Marketing is in de basis jouw unieke verhaal vertellen in je doelgroep. Authentiek en relevant. Dat mensen jou als merk/dienst leren kennen. Jouw aanbod ontdekt. En als ze geïnteresseerd zijn eventueel iets bij jou afnemen en/of kopen. Om later weer terug te keren. Een middel om dit doel te bereiken is social media. Veel doelgroepen in Nederland zijn inmiddels ook op dit medium actief: Facebook heeft een machtspositie verworven. Of dit blijft en waar het naartoe gaat? Geen idee. Het digitale landschap voorspellen is een kunst op zich is wel gebleken.
Maar wat we wel weten is dat héél veel bedrijven er alles aan doen om op te vallen. Reacties ontlokken op social media. Dat wordt Clickbait genoemd (lees: klikaas). En dat gaat Facebook snoeihard aanpakken. Ze willen het volledig slopen. Nooit meer: like ons bericht en maak kans op een droomreis. Of: tag alle vrienden met de letter E. Reageer met JA als jij ook gek van voetbal bent.
Sommige marketeers gaan buiten de gebaande paden om mensen te bereiken. Met één doel: zoveel mogelijk bereik realiseren. En ja, online marketingbureaus hebben daar in het verleden mee geëxperimenteerd. Ook Bambuu heeft een aantal proefballonnetjes op dit gebied losgelaten. Je wilt immers nieuwe methodieken en manieren snappen als marketeer. Ook dat is Silicon Valley opgevallen: bedrijven betalen namelijk niet voor Clickbait. En dat vinden ze bij Facebook bloedirritant en hebben daarom een nieuw algoritme ontwikkeld. Ze willen het de marketeers een stuk moeilijker maken.
Ik drop dan graag de stelling: zijn dit wel marketeers? Authentiek, relevant en creatief. Dat is wat mij betreft de basis van marketing. Clickbait voegt geen waarde toe voor de gebruiker en heeft gevolgen voor je merkpositionering. Letterlijk de fundering waar jij als marketeer dagelijks mee bezig moet zijn. Dat wil en mag je niet verkwanselen. Maar ben ook nieuwsgierig hoe andere marketeers er tegen aan kijken?!
De nieuwe maatregel van Facebook leidt vanaf nu ook tot minder bereik bij dergelijke posts. Ook als de marketeer af en toe enkel organische posts plaatst. Volgende stap in het nieuwe beleid is het blokkeren van de bedrijfspagina. Oeps. Daar gaat al je bloed, zweet en tranen in het opbouwen van fans en likes.
Ik ben het niet altijd eens met Facebook. Zeker gezien hun monopolie positie. Maar wat ze nu stimuleren is het plaatsen van relevante en met name eerlijke content. Dwingen marketeers om na te denken om op een andere manier hét verhaal te vertellen. Strategisch. Terug naar de basis van marketing. Wil de echte marketeer nu opstaan?!
Erik Dijkman
Marketing Strateeg