Waarom koopt iemand een nieuwe auto? "Omdat hij of zij een nieuwe auto nodig heeft!".
Waarom koopt iemand een nieuwe auto? "Omdat hij of zij een nieuwe auto nodig heeft!".
Zeker. Maar als je dieper graaft, komt je bij De Echte Reden uit. De trigger, waarom iemand op zoek gaat naar een nieuw product of een dienst. Voorbeelden van Echte Redenen voor het kopen van een nieuwe auto:
De Echte Reden is het begin van de Buyer Journey, de koopreis. Er gebeurt iets in je leven waardoor je in actie moet komen en start met een nieuwe koopreis.
Vaak heeft het te maken met ontevredenheid over je huidige oplossing. Omdat het bijvoorbeeld niet meer past bij jouw nieuwe situatie. Omdat de oplossing is gewijzigd. Of omdat het gewoon op is, wanneer je het hebt over gebruiksvoorwerpen.
Zoals je hierboven kan zien, komt er bij De Echte Reden een zeer specifieke informatiebehoefte kijken.
Neem het voorbeeld van de verwachte gezinsuitbreiding. Als ik een nieuwe baby kwijt moet in de auto, ben ik vooral geinteresseerd in:
Noem het maar op. Nu leert de praktijk dat de meeste autoverkopers het hebben over verwarme buitenspiegels en gratis lichtmetalen velgen. Heel mooi, maar voor mij bijzaak.
De autoverkoper die mijn vragen beantwoordt, krijgt mijn aandacht.
Dat is nog niet zo gemakkelijk. Dit wordt duidelijk als wat veelvoorkomende zoekopdrachten rond gezinsauto ingeven in Google (data van Google, via Answerthepublic):
Zoeken op deze termen leert ons twee dingen:
Dit voorbeeld gaat op voor alle producten en diensten die er bestaan. Er is altijd een Echte Reden aan te wijzen, de gebeurtenis of situatie waar een koopreis begint.
Door De Echte Redenen te achterhalen (het zijn er vaak meerdere), ben je in staat om jouw doelgroep op de wenken te bedienen. Met echte antwoorden op hun vragen. Dit leidt tot meer relevantie > meer aandacht > meer interactie > meer conversie > betere ROI.
Kortom, meer rendement uit je marketinginvestering. En wie wil dat nou niet!
Meer weten? App Bambuu