Een veelvoorkomend issue binnen B2B-organisaties is een matige aansluiting tussen marketing en sales. Marketing genereert de lead - sales vindt de kwaliteit ondermaats. Frustrerend! Dit fenomeen kent twee belangrijke oorzaken:
Een veelvoorkomend issue binnen B2B-organisaties is een matige aansluiting tussen marketing en sales. Marketing genereert de lead - sales vindt de kwaliteit ondermaats. Frustrerend! Dit fenomeen kent twee belangrijke oorzaken:
Als we optimaal rendement willen halen uit onze marketinginvestering, is een betere aansluiting met sales essentieel.
Wie anno 2019 aan de slag gaat met marketing, krijgt te maken met funnels. De funnel illustreert de reis die een klant aflegt van een 'probleem' naar een 'oplossing' (aankoop). Marketeers willen deze koopreis beïnvloeden, met als doel het genereren van een lead of een sale.
Inbound Marketing is de bekendste techniek om leads te genereren op basis van de funnel-theorie.
De marketeer ontwikkelt content die mensen helpt in hun beslissingstraject. De content brengen we naar de doelgroep, via bijvoorbeeld zoekmachines of social media. Mensen die de content geconsumeerd hebben, worden verleid tot interactie. Zo genereren we een lead of een sale.
Hoewel Inbound Marketing een effectieve aanpak is, is het niet zaligmakend. Een belangrijk issue is dat we afhankelijk zijn van wie ons vindt. De ervaring leert dat lang niet alle gegenereerde leads (direct) waardevol zijn. De lead kan non-qualified zijn, of simpelweg nog niet klaar voor sales.
Dit zorgt voor gefrustreerde gezichten op de sales-afdeling :-(
Deels wordt dit opgelost door implementatie van Marketing Automation. Hiermee worden contacten (semi-)geautomatiseerd opgewarmd, voordat we er tijd aan gaan besteden. Zo zorg je voor gekwalificeerde, warme leads die klaar zijn voor sales-opvolging.
Maar dit is niet het hele verhaal:
Als we al weten wie onze droomklanten zijn, is er een aanvullende aanpak mogelijk. Een tactiek waarbij we in de driverseat komen. Als we een lijst met potentiële droomklanten hebben, zijn we namelijk in staat om marketingprogramma’s af te stemmen op individuele key-accounts.
Maak kennis met Account Based Marketing.
ABM is een marketingstrategie waarbij specifieke accounts centraal staan, in plaats van een markt, product of kanaal. We selecteren bedrijven waar we graag voor willen werken en stemmen hier een (semi-)maatwerk marketing- en contentprogramma op af.
Hey, is dat niet gewoon sales? Nee, zeker niet. De accounts waarmee je aan de slag gaat zijn namelijk nog niet klaar voor sales. En zoals we inmiddels weten: verkoop aan koude contacten leidt alleen maar tot frustratie.
ABM helpt je om:
Een ABM-strategie is per definitie maatwerk. Deze stappen maken altijd onderdeel uit:
Maatwerk is de sleutel als het gaat om ABM. Dit geldt voor de ideale aanpak (dit verschilt per case), maar vooral ook voor het afstemmen van onze communicatie op de behoefte van het betreffende account.
Met ABM hebben we een geweldige aanvulling op het lopende Inbound Marketing programma. Aan de slag met ABM in 2020? Plan een vrijblijvende sparring sessie met één van onze Marketing Strategen.