Veel bedrijven hebben er nog wel één, een database waarin oude leads staan. Wat doe je ermee? Je kunt ze opwarmen met een 9 word e-mail. Lees er alles over!
Het principe achter ‘’the 9 word e-mail’’ is oorspronkelijk bedacht door Dean Jackson. Het is een korte e-mail die je kunt sturen naar je mailbestand met als doel om inactieve leads nieuw leven in te blazen. De naam kan wat verwarrend maken maar het mogen overigens ook iets meer of minder woorden zijn ;).
Dean ontdekte dat bij de bedrijven waar hij mee in aanraking kwam 50% van alle leads/aanvragen uiteindelijk binnen 18 maanden hetgeen kochten waar ze in eerste instantie informatie voor hadden aangevraagd. Maar dat slechts 15% van deze leads dit binnen de eerste 90 dagen na hun aanvragen deden. Het betekende dat het potentieel van de omzet dus veel verder in de toekomst lag dan dat het bedrijf dacht. Echter, het actieve sales/opvolg proces was toen al lang gestopt.
Veel organisaties zijn er op gericht om doorlopend nieuwe leads te verzamelen en deze vervolgens zo snel mogelijk te converteren tot klant. Op het moment dat de mensen niet binnen een afzienbare tijd overgaan tot aankoop, verdwijnen ze op de mailinglijst en stopt de algehele opvolging. De ervaring van Dean was dat dit vaak binnen 90 dagen gebeurt.
Door het sturen van een korte email met een oprechte vraag kwam hij erachter dat je zo weer in goed contact kon komen met mensen die de sales- en marketingafdelingen eigenlijk al hadden afgeschreven.
De vraag in kwestie dient dan wel echt oprecht en geïnteresseerd te zijn en niet direct gericht op de conversie.
Stuur dus een e-mail met een oprechte vraag. Dus alleen vragen: “Heb je inmiddels al een woning gekocht?”, en niet: “Wil je een woning van ons kopen of heb je die al gekocht?” Een aantal andere voorbeelden die zouden kunnen worden ingezet zijn:
Nogmaals, het doel is om het gesprek weer opnieuw op te starten. Niet iedereen die reageert zal interesse hebben of klant worden maar het geeft je wel nieuwe kansen en inzichten.
Het bijkomende voordeel dat bijdraagt aan de goede resultaten is dat het het patroon doorbreekt van de ‘’mooi opgemaakte, zeer inhoudelijke maar ook onpersoonlijke mails’’ die ze periodiek van je ontvangen.
Door de resultaten van Dean zijn we Bambuu enthousiast geworden en zijn we dit in de praktijk gaan testen om te kijken of dit ook goed werkt voor onze klanten.
Dit doen we nu grofweg op 2 verschillende manieren:
De eerste resultaten zijn uiterst hoopvol. Zie hieronder wat voorbeelden (voorbeelden van resultaten verstuurd naar een mailinglijst).
Het betekent dus wel dat ze bij deze 2 partijen respectievelijk 144 ‘’warme ‘’mensen een persoonlijke reactie terug hebben moeten sturen. Dat is ergens intensief natuurlijk maar gezien de resultaten meer dan de moeite waard gebleken.
Wil je zelf aan de slag hiermee? Hieronder vind je dan nog wat samenvattende tips welke je in gedachten kan houden:
Wil je meer weten over de resultaten die we hebben behaald en wat voor impact dit op jouw organisatie kan hebben? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag op weg.