In deze blog zetten we uiteen wat een dashboard nou precies is en hoe het jou en je organisatie kan helpen in het sturen op de juiste beslissingen.
Als je op reis gaat met de auto wellicht dit jaar naar Frankrijk, is het fijn om het doel inzichtelijk te hebben met je Tomtom of Google Maps. Hoe laat kom je aan? En hoe moet je rijden? Zijn er obstakels onderweg?
We weten dat een succesvol marketingbeleid ritme is: herhaling, optimalisatie en focus. Hoe hou je de voortgang van dit proces dan in de gaten? De oplossing is een KPI-dashboard. In deze blog zetten we uiteen wat een dashboard nou precies is en hoe het jou en je organisatie kan helpen in het sturen op de juiste beslissingen op basis van data en KPI’s.
Een marketing dashboard geeft je dus in één omgeving direct overzicht en inzage in de prestaties van belangrijkste KPI’s met de belangrijkste statistieken. Voor onze klanten werken wij hier met Google Data Studio. Een tool waarmee (visuele) rapportages kunnen worden gemaakt waarbij meerdere databronnen (bijv. Google Analytics, Facebook Ads, API’s, etc.) worden gecombineerd. In theorie is het mogelijk om tientallen verschillende databronnen toe te voegen aan een dergelijk dashboard en te zien hoe de KPI-prestaties zijn. Het is dus essentieel om vooraf te bepalen wat deze doelen zijn en hoe/welke online kanalen hierin een bijdrage leveren.
Wij hebben onze knappe koppen bij elkaar gezet en de uitkomst is een uniek eigen ontwikkeld KPI-Dashboard. Via koppelingen ‘onder water’ halen wij alle gegevens op van de advertising kanalen en overige kanalen. Gevolg is dat we zien per welk kanaal men is gekomen en of men wel of niet een lead is geworden. En één stap verder, we kunnen ook doormeten via welk keyword of campagne wel of niet geklikt heeft en wel of niet een lead is geworden. Geeft focus en overzicht!
Een aantal voordelen die hierbij horen zijn:
Een dashboard geeft je dus direct veel inzichten en wat goed gaat en wat beter kan. Wat een dashboard echter niet doet is verklaren waarom bepaalde onderdelen goed presteren of achterblijven.
In een rapportage geef je vervolgens de onderbouwing waarom deze zaken niet of boven doelstelling lopen en wat de next steps zouden kunnen zijn om het uiteindelijke rendement te verbeteren. Wil je weten hoe wij dit voor jouw organisatie kunnen inrichten? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag op weg.