Thought Starter: Succes door data inzicht en ritme

John Wanamaker was het, die de beroemde zin uitsprak: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”

Fabian Slosse
Door:
Fabian
Thursday
28
November
2019
Groeisleutel

John Wanamaker was het, die de beroemde zin uitsprak: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”

Vandaag de dag is dit gelukkig niet meer denkbaar. Marketeers beschikken over ontelbare tools die helpen bij het inzichtelijk maken van resultaten uit marketing & advertising.

Dat is maar goed ook! Je bepaalt doelstellingen en om deze te realiseren investeer je schaarse middelen in mensen en kanalen. Idealiter wil je van iedere euro weten of deze goed besteed was, of dat er een betere bestemming voor is.

Oké, aan de slag! Want met een bundeltje cijfers ben je nog niet klaar. Nee, echte winnaars zijn de bedrijven die in staat zijn om:

  1. input en output te meten van marketingacties
  2. cijfers te vertalen naar inzichten
  3. op basis hiervan vervolgacties te bepalen

Iedere dag een beetje beter, zeggen we wel eens. Wat heb je hiervoor nodig?

Google Analytics

Goede marketingaanpak

Op basis van de doelstellingen bepaal je een marketingaanpak. Wat gaan we doen? De aanpak bevat activiteiten (zoals ontwikkeling van content, verbetering van website) en kanalen die worden ingezet om bereik te genereren.

De juiste KPI's
Volgende stap is het bepalen van KPI's, key performance indicators. Welke cijfers gaan we bijhouden om te kunnen zien of we goed bezig zijn? Bij voorkeur gaan we aan de slag met voorspellende KPI's in plaats van terugkijkende KPI's.

  • Terugkijkende KPI's zijn cijfers die een bepaalde output weergeven. Voorbeeld; hoeveel offerte aanvragen hebben we binnen gekregen via de website?
  • Voorspellende KPI's zijn cijfers op basis waarvan we kunnen voorspellen of we goed op weg zijn. Voorbeeld; hoeveel kwalitatieve bezoekers hebben we aan weten te trekken via een bepaald kanaal?
“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”

Dashboarding

Zodra je de juiste KPI's hebt bepaald, kun je deze beschikbaar gaan maken. Belangrijk is om een overzicht te creëren dat regelmatig (of realtime) de juiste KPI's beschikbaar maakt op een toegankelijke en overzichtelijke manier.

Dit kan eenvoudig in Google Spreadsheets of Excel. Voordeel hiervan is dat iedereen dit heeft en begrijpt.

Als marketing bureau werken wij voor klanten vaak met geavanceerdere systemen. Goed voorbeeld is Google Data Studio: hiermee kunnen we eenvoudig belangrijke informatie uit Google Analytics en vele andere bronnen ontsluiten. Daarnaast zijn wij continue bezig met het uittesten van nieuwe tools om betere inzichten te krijgen.

Strak ritme

Heb je de juiste cijfers in beeld? Zorg dat je een regelmatig initiatief hebt waarin de belangrijkste KPI's worden geanalyseerd en besproken. Hieruit creëer je inzichten. Op basis van deze inzichten bedenk je experimenten waarmee je KPI's positief kan beïnvloeden.

Voorbeelden van experimenten:

  • We willen meer bereik, dus implementeren en extra advertentiekanaal. We kunnen bijvoorbeeld Google Display Ads lanceren.
  • We hebben veel bereik maar te weinig bezoekers hieruit. We gaan experimenteren met nieuwe ad varianten en advertentieteksten.
  • We willen meer aanvragen uit de website, dus ontwikkelen een nieuw aanvraagformulier op de belangrijkste bestemmingspagina's binnen de website.

Wat je kiest is afhankelijk van jouw KPI's en draagt daarmee direct bij aan het realiseren van jullie doelstellingen. Zorg dat dit geen ad-hoc activiteit is, maar bijvoorbeeld tweewekelijks of maandelijks is geborgd.

Hulp bij realiseren van meer inzicht en ritme?

Arrow icon
Fabian Slosse
Fabian Slosse
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.