Als je de boodschap wat je precies doet en hoe een klant daarvan profiteert duidelijk kan omschrijven, zul je merken dat het steeds eenvoudiger wordt om nieuwe klanten aan te haken. Als je dit eenduidig doorvoert binnen je communicatie, weet bijvoorbeeld een websitebezoeker exact wat ze aan jou en je product of dienst hebben. En dat dat jij de oplossing hebt voor zijn/haar probleem. Dat komt onder andere terug in taglines van bedrijven. Zo gebruikte Lada de tagline De auto zonder blabla. En dat was exact wat het automerk deed; Auto’s maken zonder enige opsmuk. Een hedendaags voorbeeld is Coolblue. In een competitieve markt, waar de marges dun zijn, heeft Coolblue gekozen voor Service als USP. En dat voeren ze door in de hele klantreis: van eerste contactmoment op de site tot aan de wasmachine op 2 hoog plaatsen bij klanten. Service, service, service. Hiermee voegen ze unieke waarde voor klanten, die ze vervolgens ook nog eens goed weten te vermarkten.
Naast potentiële klanten profiteren ook (nieuwe) medewerkers. De duidelijkheid zorgt er simpelweg voor dat ze snel op de rit zijn.
Het verduidelijken van jouw boodschap kan daarnaast ook bijdragen aan het optimaliseren van jouw ‘referral-strategie’ (mond-tot-mondreclame). Als tevreden klanten (ambassadeurs) exact weten wat je doet én wat hun voordelen daarvan zijn, kunnen zij jouw bedrijf veel makkelijker aanbevelen binnen hun netwerk.
Wanneer ik ondernemers vraag wat ze doen, weten ze dit vaak wel redelijk uit te leggen. Als ik vervolgens echter de online uitingen erbij pak, dan ontbreekt het vaak aan een goede omschrijving.
Hierbij hebben ze OF gigantische lappen tekst, of bijzonder weinig, waardoor de boodschap uiteindelijk nooit op de meest efficiënte manier. Teksten zijn productgericht of gaat vooral over ''wij'' ipv gericht op de bezoeker en het bieden van toegevoegde waarde. Het is prima om niet volledig te vertellen wat je kan, mits je dan maar communiceert welke problemen je oplost bij jouw doelgroep.
Omschrijf de ‘wat’ zo duidelijk en kort mogelijk. Als de interesse gewekt is kun je vervolgens met downloads en/of contactformulieren conversies genereren om vervolgens je marketing automation workflows op te starten.
De ‘wat’ is natuurlijk enorm belangrijk, maar leg hierbij ook duidelijk uit wat jouw potentiële klant aan jouw product heeft, waarom je niet inwisselbaar bent en waarom ze bij jou moeten zijn, in plaats van bij je concurrenten. Houd het hierbij kort en bondig - en koppel de voordelen direct aan de kenmerken van jouw product.
Oftewel: beantwoord de What’s in it for me vraag.
Zelf aan de slag met het beter omschrijven van jouw USP's en/of toegevoegde waarde voor klanten? Gebruik dan onderstaande drie tips.