We kunnen er niet omheen: TikTok is booming. Het afgelopen jaar steeg het aantal dagelijkse gebruikers met 34% en dit aantal zal in 2023 alleen maar toenemen. Wij nodigden daarom Paulo Lopes (Director Brand Strategy TikTok bij Social Future) uit om tijdens onze Freaky Friday alles te vertellen over dit opkomende kanaal. Benieuwd naar de tips van Paulo? We delen ze graag met je!
We kunnen er niet omheen: TikTok is booming. Het afgelopen jaar steeg het aantal dagelijkse gebruikers met 34% en dit aantal zal in 2023 alleen maar toenemen. Benieuwd naar hoe je als bedrijf jouw doelgroep kunt bereiken? Je leest het in deze blog!
In 2017 heeft TikTok het bedrijf Musical.ly overgenomen. Een jaar later besloot TikTok de bedrijven te fuseren en is TikTok gelanceerd zoals we het nu kennen; een app waar muziek en video wordt gecombineert en je video’s maakt van maximaal 3 minuten. Over het algemeen geldt hoe korter de video, des te beter de prestaties. Dit betekent echter niet dat de gebruikers op TikTok kort actief zijn in de app. Het tegendeel is waar! Gebruikers scrollen dagelijks gemiddeld 2 uur(!) op het platform.
Mocht je TikTok al kennen dan heb je vast wel eens gedacht: TikTok, daar zitten alleen jongeren op? Het klopt dat er veel jongeren actief zijn op het kanaal. In de leeftijdscatagorie 18 t/m 24 jaar is TikTok zelfs de grootste zoekmachine. Dit betekent dat deze doelgroep niet meer op Google zoekt naar informatie, maar via TikTok zelf. Buiten dat TikTok intensief door de jongeren wordt gebruikt, vertelde Paulo dat op TikTok 42% van de gebruikers ouder is dan 25 jaar. Oftewel, ook jouw doelgroep is waarschijnlijk actief op TikTok!
Op TikTok kun je een video direct filmen of later uploaden. In vergelijking met andere (social) platforms zien we dat het algoritme op TikTok lekker fel is. Zodra je jouw video plaatst wordt de video +/-1.000 keer vertoond. Op basis van deze eerste resultaten bepaalt TikTok hoe en of de video verder verspreid wordt. Een video die volledig is bekeken zal door het algoritme vaker worden vertoond. Zorg er dus voor dat je intro sterk is en dat je korte video’s plaatst. Volgens Paulo is de sweetspot van een video gemiddeld tussen de 15 en 30 seconden. De ‘mand’ versie is dus perfect voor op TikTok ;)
Wordt jouw video goed opgepakt door het algoritme en ga je viral? Lekker bezig! Naast dat je in korte tijd veel bereik kunt generen en volgers erbij zult krijgen, zullen je nieuwe video’s ook beter presteren. Een win-win situatie dus!
Maar hoe laat je een video precies viral gaan? We delen aantal handige tips:
Omdat TikTok een nieuw kanaal is, is het interessant om nu al te starten met het adverteren op TikTok. Zo kun je gemiddeld 1.000 personen bereiken met € 0,50,-. Probeer dit resultaat eens voor elkaar te krijgen via andere platformen.
Wanneer je besluit te adverteren op TikTok, is het goed om met minimaal 4 verschillende advertenties te werken. Het voordeel van het adverteren op TikTok is dat je een willekeurige video kunt promoten. Je gebruikt hiervoor de advertentiecode die iedere video heeft. Beschik je over een video die goed presteert? Gebruik deze dan voor je campagne. Let er verder op dat de advertenties niet echte advertenties zijn. Zorg ervoor dat het lijkt dat de advertenties normale TikTok videos zijn. Content is en blijft key!
Per fase in de funnel kun je een marketingdoelstelling kiezen. Denk hierbij aan bereik, video views, conversies etc. Verder is het goed om te weten dat je minimaal € 20,- per dag moet uitgeven. Is dit voor jou teveel? Pauzeer de campagne gedurende de looptijd of draai de campagne voor een kortere periode.
Er zijn diverse targeting opties waar je gebruik van kunt maken als je gaat adverteren op TikTok. Denk hierbij aan het selecteren van video’s uit een bepaalde categorie, bijvoorbeeld reisvideo’s. Daarnaast kun je mensen bereiken die eerder interactie hebben gehad met jouw video. Op TikTok is het goed om te kijken naar wat er gebeurt als je geen specifieke targeting selecteert en de doelgroep ‘open’ houdt. Vaak weet het algoritme meer dan jou en resultulteert dit in betere resultaten.
Op TikTok kun je alleen in heel Nederland adverteren en is het dus niet mogelijk om te targeten op een specifieke locatie. Vind je het belangrijk dat je lokaal zichtbaar bent? Kies er dan voor om de locatie toe te voegen als hashtag. Paulo gaf aan dat er veel lokaal wordt gezocht. Goed om hier op in te spelen!
Op het moment wordt TikTok regelmatig ingezet voor B2C marketing. Maar ook B2B marketing is opkomend op TikTok. Als afsluiter van dit artikel delen we daarom nog vier slimme tips over hoe jij als bedrijf TikTok kunt inzetten:
Momenteel zijn we bij Bambuu druk bezig met het definiëren van de TikTok strategie voor diverse klanten. Wie weet staan deze binnenkort ook in het lijstje met inspirerende accounts. Ben jij al aan de slag gegaan met het bepalen van een TikTok strategie? Wij denken graag met je mee.