Thought Starter: Hoeveel (marketing)aapjes heb jij op je schouder?

Problemen die opeens jouw probleem worden omdat een ander dat, om verschillende redenen, van zijn/haar takenlijst heeft verhuisd naar jouw takenlijst.

Bas van Petten
Door:
Bas
Tuesday
18
January
2022
Groeisleutel

Recent luisterde ik tijdens een lange wandeling via Storytel de klassieker De One Minute Manager van Ken Blanchard. Een klein, simpel boekje met veel inkoppertjes, maar één ding bleef die dag bij mij hangen:

Ik heb te veel aapjes op mijn schouder!

In het boek wordt gesproken over aapjes die je van iemand anders op je schouder hebt gekregen. Met andere woorden: problemen die opeens jouw probleem worden omdat een ander dat, om verschillende redenen, van zijn/haar takenlijst heeft verhuisd naar jouw takenlijst. Separaat hieraan wil de manager uit het boekje (wat ook een ondernemer kon zijn) overal zijn goedkeuring voor geven met als gevolg dat zaken bij hem stagneren en dit niet meehelpt het (zelf)vertrouwen van de medewerkers te vergroten. Het resultaat is dat de manager te weinig uur in de dag heeft om alle taken uit te voeren. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel die of barst bij een groeiende organisatie of zorgt dat de organisatie niet kan doorgroeien.

Toen ik door mijn eigen takenlijst ging, kon ik bij bijna de helft van mijn taken het label ‘aap’ toevoegen. Allemaal taken die eigenlijk bij iemand anders zouden moeten liggen maar, om wat voor reden ook, nu op mijn to do list staan. Een leuke oefening om eens te doen en daarna te bedenken hoe dit heeft kunnen gebeuren (en hoe je dit kan oplossen). 

Maar waar is de link met marketing?

Ik hoor het je denken. Dit heeft inderdaad niet perse iets met marketing te maken, maar beantwoord eens de volgende vragen:

  1. Hoeveel taken op jouw to do list hebben te maken met marketing en hoeveel daarvan zouden echt bij jou moeten liggen?
  2. Hoe afhankelijk zijn jouw marketingmedewerkers of jouw marketingbureau van jouw goedkeuring?

Op dit vlak kom ik regelmatig ondernemers tegen die geen grote stappen kunnen maken op het gebied van marketing omdat ze óf moeilijk zaken los kunnen laten óf omdat ze de taken van hun marketingmanager/-medewerker(s) overnemen.  

Hoe gaat dit in jullie organisatie? Zijn de marketingtaken bij de juiste persoon belegd en hebben deze mensen voldoende vertrouwen van het management om dit uit te voeren?

Arrow icon
Bas van Petten
Bas van Petten
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.