Thought Starter: Inspelen op veranderend oriëntatiegedrag

Stel je voor. Iemand wil promotie maken en zoekt een Management Opleiding die daarbij kan helpen.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Friday
24
April
2020
Groeisleutel

Stel je voor. Iemand wil promotie maken en zoekt een Management Opleiding die daarbij kan helpen.

In de ideale situatie wil je:

  • het oriëntatiegedrag scherp krijgen. Welke bronnen worden geraadpleegd, met welke vragen?
  • zorgen dat je er tussen komt met een aantrekkelijk verhaal. Je wilt de juiste boodschap communiceren - op het juiste moment - op de juiste plaats.
  • contacten omzetten naar commerciële opportunities. Een contact is immers nog geen nieuwe klant.

Deze opdracht is altijd hetzelfde, wat de situatie ook is. Maar wat nu. We bevinden ons in een vreemde situatie, waar interesses en aankoopgedrag in een paar weken tijd compleet zijn veranderd. Dit geldt waarschijnlijk ook voor jouw onderneming.

Hoe ga je hiermee om?

Wij adviseren opdrachtgevers waar vraaguitval plaatsvindt, om te onderzoeken waar hun doelgroep nog wel actief oriënteert. Oriëntatie is in veel gevallen veranderd, maar niet helemaal weg. De zoekmachine wordt in deze dagen meer gebruikt dan ooit.

Luister hier naar het gesprek dat Sietse onlangs had in de uitzending van New Business Radio

Voorbeeld:

Iemand die normaal gesproken zou inschrijven voor een Management Opleiding, doet dat nu misschien even niet. Maar deze zoekt nu wellicht wel naar praktische informatie, bijvoorbeeld over het aansturen van teams in crisistijd.

Bingo!

Dit is het oriëntatiegedrag waar jullie mee aan de slag kunnen. Maak content die inspeelt op de situatie en de vragen van je doelgroep. Push deze content via de juiste kanalen de markt in. Social media is hiervoor het aangewezen kanaal: tijdens de Corona-crisis is het gebruik van socials met meer dan 26% toegenomen.

Het is aan jullie om de juiste topics hiervoor te kiezen.

Tool tips

Een goede bron hiervoor is Google Trends. Deze online - vrij toegankelijke - tool, ontsluit al het zoekgedrag binnen Google. Je kunt een lijstje maken met topics die je wilt onderzoeken. Per topic zoek je wat de trends zijn in zoekgedrag over de afgelopen 90 dagen in Nederland.

Op basis hiervan kun je een lijstje maken met 3 tot 5 topics waar je het over wil hebben.

Afbeelding van Google Trends

Aanvullend is Answer The Public een goede tool om te gebruiken. Je geeft een keyword in, en Answerthepublic geeft jou vragen terug die mensen gebruiken om zich te oriënteren. De tool baseert zich op suggesties binnen de Google zoekmachine.

Afbeelding van answerthepublic.com

Door te werken aan de juiste content, lever je echte toegevoegde waarde voor potentiële opdrachtgevers. Zo zorg je dat je op pole position staat zodra de luiken weer open gaan.

Hulp nodig bij deze exercitie? Plan een vrijblijvende Opportunity Sessie in met één van onze Strategen! Laat het ons weten via het onderstaande formulier.

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.