Meer behoefte aan nieuwe medewerkers dan aan nieuwe klanten?

Waarschijnlijk heb je wel eens berekend wat een nieuwe klant mag kosten. Maar heb je ook scherp wat een nieuwe medewerker mag kosten? Of anders gesteld: wat het kost als de bezetting niet op orde is?

Waarschijnlijk heb je wel eens berekend wat een nieuwe klant mag kosten. Maar heb je ook scherp wat een nieuwe medewerker mag kosten? Of anders gesteld: wat het kost als de bezetting niet op orde is?

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Friday
27
January
2023
Groeisleutel

Sla een willekeurige krant open: heel Nederland zoekt naar mensen. Zonder de juiste mensen, kun je niet leveren (no sh*t Sherlock!). De meeste ondernemers hebben nu meer behoefte aan nieuwe medewerkers dan aan nieuwe klanten.

Dat zou je niet zeggen, als je kijkt naar de staat van 'Recruitment Marketing' in Nederland. 

Waar de War For Talent steeds heviger wordt, is het niveau van employer branding en recruitment marketing vaak nog 'om te huilen’. Een Werkenbij-website & vacature op LinkedIn ... It doesn't do the job anymore.

Logisch; als de druk toeneemt, investeren ondernemers steeds meer in professionalisering van hun Recruitment (Marketing) activiteiten. Om deze bouwblokken kun je in 2023 echt niet meer heen: 

1. Een woest aantrekkelijk Employer Brand
Een merk, dat 100% aansluit op de behoefte van jouw ideale kandidaat, bij voorkeur ook afgestemd op niveau van purpose. Best practice is om een accurate Candidate Persona te ontwikkelen, waarbij je je niet baseert op aannames, maar op onderzoek onder je meest succesvolle kandidaten en (A-player) medewerkers.

2. Kraakheldere Employer Value Propositions.
Je brengt heel helder in kaart wat je te bieden hebt. Hier onderscheid je de volgende pilaren:

  • Compensations; oftewel salaris, bonussen en ontwikkeling
  • Benefits; zoals vrije tijd, flexibiliteit, verzekeringen / pensioen, familie
  • Carrièreperspectief; waaronder training, coaching, doorontwikkeling, promotie
  • Werkomgeving; zoals uitdaging, autonomie en werk-privébalans
  • Cultuur; zoals missie, sfeer, kernwaarden en teamdynamiek

3. Champions league ingerichte Candidate Journey.
Waarbij je al in vroeg stadium begint met zichtbaar & vindbaar worden voor potentiële kandidaten.

Basisvoorwaarden, waarmee je (nu nog) het verschil kan maken. Het kost veel tijd en geld om dit goed in te richten. Begin er zo snel mogelijk mee. Investeer en leer zo snel als je kan. Als je kijkt naar de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, moet de 'war for talent' eigenlijk nog beginnen :-| Go go go!

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.