Marketing en Barbecues

De kern van je organisatie plat slaan tot één zin ... kan jij dat?

De kern van je organisatie plat slaan tot één zin ... kan jij dat?

Erik Dijkman
Door:
Erik
Monday
24
April
2023
Groeisleutel

Je staat op een barbecue als iemand je vraagt: "en wat doe jij eigenlijk?". Hoe lekker als je er één zin uit kan gooien - die PRECIES uitlegt wat de kern van je organisatie is?

Slechts weinigen kunnen dit. En het lijkt misschien iets kleins en vrijblijvends ... Maar vergis je niet: als je dit niet kan, is het ONMOGELIJK om effectieve marketing op poten te zetten.

Immers: als jij het zélf al niet snapt, hoe kun je dan verwachten dat anderen het begrijpen? Nee, de BBQ-zin is verplichte kost voor ondernemers die iets willen.

Oneliness Statement

Amerikaanse merkstrateeg Marty Neumeier begreep dit als geen ander. Hij ontwikkelde een format waarmee je jouw 'Oneliness Statement' opbouwt in zes kernelementen.

OUR BRAND IS:

The only (category) ___________________________

that (differentiation characteristic) ___________________________

for (customer) ___________________________

in (market geography) ___________________________

who (need state) ___________________________

during (underlying trend) ___________________________


Het statement bevat alle aspecten waarop je als merk kan onderscheiden van concurrenten. Het maakt direct duidelijk in welke hoek je te vinden bent voor je (potentiële) klanten.

Harley Davidson

In het voorbeeld van Marty, kijken we naar de Oneliness Statement van Harley Davidson motorcycles:

Harley Davidson is… The only motorcycle manufacturer that makes big, loud motorcycles for macho guys (and “macho wannabes”) mostly in the US who want to join a gang of cowboys in an era of decreasing personal freedom.

Zo, verder nog vragen? Dit statement vertelt precies waar Harley Davidson en haar berijders voor staan. Het spreekt je aan of niet, juist wat de bedoeling is van scherpe branding en positionering.

Aan de slag!

Over 10 weken begint de zomer. Nog net genoeg tijd om te oefenen op jullie eigen BBQ-zin. Je kan 'm zelf invullen, of misschien leuk: X keer uitprinten en je MT-leden vragen om individueel in te vullen. Mooie discussies gegarandeerd!

Arrow icon
Erik Dijkman
Erik Dijkman
Algemeen Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.