activiteit of interesse? Dan kun je deze lead in een pipeline stoppen. Vanaf dit moment kan de lead persoonlijk opgevolgd worden. Hiervoor definieer je stappen in het CRM van ActiveCampaign.
Ook dit is compleet maatwerk in te richten. Hiermee houd je optimaal grip op je sales.
Het systeem zorgt voor optimaal inzicht. Zo kun je in potentie zien welk keyword heeft gezorgd voor een bepaalde deal. Op basis van deze informatie kun je jouw marketinginspanningen tot de kleinste details optimaliseren op ROI.
Alle activiteit wordt overzichtelijk gepresenteerd in een dashboard.
Hoera, een nieuwe klant! Ook voor het opvolgen en uitbouwen van nieuwe klanten vormt ActiveCampaign de ideale basis. Zo richten we vaak maatwerk opvolgprogramma’s in om bestaande klanten te heractiveren of warm te maken voor een ander product (of dienst).
Dit is de basis. De mogelijkheden gaan verder en worden bovendien regelmatig geupdate.
Veel marketing automation systemen vragen honderden dollars per maand fee. ActiveCampaign is zeer betaalbaar. De licenties beginnen met $ 9,- per maand. Dan heb je de Lite versie op basis van 500 contacten.
Je hebt snel de Plus versie nodig, daarvoor betaal je $ 99,- per maand op basis van 2.500 contacten. De goede verhouding tussen prijs en compleetheid is een belangrijke reden voor onze voorkeur voor ActiveCampaign.
Check hier het volledige overzicht van ActiveCampaign kosten.
Wil je zelf aan de slag met Marketing Automation in ActiveCampaign of een ander systeem? Sparren over de mogelijkheden voor jullie organisatie? Stuur je case in, bel met één van onze marketeers via 085 210 4747 of app Bart via 06 - 10 88 10 99 (WhatsApp).