Hoe kies je de juiste targeting? En geeft Facebook wel direct alle targeting opties? Het antwoord: NEE! Hoe je die wel krijgt lees je in deze blog.
Leuk, al die targeting opties... Maar hoe kies je nu die juiste doelgroep? En geeft Facebook wel direct alle opties om heel gericht je advertenties te targeten? Op die laatste vraag is het antwoord vrij simpel. Nee. Hoe dat zit - en hoe je de betere targeting opties naar voren ‘tovert’ - lees je in deze blog.
Standaard kun je de targeting opties binnen de Facebook Business Manager opdelen in een drietal categorieën: Demografische gegevens, Interesses en Gedrag. Onder deze categorieën vallen een gigantische hoeveelheid subcategorieën, waarbij die ook weer sub-subcategorieën hebben en deze in sommige gevallen ook nog sub-sub-subcategorieën (snap je het nog?). Een voorbeeld hiervan is het opleidingsniveau onder Demografische Gegevens, een doelgroep die wij veel gebruik voor bijvoorbeeld onze klant Bouwmensen of voor andere opleiders waar we voor werken.
Bovenstaand is slechts één uitgeklapte categorie binnen de targeting opties van Facebook Business Manager. Voor alle mogelijke ‘vaste’ opties verwijs ik je graag naar de PDF Facebook Business Manager targeting opties.
Wil je iets anders dan die ‘vaste’ targeting opties? Of kun je een bepaalde functietitel niet direct vinden als je zoekt? Geen probleem, stop niet direct met zoeken! Gebruik zoektermen die rondom het door jou gezochte onderwerp liggen. Zodoende weet Facebook welke kant je op wilt, zodat het bij het tabblad suggesties soortgelijke targetingopties weer kan geven. Deze targeting opties zijn in sommige gevallen niet direct zichtbaar, maar enkel via de Suggesties te benaderen!
Een voorbeeld: Ik wil marketing automation en ActiveCampaign aanprijzen met een fantastische Facebook advertentie. Hiervoor wil ik targeten op marketing automation specialisten.
Zoeken…..
Als ik zoek naar een Marketing Automation Specialist krijg ik geen passende uitkomsten.
Om toch bij die marketing automation specialist uit te komen, geeft ik eerst wat gerelateerd mogelijkheden op in de targeting opties. In dit geval:
En….
Tada: Vervolgens komt binnen Suggesties de mogelijkheid naar voren om Marketing Automation Specialist naar voren te toveren.
Liever zelf niet hoeven gokken hoe je mogelijke doelgroep er uit ziet? Gebruik dan de opties Aangepaste doelgroepen of Retargeting. Binnen aangepaste doelgroepen kun je een doelgroep maken die lijkt op (bijvoorbeeld) jouw bestaande klanten. Een zogenaamde lookalike doelgroep. Met retargeting kun je mensen targeten die recent (tot 90 dagen geleden) jouw website hebben bezocht. Allebei mega-waardevolle doelgroepen die je kunt gebruiken om advertising in te zetten over de gehele buyer journey.
Liever geautomatiseerd je aangepaste doelgroepen laten vullen? Bijvoorbeeld door Facebook advertising te koppelen aan je marketing automation flow. Hoe? Lees het in mijn eerdere blog De vergeten stap binnen veel lead nurture flows.
Benieuwd hoe je jouw product, dienst of bedrijf ‘aan de man’ moet brengen? Welke doelgroep voor jou binnen de Facebook Business Manager een interessante zou kunnen zijn? Mail mij (dennis@bambuu.nl) of gebruik onderstaand formulier om een antwoord van één van mijn collega’s te krijgen.