Wat is een marketing dashboard en wat zijn de belangrijkste voordelen?

In deze blog zetten we uiteen wat een dashboard nou precies is en hoe het jou en je organisatie kan helpen in het sturen op de juiste beslissingen.

Max Schoorl
Door:
Max
Friday
26
June
2020
Executie

Als je op reis gaat met de auto wellicht dit jaar naar Frankrijk, is het fijn om het doel inzichtelijk te hebben met je Tomtom of Google Maps. Hoe laat kom je aan? En hoe moet je rijden? Zijn er obstakels onderweg?

We weten dat een succesvol marketingbeleid ritme is: herhaling, optimalisatie en focus. Hoe hou je de voortgang van dit proces dan in de gaten? De oplossing is een KPI-dashboard. In deze blog zetten we uiteen wat een dashboard nou precies is en hoe het jou en je organisatie kan helpen in het sturen op de juiste beslissingen op basis van data en KPI’s.

Hoe helpt het mijn organisatie?

Een marketing dashboard geeft je dus in één omgeving direct overzicht en inzage in de prestaties van belangrijkste KPI’s met de belangrijkste statistieken. Voor onze klanten werken wij hier met Google Data Studio. Een tool waarmee (visuele) rapportages kunnen worden gemaakt waarbij meerdere databronnen (bijv. Google Analytics, Facebook Ads, API’s, etc.) worden gecombineerd.  In theorie is het mogelijk om tientallen verschillende databronnen toe te voegen aan een dergelijk dashboard en te zien hoe de KPI-prestaties zijn. Het is dus essentieel om vooraf te bepalen wat deze doelen zijn en hoe/welke online kanalen hierin een bijdrage leveren.

Exclusief maatwerk door Bambuu

Wij hebben onze knappe koppen bij elkaar gezet en de uitkomst is een uniek eigen ontwikkeld KPI-Dashboard. Via koppelingen ‘onder water’ halen wij alle gegevens op van de advertising kanalen en overige kanalen. Gevolg is dat we zien per welk kanaal men is gekomen en of men wel of niet een lead is geworden. En één stap verder, we kunnen ook doormeten via welk keyword of campagne wel of niet geklikt heeft en wel of niet een lead is geworden. Geeft focus en overzicht!

Wat zijn dan de voordelen van een dergelijk marketing dashboard?

Een aantal voordelen die hierbij horen zijn:

  • Temperatuurmeter voortgang belangrijkste marketingdoelen
  • Alle voor jou belangrijke data vind je terug in 1 omgeving
  • Je eerder bepaalde strategie is omgezet naar een visuele omgeving met meetbare doelen
  • Je kan direct de prestaties van je website bekijken.
  • Meer inzichten in de customer journey - welke obstakels zie je in de klantreis op middelniveau? Ligt de hoogste bounce bij Google, Linkedin of ander middel? 
  • Je kan direct zijn hoe verschillende campagnes presteren en of deze nog koers liggen
  • Je kan snel zien welke onderdelen een bijdrage leveren aan het uiteindelijke resultaat of welke juist achterlopen

Wat doet een KPI-dashboard niet?

Een dashboard geeft je dus direct veel inzichten en wat goed gaat en wat beter kan. Wat een dashboard echter niet doet is verklaren waarom bepaalde onderdelen goed presteren of achterblijven.

In een rapportage geef je vervolgens de onderbouwing waarom deze zaken niet of boven doelstelling lopen en wat de next steps zouden kunnen zijn om het uiteindelijke rendement te verbeteren. Wil je weten hoe wij dit voor jouw organisatie kunnen inrichten? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag op weg.

Arrow icon
Max Schoorl
Max Schoorl
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.