Wat een leuke vraag! Wij zijn van WC-eend uiteraard, maar hebben de afgelopen jaren wel veel dingen ontzettend goed en fout zien gaan bij onze opdrachtgevers. Daarom helpen we je toch graag met onze eerlijke inzichten. Ook bijvoorbeeld over wanneer het zeker slim is om een marketingmanager aan te nemen.
Om deze vraag te beantwoorden, is het goed om te kijken hoe de zaken er nu voor staan.
Staat er al een behoorlijk fundament? Waarmee wij bedoelen: het plan is duidelijk, er is een goede werkstructuur en het basis marketingbeleid is op orde? Dan moet de verdere uitrol van dit marketingbeleid gecoördineerd worden. In dat geval kan het slim zijn om een marketingmanager aan te nemen.
Let wel op: een marketing manager managed. Een goede marketing manager is zelf niet de beste uitvoerder. Net zoals dat de beste uitvoerder niet de beste manager is.
Indicatie is dat een marketing manager echt minimaal € 250k budget per jaar nodig heeft om specialistische diensten en media in te kopen (uiteraard helemaal afhankelijk van wat er moet gebeuren).
Heb je als indicatie in totaal meer dan € 500k beschikbaar, dan kun je denken aan het opzetten van het in house team met management en specialisten. Je bouwt dan feitelijk een all round marketingteam op binnen je organisatie.
Focus op coördinatie en uitvoering en/of minder dan € 250k budget?
Bij minder dan € 250k budget is het aannemen van een goede marketingmanager (salariskosten richting € 70k - € 80k) sowieso niet in verhouding. Dan heb je veel management capaciteit maar weinig te managen, zeg maar.
Is dit het geval? En/of ligt de focus op coördinatie en uitvoering - en minder op strategie en management? Dan is het waarschijnlijk slimmer om een Senior marketeer aan te nemen.
(Een Junior marketeer aannemen is niet de eerste keuze omdat deze voornamelijk voor de uitvoering ingezet wordt - en bovendien veel aansturing en begeleiding nodig heeft.)
Let op: één marketeer kan nooit alle competenties op goed niveau invullen. Vaak is het raadzaam om een goed marketingbureau (WC-eend alert) achter de hand te hebben voor strategie en specialistische executie.
Als het fundament nog niet goed staat, is het meestal niet verstandig om te beginnen met het aannemen van een fulltime marketing manager. Natuurlijk, er moet een goed plan komen en moet alles in goede banen geleid worden. Maar vervolgens komt de focus heel snel op executie te liggen. Er moet immers gebouwd worden!
Om het fundament op te bouwen, heb je een hele waaier aan specialismen nodig. Van strategie tot aan de kleinste campagne details. Zeker aan het begin, kun je deze specialismen beter flexibel inkopen.
(Je hebt namelijk geen 40 uur per week marketingmanagement werk. En ook de SEO-specialist, social media expert, content marketeer en automation specialist hebben geen 40 uur werk per week bij jou. Nog even afgezien van de kosten. Maar deze competenties heb je wel allemaal nodig.)
Een marketingbureau kan hierbij goed van pas komen. Zij kunnen de competenties die je nodig hebt op maat leveren. Acht uur strategie, vier uur per maand SEO, etcetera. Met een marketingbureau kun je bovendien flexibele afspraken maken.
Budget is wel bepalend voor je keuze:
Is het fundament neergezet? Dan gaan we naar Situatie 1 en kan het slim zijn om een marketingmanager aan te gaan nemen. Deze kan het ontwikkelde beleid verder uitrollen met verschillende interne of externe specialisten.
Let op, hier gelden weer de indicaties (m.b.t. type werk en budget) uit situatie 1.
Bovenstaand verhaal hebben we kort samengevat in dit model. Ben je benieuwd naar onze beoordeling van jullie case? Of staat jullie ‘situatie’ er niet bij in dit blog? Laat ons met je meekijken!