Het klinkt logisch. “Ik ga voor een nieuwe website, dan moet deze perfect zijn!” Dit zou niet mijn advies zijn. Maak eerst eens een Minimal Viable Product (MVP)
Het klinkt zo logisch. “Ik ga investeren in een nieuwe website, dus dan moet deze perfect zijn ook!” Dit zou niet mijn advies zijn.
Wij maken het wekelijks mee. Als strategisch marketingbureau zijn wij betrokken bij allerlei projecten. Een nieuwe website maken we regelmatig mee, maar het principe van een MVP kan je overal op toepassen.
Een MVP (Minimum Viable Product) is de meest simpele versie (minimum) van een product of dienst welke zo snel mogelijk waarde oplevert voor de eindgebruiker (viable). Idealiter vult deze dus de belangrijkste behoefte in. Het MVP is niet een product dat ‘niet klaar’ is maar een eerste aanzet naar de perfecte variant.
We kennen allemaal denk ik wel onderstaande tekening. Als je een auto wil bouwen kan je kiezen om eerst de perfecte auto te bedenken en deze vervolgens te bouwen, maar dit heeft twee grote nadelen:
Denk goed na over wat je wil bereiken. Waarom wil je bijvoorbeeld die nieuwe website? Als dit is omdat de content niet aansluit op jullie nieuwe propositie, kies er dan voor om niet meteen een nieuwe website te bouwen, maar begin eerst de content op de bestaande site aan te passen. Of andersom.
Is jouw site echt te traag of kan je het huidige CMS niet koppelen met jouw interne systemen? Kies er dan voor om de techniek eerst te vernieuwen (het fundament), maar houd de site indeling en content nog even hetzelfde.
Als marketingbureau maken wij regelmatig social campagnes op bijvoorbeeld Facebook. Je kan dan goed nadenken over de perfecte tekst, afbeelding en doelgroep, maar je kan er ook voor kiezen om snel een eerste versie live te zetten op een behoorlijk brede doelgroep. Dan heb je snel de eerste resultaten en belangrijker nog, je kan met de data de doelgroep optimaliseren. Daarna kan je eens gaan testen met verschillende afbeeldingen en/of teksten.
Ook bij het maken van content zijn we vaak geneigd om iets perfects te willen opleveren. Maar ik zal je uit de droom helpen. Perfecte content bestaat niet. Al is het alleen al omdat je het als het goed is schrijft voor meerdere mensen en we weten; duizend mensen, duizend meningen.
Laat het schrijven van content dus niet een ‘blog aan je been’ zijn en ga gewoon van start. Natuurlijk, probeer spelfouten te vermijden, maar de inhoud hoeft niet perfect te zijn. En als er echt onwaarheden in staan, dan zullen jouw lezers je er daar wel op wijzen. Plan vervolgens periodiek tijd in je agenda om jouw content te optimaliseren. Op die manier borg je ook dat je toewerkt naar de beste versie.
Voor het optimaliseren voor zoekmachines (of eigenlijk Google) kan je meerdere facetten aanpakken. De belangrijkste onderdelen zijn content, techniek en linkbuilding. En ja, sommige zaken wil je goed op elkaar aan laten sluiten, maar je hoeft echt niet alles in één keer te doen. Zorg voor een to do list (of laat een SEO bureau er één voor je maken) en plan periodiek tijdsblokken in om hieraan te werken. Als je dat ritme er in houdt, dan zul je zien dat het behapbaar is, sneller voor resultaat zorgt en daardoor ook leuk blijft.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met MVP. En uiteraard wat jullie vinden van het principe. Zeg eens eerlijk; ben je iemand die pas oplevert als het product perfect is of werk je al met een MVP gedachte?
Waar het leek dat content automatisch door Adwords gegenereerd werd, werden deze teksten eerst gewoon geschreven door een groep van tientallen studenten. Pas toen gevalideerd was dat er daadwerkelijk een behoefte bleek te zijn voor deze techniek, begonnen ze met het bouwen aan een daadwerkelijke content robot.
Voordat de bedenkers van Dropbox hun tool begonnen te bouwen, maakte ze eerst een video die kort liet zien wat de service inhield. Pas toen ze hierop veel positieve reacties kregen, besloten ze dit ook daadwerkelijk te bouwen. De feedback die ze ontvingen op de video, konden ze ook goed gebruiken voor de ontwikkeling ervan.
Ooit begonnen door 2 mannen die schoeisel in winkels uit de buurt fotografeerde, waarna ze deze online te koop zette. Pas nadat de order geplaatst was, rende ze letterlijk naar de winkel om de hoek om de schoenen te kopen en weer in eigen doos weer te versturen naar de online koper. Ook Amazon is ooit gestart op een dergelijke manier, maar dan met boeken.