Third-party cookies worden in een groot deel van de browsers geblokkeerd. Dit heeft grote gevolgen voor de meetbaarheid en effectiviteit van advertentiecampagnes. In een cookieless era is server-side tracking onmisbaar om data te verzamelen. Het gebruik van first-party cookies zorgt ervoor dat je de effectiviteit van advertentiecampagnes kunt blijven meten.
In een cookieless era is server-side tracking onmisbaar om data te verzamelen. Met first-party cookies kun je de effectiviteit van advertentiecampagnes blijven meten.
First-party cookies de nieuwe standaard om de effectiviteit van advertentiecampagnes te meten. third-party cookies zullen voor een groot deel worden geblokkeerd. Hierdoor wordt het traceren van gebruikers steeds lastiger. Als adverteerder word je hierdoor geforceerd om over te stappen op alternatieve methode om data te verzamelen.
Als je nog geen gebruik maakt van first-party cookies is het belangrijk om snel in actie te komen. Via server-side tracking kun je gebruik maken van third-party cookies. Hierdoor kun je het gebruik van third-party cookies omzeilen. Dit zorgt ervoor dat je data kunt blijven verzamelen om de effectiviteit en meetbaarheid van de advertentiecampagnes te waarborgen.
In deze blog lees je meer over:
Een cookie is data die in de browser wordt opgeslagen op het moment dat een gebruiker een website bezoekt. In een cookie kan informatie bevatten over het gebruik van een website. Daarnaast kan een cookie een website laten functioneren. Er kan onderscheid worden gemaakt tussen third-party cookies en first-party cookies.
First-party cookies worden geplaatst door de website die wordt bezocht. Deze cookies worden veelal gebruikt om de website te laten functioneren en analytische gegevens op te slaan.
Third-party cookies worden door derden geplaatst. Deze worden veelal gebruikt voor cross-domain tracking. Dit zorgt ervoor dat gedrag en interesses van gebruikers in kaart worden gebracht. Deze gegevens kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om gebruikers te targetten in gepersonaliseerde advertentiecampagnes.
In 2024 gaat er veel veranderen rondom het gebruik van cookies. In dit blog schreven we eerder over de veranderingen en de impact hiervan.
Kort samengevat wordt een groot deel van de third-party cookies geblokkeerd. Dit komt voort uit de toenemende zorgen rondom de privacy van gebruikers. third-party cookies zijn essentieel voor het traceren van gebruikers. Hierdoor is er minder data beschikbaar wat ervoor zorgt dat metingen onvolledig zijn en advertentiecampagnes minder effectief worden.
Om gegevens te kunnen blijven verzamelen is het belangrijk om first-party cookies te gebruiken. Server-side tracking is een methode om ervoor te zorgen dat data als first-party cookie opgeslagen kan worden.
Server-side tracking is een nieuwe manier om gegevens te verzamelen. In tegenstelling tot client side tracking worden de gegevens niet via de browser verzameld, maar rechtstreeks op de eigen server. De cookies die hiervoor geplaatst worden zijn hierdoor geen third-party cookies maar first-party cookies.
Met server-side tracking wordt er een extra tussenlaag ingebouwd tussen de browser en de derde partij. Deze laag dient als doorgeefluik om de blokkade van third-party cookies te omzeilen. Deze dataverzamelingsmethode is tevens minder vatbaar voor adblockers. Dit zorgt voor nauwkeurigere metingen.
Client side tracking is de traditionele methode om gebruikersinformatie te verzamelen en door te sturen naar derde partijen (zoals Google Ads, Meta Ads, enzovoort.). De cookies van deze partijen worden als third-party cookie rechtstreeks geplaatst in de browser van de gebruiker.
Met server-side tracking wordt er een (extra) server geïmplementeerd tussen de browser en de derde partij. Door de data via een eigen server te versturen heb je invloed op welke data je met derde partijen wilt delen en welke niet. Hierdoor is server-side tracking een privacyvriendelijke manier om data te verzamelen. De cookies worden via de server geplaatst als first-party cookie.
Voor de implementatie van server-side tracking dien je naast een (vaak bestaande) webcontainer in Google Tag Manager een server container aan te maken. Deze kan vervolgens worden gekoppeld aan een tagging server. Voor deze tagging server heb je hosting nodig. Er zijn verschillende platformen die server-side tracking hosting aanbieden, waaronder: Google Cloud, Stape en TAGGRS.
Met server-side tracking heb je meer controle over de data. Hierdoor heb je invloed op welke gegevens worden doorgestuurd om zodoende de privacy van gebruikers te beschermen. Daarnaast zijn er nog een tal van andere voordelen van het gebruik van server side tracking.
In 2020 heeft Google server-side tagging voor Google Tag Manager aangekondigd. Sindsdien ondersteunen steeds meer partijen server-side tracking.
De ondersteuning is afhankelijk van of de desbetreffende partij een API (endpoint) aanbiedt. Zo heeft Meta de Conversions API (CAPI) ontwikkeld en biedt LinkedIn via haar eigen Conversion API de mogelijkheid om data vanaf een server naar het platform te sturen.
Op dit moment kunnen de onderstaande platformen geïntegreerd worden met een server container in Google Tag Manager.
Naar verwachting zullen ook andere platformen (zoals Microsoft Ads, Hotjar, etc.) snel volgen.
Wil jij aan de slag met server-side tracking? Wij adviseren je graag over de juiste hosting voor jouw tagging server. Daarnaast kunnen we je helpen bij het inrichten van de server container. Dit zorgt ervoor dat je volledig kunt overstappen naar first-party cookies. Hiermee kun je waardevolle gegevens blijven verzamelen en gerichter adverteren met inachtneming van de privacywetgeving.