Jane was er flink mee aan.Als directrice van een bedrijf in communicatie-cursussen, had ze de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in marketing. Vooral in social media. Vooral in Facebook. Ze beschikt over een bereik van iets meer dan 26.000 volgers.
Jane was er flink mee aan.
Als directrice van een bedrijf in communicatie-cursussen, had ze de afgelopen jaren stevig geïnvesteerd in marketing. Vooral in social media. Vooral in Facebook. Ze beschikt over een bereik van iets meer dan 26.000 volgers.
Maar Jane maakt zich zorgen. De resultaten hollen achteruit. Het loopt al langer terug, maar het gaat steeds sneller. Likes, interactie, kliks naar de website: alles zakt in elkaar.
We zien ze iedere dag: ondernemers die volle bak hebben ingezet op een social medium. En dan verrast worden door teruglopende populariteit. Binnen een paar maanden kan je hele investering verdampen. Je hebt het niet in de hand.
Toch hoef je het niet te laten gebeuren. Vijf tips om voor te sorteren:
Bedenk vooraf goed wat social media voor jou moet doen. Wil je persoonlijk contact krijgen met jouw doelgroep? Een boodschap onder de aandacht brengen? Leads genereren? Of bezoekers naar je website halen?
Ieder doel vereist een andere aanpak. Voor lang niet alle doelen is het nodig om heel veel volgers of likes op te bouwen. Vraag je dus af of je moet investeren in likes of volgers.
Social media zijn geen doel op zich. Niemand koopt iets voor een praatje prut, of 2x per week posten om het posten.
Ondernemers hebben een business-doelstelling. Hiervoor is marketing nodig. Hier kan social media een rol in spelen.
Hoe wij social media vaak gebruiken? Als kanaal om een specifieke boodschap te verspreiden naar een zeer specifiek getargete doelgroep. Kortom, als hyper gericht advertentiekanaal. Regelmatig gebruiken wij social media zelfs alleen voor targeting en advertising, zonder dat we überhaupt sturen op meer likes of volgers.
Je hebt in principe niets aan een bak met marketing data, als deze niet van jou is. Je kan het gebruiken zolang de eigenaar erover beschikt (en het jou toestaat).
Ga aan de slag om zélf contactgegevens van jouw likes of volgers te verzamelen. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van relevante, verdiepende informatie, in ruil voor een e-mailadres. Of een inschrijving voor een periodieke mailing (of actie-nieuwsbrief, etc.).
Uiteraard benut je de kracht van social media om jouw conversies aan te jagen! Als je zelf beschikt over contactgegevens & optins, ben je voor het bereik niet meer afhankelijk van derden.
Facebook, Twitter. Voorbeelden van platformen die toch wat uit de gratie geraakt zijn. Dat kan prima zo zijn, maar dat betekent niet dat ze waardeloos geworden zijn voor jouw marketingbeleid.
Kijk naar Facebook. Zeker, de populariteit loopt terug. Maar nog steeds is Facebook het platform met de meeste Nederlandse-members.
Voor veel klanten (B2C én B2B), halen we via Facebook nog steeds de meeste & goedkoopste resultaten. Het is niet te bevatten hoeveel Facebook namelijk weet over haar members & deze data is tegen betaling gewoon te gebruiken.
Wed niet op één paard. Probeer dezelfde boodschap via verschillende kanalen naar jouw doelgroep te brengen. Daarbij kun je proberen om jouw verschillende socials elkaar aan te laten jagen.
Schrijf bijvoorbeeld een interessant artikel op LinkedIn, plaats de trigger content (goede headline, intro, image) met een link op Facebook. Daar kun je lezers bewegen om ook de LinkedIn-page te volgen.
Kortom,
De 26k likes van Jane: het klinkt mooi, maar zegt niets over de waarde. Uiteindelijk heb ik liever drie goede gesprekken dan 26.000 monologen. Focus niet op aantallen, maar op realisatie van jouw business-doel.
Hoe dan ook, blijf scherp. Als je een trend ziet dat jouw doelgroep een platform verlaat, wees bereid om snel je plan aan te passen.