Van onze aandelen in gesprekken, gaat zo'n 60% over onszelf. Dat is niet gek. Onderzoek wijst uit dat 'praten over jezelf' een heuse dopamineshot teweeg brengt.
Van onze aandelen in gesprekken, gaat zo'n 60% over onszelf. Dat is niet gek. Onderzoek wijst uit dat 'praten over jezelf' een heuse dopamineshot teweeg brengt.
Daar komen we op een vreemde paradox. Want hoewel jij het fijn vindt om over jezelf te praten, houden andere mensen er niet zo van als jij het constant over jezelf hebt. Zij hebben het namelijk ook bij voorkeur over zichzelf. Je beloont jezelf dus voor iets dat als onwenselijk wordt ervaren door je omgeving.
Voor bedrijven geldt vaak precies hetzelfde. Pak er eens wat willekeurige websites bij. De meeste bedrijven hebben het vooral over zichzelf. Denk daarbij aan:
Logisch. Van jezelf weet je het meest. Het is eenvoudig om het over jezelf te hebben. Het is ook nog eens belangrijk om te vertellen wie je bent en wat je doet.
Overdrijf het niet! Mensen komen naar jou toe om een oplossing te vinden voor hun probleem. Ze willen dingen weten als:
We zien het in alle statistiekentools terug: bezoekers van websites zijn volkomen egoïstisch. Ze zijn puur en alleen maar geïnteresseerd in eigen gewin. Kijk vanuit dat perspectief eens naar jullie website. Advertenties. Salespitch.
Beantwoord jij de juiste vragen? Of zou je het iets meer over de ander mogen hebben.
Dat mensen het vooral over zichzelf hebben, kun jij prima gebruiken voor marketingdoeleinden.
Geef jouw doelgroep de ruimte om honderduit over hun probleem te praten. Bijvoorbeeld met consultancy-formulieren online of eerstelijns telefonisch advies. Uiteindelijk werkt dit net zoals vroeger: de beste luisteraars, krijgen de beste dates :-) Succes!
Cheers
Team Bambuu